כ-600 חברים וחברות מתגוררים בקיבוץ עין גדי הסמוך לים המלח. בשגרה מדובר באחד מהמקומות הקסומים והפסטורליים בארץ, המתאפיין גם בקהילה חמה ומחבקת.
עם פרוץ אירועי 7 באוקטובר המזוועים, הפך הקיבוץ תוך שעות בודדות למקום מפלט עבור מאות מפוני הקיבוצים בארי וחולית שבעוטף עזה. אלו הגיעו כמעט חסרי כל, כשהם מצויים בסערת רגשות לאחר שחזרו מן התופת.
בין הראשונות שנקראו לדגל כחלק ממאמצי הקיבוץ לספק סיוע רפואי מידי למפונים, היא מעין רז, אחראית המרפאה והאחות הראשית מטעם מחוז ירושלים בכללית אשר מתגוררת בקיבוץ, יחד עם שתי אחיות נוספות ועובדת אדמיניסטרטיבית, היא ניהלה מבצע יוצא דופן שכלל מתן מענה בריאותי אקוטי עבור כ-400 תושבים שפקדו את עין גדי, מרביתם מהקיבוצים בארי וחולית, כמו גם משדרות.

2 צפייה בגלריה
מעין רז במרפאה בעין גדי
מעין רז במרפאה בעין גדי
מעין רז במרפאה בעין גדי
(צילום: דוברות כללית)

"הגיעו אלינו אנשים יחפים, ללא טלפונים או מסמכים, בלי תרופות כרוניות. ממש המינימום שבמינימום", מספרת רז תוך שהיא מתארת את המפגש עם המפונים שטמן בחובו שורה של אתגרים ומורכבויות. "כבר מהרגע הראשון הבנו שעלינו לעבוד מהר. התחלנו בהוצאת מרשמים והזמנת תרופות, בדגש על האוכלוסייה המבוגרת. זה המקום לציין את שיתוף הפעולה של הנהלת הקיבוץ והמועצה האזורית תמר, וכמובן של כללית. כולם נרתמו יחד. אם בימי שגרה רופא היה מגיע לקיבוץ למשך כשלוש שעות בתדירות של שלוש פעמים בשבוע, הרי שמאז המלחמה ולאור הנסיבות הצלחנו לתגבר את שעות הרופא מדי יום, כולל בסופי שבוע".
רז משחזרת את המפגש הבלתי אמצעי עם התושבים המפונים, שהיה רווי באמוציות. "חלק מהמטופלים המפונים שיתפו לגבי החששות והפחדים שלהם. יצא לי למשל לטפל בתינוקת שהייתה נעולה בממ"ד במשך 15 שעות. היא בקושי אכלה. מבחינתי זו הייתה זכות ענקית לסייע לה. מעבר למענה הרפואי, השתדלנו לאורך כל הימים לספק אוזן קשבת ולהקשיב לחוויות הקשות של המפונים. זה כלל גם הרבה מאוד מרשמים לתרופות הרגעה לטובת התמודדות עם החרדות".
אפשרי היה בכלל לעכל את מה שעבר עליהם?
"מי שלא חווה את התופת הזו, כנראה שלא יוכל להבין זאת לעולם".
מה הייתה המטרה שלכם במרפאה?
"המטרה שלנו הייתה לנסות פשוט להיות שם עבורם, החל בדברים הכי בסיסיים. יצא לי למשל לטפל במפונה שנכנסה לי עמוק ללב. כביכול היא נזקקה לתרופה פשוטה, אבל כשהסתכלתי לה בעיניים הבנתי שיש משהו נוסף שהיא כנראה צריכה. היא הייתה מאוד טעונה וכעוסה. הסתבר שהבן שלה חטוף בעזה. ניסיתי להקשיב למצוקה שלה. תוך כמה דקות היא סיפרה עד כמה היא מעריכה את העזרה שאנחנו נותנים לה. מטופל מבוגר אחר מבארי שיתף אותי עד כמה הטלטלה הנפשית שלו קשה, כשהוא נדרש כמעט מדי יום לנסוע להלוויות של חברים ומכרים בכל הארץ. זה פשוט בלתי נתפס".
מה קורה היום במרפאה ועם המפונים?
"במלון עין גדי יש 60 מפונים מקיבוץ בארי, בסביבות 100 מפונים מקיבוץ חולית ו-150 מפונים משדרות, לילדים יש מסגרות חינוכיות מיוחדות שהקימו עבורם. מבחינת המרפאה אנחנו אנחנו בכללית תגברנו נותנים שירות לכל המפונים, הכללית תיגברה עם עוד רופא שמגיע למרפאה וכך יש רופא במרפאה במשך שישה ימים בשבוע, בנוסף לזה אנחנו דואגים לכל נושא התרופות בשיתוף בית מרקחת מעלה אדומים והמרפאה נותנת מענה וטיפול לכלל הקופות".
רז משתפת כי המרפאה קרובה למלון בו שוהים המפונים ולעיתים קרובות מגיעים מפונים למרפאה רק לצורך אוזן קשבת "הם עברו כל כך הרבה ורק עכשיו מתחילים לעבד את מה שהם חוו, בהתחלה הם התמודדו עם הקיום, עם הרצון לשרוד, עכשיו עולים דברים אחרים, וגם בעיות רפואיות שהוזנחו מקבלות היום טיפול".
לשאלה מה תיקח הלאה ממציאות החירום שנכפתה עלינו, משיבה רז בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים: "ההתגייסות של כללית בתוך אחת התקופות הכי קשות שהמדינה שלנו ידעה מאז ומעולם, היא דבר מעורר השראה. הנתינה היא דבר שממלא אותנו ומוסיף לנו הרבה מאוד כוחות. שמחה שיכולנו לתרום ולו במעט למען המפונים שעברו טראומה. בתקווה שנדע ימים טובים ושקטים יותר בקרוב".

רפואה מחוץ לקופסה

המענה הרפואי האיכותי שניתן על ידי צוותי מחוז ירושלים של כללית עבור המפונים התבצע בהובלת שניים מהרופאים הבכירים במחוז - פרופ' אמנון להד, מנהל המחלקה לרפואת המשפחה במחוז, יחד עם ד"ר דויד ורד, מומחה משפחה. לצידם העניק בכל העת מענה מיטבי גם רופא המשפחה הקבוע בקיבוץ, ד"ר אלכסנדר פוטרבני, וזאת במקביל לשיתוף פעולה שהתקיים בצוותא עם מחלקת הרוקחות במעלה אדומים. השניים הגיעו לקיבוץ על בסיס התנדבותי והיו למעשה מי שניהלו ביד רמה את המעטפת הטיפולית, תוך שהם מצליחים לנהל מערך חירום רפואי ביד רמה.

2 צפייה בגלריה
פרופ' אמנון להד
פרופ' אמנון להד
פרופ' אמנון להד
(צילום: ארנון בוסאני)

"נחשפנו ברמה האנושית לאנשים מאוד מיוחדים. למרות המצב, מרביתם לא היו בהיסטריה. הם היו אפילו מנומסים מדי במובן מסוים. אבל ככל שחלפו השעות המצוקות החלו לצוף, קושי בשינה, דיכאונות שהתעוררו. אלו היו עיקר הדברים שנדרשנו לתת להם מענה, בין אם על ידי הוצאת מרשמי תרופות או מענים אחרים", מבהיר פרופ' להד.
ביחס ליכולת לספק מענה מהיר במציאות מאתגרת במיוחד, מספר להד את אשר עבר עליו: "מדובר באירוע שאף אחד לא התכונן אליו. הבנו שבאירוע שכזה יש צורך להתנהל תוך כדי תנועה ולבנות תכנית אופרטיבית. הצוותים שלנו, לשמחתנו הוכיחו שוב עד כמה היא גוף איתן, כזה שמסוגל לנווט גם בחירום ולספק שירות יוצא דופן. מאחלים שנעבור את התקופה המורכבת הזו. יחד ננצח".

כללית איתכם - גם במלחמה

היכולת להמשיך ולהעניק שירותים רפואיים במציאות משתנה ובזמן מלחמה היא עדות למחויבות והחוסן של הצוותים. שמירה על רצף טיפולי למפונים מבתיהם ומתן מענה נפשי ורגשי על רקע האירועים הקשים הם רק חלק מעשייה רחבה בימים קשים. סיפוריהם של הצוותים בכללית, המשתפים באתגרים האישיים והמקצועיים, מייצגים את סיפור עמידתו האיתנה של העורף הישראלי.


בשיתוף כללית ירושלים