שירות אשפוז פסיכיאטרי בבית, הניתן על ידי קופות החולים לאומית ומאוחדת, מעניק מענה מקיף למתמודדי הנפש, מתוך תפיסת עולם הרואה משמעות וערך רב בהשארת המטופל בביתו.
2 צפייה בגלריה
אשפוז ביתי
אשפוז ביתי
אשפוז ביתי
(צילום: באדיבות צבר רפואה)
צבר רפואה, המעניקה שירותי אשפוז בית באמצעות קופות החולים מזה כשני עשורים במגוון תחומים, מספקת גם אשפוז פסיכיאטרי בבית (כחלופת אשפוז מוסדי) למבוטחי לאומית ומאוחדת, באמצעות צוות רב מקצועי קבוע, הזמין למטופלים ולמשפחותיהם 24/7 בכל ימות השנה.
ד"ר איתמר עופר, נשיא ויו"ר צבר רפואה, מציין כי "עבור מתמודדי בריאות הנפש, הטיפול במסגרת הביתית חשוב במיוחד לשלוותם ולאיזון מצבם. הצוותים שלנו מעניקים למשפחות כלים להכלה והתמודדות עם מצבי יציאה מאיזון, כמו גם סיוע בהגשת תביעות לביטוח לאומי ולוועדות סל השיקום. עצם העובדה שהמטופל לא נמצא בסביבה זרה של בית חולים, מוקף במטופלים אחרים ובצוות מתחלף, אלא מוקף בבני משפחתו ובסביבה המוכרת, מסייעים משמעותית באיזון מצבו הנפשי ובמהירות התגובה לטיפול". צוות האשפוז הפסיכיאטרי בבית של צבר רפואה כולל רופאים פסיכיאטרים, אחיות ועובדים סוציאליים מתחום בריאות הנפש, ועל פי צורך, אנשי מקצועות הבריאות. לכל מטופל מותאמת תוכנית טיפול אישית, ומשויך עבורו צוות רב מקצועי קבוע המלווה אותו למשך כל תקופת האשפוז בבית.
הצוות עובד בשיתוף פעולה הדוק עם משפחת המטופל, ופועל למיצוי זכויותיו ומשאבי הקהילה בצורה מיטבית. הדבר כולל סיוע בהגשת בקשות לוועדת סל השיקום, חיבור לגורמי רווחה, קישור למרפאות לבריאות הנפש, תיווך למסגרות יום ועוד. השירות ניתן למטופלים אשר נמצאו מתאימים למסגרת אשפוז בית על ידי רופא פסיכיאטר. הקריטריונים להתאמה לשירות כוללים בין השאר היעדר צורך בהשגחה 24/7 , היעדר סכנה של המטופל לעצמו או לאחרים, נכונות ושיתוף פעולה עם טיפול תרופתי, זמינות ומוכנות של מטפל עיקרי, והסכמת המטופל לאשפוז בית פסיכיאטרי.
"בישראל ישנם עשרות אלפי מתמודדי נפש, שרבים מהם נזקקים לאשפוזים חוזרים ונשנים מדי שנה" אומרת ד"ר מרינה ארביטמן, מנהלת מחלקת אשפוז בית פסיכיאטרי בצבר רפואה. "לצערנו, בקרב מתמודדי הנפש קיימת תופעה של דלתות מסתובבות. כלומר, אחוז גבוה של אשפוזים חוזרים, והשירות שלנו מיועד למנוע את התופעה הזאת, ואף במקרים מסוימים- את האשפוז הראשון. מאז הקמת המחלקה לפני כארבע שנים, טיפלנו במאות מתמודדי נפש בישראל".

2 צפייה בגלריה
אשפוז ביתי
אשפוז ביתי
אשפוז ביתי
(צילום: באדיבות צבר רפואה)

למערכת האשפוז הביתי יתרונות רבים, ביניהם שמירה על רצף טיפולי, איזון לטווח זמן ממושך, והענקת כלים למשפחה ולמעורבים להתמודד עם מצבים שונים גם לאחר תום תקופת האשפוז בבית. כמו כן, אשפוז פסיכיאטרי בבית מסייע בשמירה על יציבות ושגרת יום ותכנית גמישה המותאמת לצרכים הייחודיים של כל מטופל, משפחתו וסביבתו. יתרה מזאת, הוא מספק זמינות ותמיכה במשפחת המטופל, ונותן מענה בזמן אמת למשבר או ליציאה מאיזון.
לסיכום, שירותי אשפוז פסיכיאטרי בבית חיוניים במתן מענה מקיף ואיכותי למתמודדי הנפש המתאימים לכך, תוך שמירה על רצף טיפולי, מניעת אשפוזים חוזרים ומענה בזמן אמת למצבי משבר.
על מנת לבדוק התאמה לשירות יש לפנות לגורם הפסיכיאטרי המטפל בקהילה או במוסד האשפוזי. למידע נוסף ניתן לפנות לצבר רפואה.
מוגש מטעם: צבר רפואה
פורסם לראשונה: 09:50, 20.06.23