1 צפייה בגלריה
בית החולים מקאסד. צילום: חגי שמואלי
בית החולים מקאסד. צילום: חגי שמואלי
בית החולים מקאסד. צילום: חגי שמואלי
הסנקציות הכלכליות שמפעילה ארצות הברית על הפלסטינים עלולות לעלות בחיי אדם בירושלים. בבתי החולים במזרח העיר, וביניהם אל־מקאסד, אוגוסטה ויקטוריה ואל־קודס, מודאגים מאוד מהחלטת האמריקאים להפסיק את הסיוע שקיבלו עד כה, בסך 25 מיליון דולר: "זאת החלטה הרסנית".
בשבוע שעבר הודיע נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי בכוונתו לקצץ את כספי הסיוע שארצו מעבירה לרשת בתי החולים הפלסטיניים במזרח ירושלים, כחלק מתוכנית קיצוצים רחבת היקף שיזם נגד הרשות הפלסטינית. תחילה משכו את תקציב הענק של 300 מיליון דולר, שהיה אמור להגיע לסוכנות הסעד והתעסוקה לפליטים של האו"ם, אונר"א, ובהמשך קוצצו כמאתיים מיליון דולר מכספי הסיוע ההומניטרי, שהיה אמור להגיע לרצועת עזה. ביום שישי שעבר הודיע הנשיא על סנקציה נוספת: 25 מיליון דולר שיועדו לרשת בתי החולים הפלסטיניים במזרח ירושלים, שמטפלים בחולים מירושלים ומהגדה המערבית, יקוצצו אף הם.
ביום שני נועדו נציגי בתי החולים לפגישה דחופה שבה דנו בהשלכות הצפויות של הקיצוץ. בהודעה משותפת שפרסמו הם קובעים כי מדובר בקיצוץ הרסני שייצור בעיות משמעותיות בתזרים המזומנים של בתי החולים. לדבריהם, המצב עלול לעכב הליכים מצילי חיים שזמינים לפלסטינים רק במזרח ירושלים. "ההחלטה מציבה את בריאותם של חמישה מיליוני פלסטינים בסכנה", כתבו.
מההודעה שפרסמה רשת בתי החולים עולה עוד כי חובותיהם המשותפים של ששת בתי החולים בה עומדים על 80 מיליון דולר והקיצוץ צפוי להעמיק את החוב.
"פוליטיזציה השפיעה על הטיפול הרפואי שאנשים מקבלים עוד הרבה לפני טראמפ", אמר השבוע מנהל בית החולים סנט ג'וזף, ד"ר מאהר דיב. "זה בא לידי ביטוי במחסומים ובפעילות השב"כ. החולים מעזה ומהגדה נאלצו גם ככה לעבור דרך ארוכה ומסובכת על מנת לקבל טיפול רפואי ראוי, שאינו זמין עבורם במקומות מגוריהם. אלה טיפולים שקיימים עבורם רק במזרח ירושלים, והדרך לקבל אותם יכולה לארוך לפעמים חודשים רבים, רק בגלל הבירוקרטיה. כעת מוסיפים להם ולנו עוד מכשולים".