השבוע זה התחיל: זה תשעה חודשים שהמרכז הרפואי הדסה בעין כרם ובהר הצופים מחכה למנכ"ל קבוע, כשבינתיים הוא נאלץ לפעול תחת מנכ"ל זמני בלבד. לפני יומיים (יום ד') יצאה סוף סוף הקריאה של ועדת האיתור למצוא מנכ"ל קבוע. גורמים במרכז הרפואי טענו כי היעדר מינוי קבע לתפקיד כה חשוב פוגע בבית החולים בכל הקשור לקידום תוכנית ההבראה והמשך פיתוח המוסד הרפואי הירושלמי הענק.
3 צפייה בגלריה
פרופ' וייס ואיציק
פרופ' וייס ואיציק
פרופ' וייס ואיציק
(צילום: אוהד צויגנברג ויובל חן)

כרגע לפחות יש מועמד אחד ברור: פרופ' יורם וייס, המנכ"ל הזמני, אך בקרוב צפויים להצטרף מועמדים נוספים להתחרות על המשרה היוקרתית. גורמים בהדסה טענו השבוע כי חוץ מפרופ' יורם וייס כמועמד מתוך בית החולים, מישהי שבהחלט עשויה למלא את התפקיד היטב היא ד"ר תמר אלרם, כיום מנהלת הדסה הר הצופים. "חוץ ממנה לצערי לא ראיתי בבית החולים עתודה שנבנתה כדי למלא את התפקיד כי פרופ' רוטשטיין לא דאג להכין עתודה שכזו.
שם נוסף שלפני מספר חודשים היה מי שניסה לקדם הוא סמנכ"ל בית החולים ברזילי - פרופ' יניב שרר. יותר מ־22 שנה משמש פרופ' שרר כרופא. הוא סיים את לימודי הרפואה באוניברסיטת תל אביב בהצטיינות, עבר את שנת הסטאז' ב'ברזילי' ושירת כ־5 שנים כרופא צבאי. כמו כן הוא התמחה ברפואה פנימית במרכז הרפואי שיבא ובמינהל רפואי באיכילוב. כאשר פרופ' חזי לוי, מנכ"ל ברזילי, נקרא לשמש כמנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' שרר גם ניהל את בית החולים.

ההתפטרות

(פרופ' רוטשטיין עוזב)
בתחילת יולי הודיע המנכ"ל הקודם פרופ' זאב רוטשטיין על התפטרותו. החלטתו התקבלה רגע לפני שהיה אמור להתקיים שימוע בעניינו על ידי דירקטוריון המוסד הרפואי, גוף שמולו ידע עימותים רבים.
לאחר ההתפטרות מונה פרופ' יורם וייס לממלא מקום. גורם בכיר מבית החולים טוען כי על ממלא מקום יהיה קשה יותר לקדם תוכניות כלכליות הדרושות כדי למנוע את הגדלת הגירעון הקיים. כזכור, לפני שמונה שנים עמד בית החולים לפני סגירה בשל חובות כבדים. בסוף 2020 הסתיים הסכם ההבראה שנחתם ב־2013 בין נשות הדסה למשרד האוצר. לאחר סיום ההסכם פרופ' רוטשטיין, ששימש אז כמנכ"ל בית החולים, סיפר על הקשיים הכלכליים שבפניהם עומד בית החולים על רקע תקופת הקורונה, קשיים שגרמו להדסה להודיע לספקים שבית החולים ישלם להם רק מחצית מהתשלומים.
3 צפייה בגלריה
פרופ' רוטשטיין
פרופ' רוטשטיין
פרופ' רוטשטיין
(צילום: מוטי קמחי)

אלא שלאיש מההנהלה הקיימת אין ספק שגם עכשיו דרוש מנהל שינווט את הספינה הגדולה שנקראת הדסה בתוך ים הטלטלות הכלכליות שהיא עדיין עוברת. העיניים נשואות עכשיו אל יו"ר הדירקטוריון הטרייה יחסית דליה איציק, שנכנסה לתפקידה במרץ בשנה שעברה, ולה יהיה חלק משמעותי בהחלטה על זהות המנכ"ל הבא.
גורם בכיר בהדסה הסביר מדוע לאף אחד לא אצה הדרך להוציא את הקריאה למינויו של מנכ"ל קבוע, גם תשעה חודשים לאחר עזיבת המנכ"ל הקודם: "פרופ' וייס עושה עבודה בסדר ודואג לאיציק לשקט תעשייתי. ההרגשה שלי היא שאולי היא התחילה להתרגל אל השקט הזה ולכן היא התמהמה עד עכשיו בפתיחת ועדת האיתור".

שאלת האחריות

(מחכים להליך הקובלנות בפרשת טאוב)
אבל אם לא מעט גורמים מעריכים כי בין המועמדים הבולטים נמצא פרופ' וייס עצמו, עולה השאלה מדוע לא החלו עד עכשיו בהליך לאיתור מנכ"ל קבוע.
התשובה יכולה בהחלט להיות נעוצה באירוע הטרגי שאירע בהדסה לפני 11 שנה, בנוגע לפרשת הילד אופק טאוב. תזכורת: ב־2011 סבל אופק התינוק ממום בליבו ונזקק לניתוח. הוריו, רות ועמיעד טאוב, בחרו לבצע אותו בהדסה עין כרם, אולם רצף של שינויים ותקלות הביא לסיומו המר. התקלה החמורה מכולן היתה הנשמתו של התינוק באמצעות מנשם שחובר לברז שהכיל פחמן דו־חמצני במקום לברז החמצן. הטעות הזאת גרמה לתינוק פגיעה מוחית אנושה, שעימה משפחתו מתמודדת עד עכשיו.
לפני מספר שבועות החלה לדון בנושא ועדת הקובלנות המשמעתיות של משרד הבריאות. ומה הקשר בין ההליך הזה למנכ"ל בפועל של הדסה? בעת האירוע ב־2011 שימש פרופ' וייס כמנהל מחלקת ההרדמה בעין כרם, ומאחר שהטרגדיה התרחשה בגלל הנשמת התינוק טאוב בטעות בפחמן דו־חמצני, זה קשור להליך ההרדמה.
3 צפייה בגלריה
הדסה עין כרם
הדסה עין כרם
הדסה עין כרם
(צילום: אדווה חולי)

בוועדה מחפשים בחודשים האחרונים את האחראים לאותו מחדל נורא, ועלול בהחלט להיווצר מצב שמי שמשמש כרגע כמנכ"ל בפועל של הדסה ייחשב בעיני הוועדה לאחד האחראים למחדל.
ד"ר וייס, אגב, גם העיד בפני הוועדה על מה שלגרסתו אירע בפרשה. הגורם הבכיר טוען בעניין זה כי לדעתו זו הסיבה האמיתית לכך שחיכו עד עכשיו בנוגע לגיבוש ועדת האיתור.
כעת נראה כי דירקטוריון הדסה החליט בכל זאת להתחיל את התהליך, בתקווה ששמו של המנכ"ל בפועל (שכנראה יתמודד על מינוי הקבע) ינוקה לחלוטין.