תינוק כבן 10 חודשים מאזור ירושלים סבל מחום שהחל באותו היום ופונה למוקד 'טרם רפואה דחופה' בביתר עילית. לאחר שיחה עם הוריו ד"ר עיד פראח החליט לשלוח אותו לצילום רנטגן שם התברר כי הוא שאף לריאותיו גוף זר.
1 צפייה בגלריה
חוד העיפרון שאותר בריאתו של התינוק
חוד העיפרון שאותר בריאתו של התינוק
חוד העיפרון שאותר בריאתו של התינוק
(צילום: 'טרם')
ד"ר עיד פראח ציין כי בעונה זו מתחילים ילדים רבים לחלות במחלות החורף השכיחות, ולא נדיר לראות ילדים הסובלים מתסמינים של חום, שיעול, ומה שנראה כמו צינון. "בדרך כלל חום בן יום אחד שאינו מלווה בקוצר נשימה או בתסמינים קשים נוספים אינו מעורר דאגה, שכן הוא יכול לנבוע ממקור נגיפי עונתי. ואולם בתשאול של ההורים עלה כי התינוק הקיא פעם אחת ביום הקודם והוא סובל משיעול טורדני במשך שבוע", הסביר.
"במקרה הזה חשדתי שהתינוק אולי בלע גוף זר והחלטתי באופן יוצא דופן לשלוח אותו לצילום רנטגן לאחר שבבדיקה שמעתי חרחור קל מהריאה הימנית, בצילום נראה בברור כי התינוק שאף לריאותיו גוף זר שהחל ליצור תהליך של דלקת ריאות וחום".
למרבה המזל ובזכות עירנות הרופא, התינוק נשלח לבית החולים שם עבר התינוק ברונכוסקופיה, התערבות זעיר פולשנית, לשליפת הגוף שהתברר כחוד של עיפרון. "לו היה עיכוב של מספר ימים היתה עלולה להתפתח דלקת ריאות חריפה עד כדי איבוד של הריאה", אמר ד"ר פראח והוסיף, "תינוקות ופעוטות אוהבים לחקור את הסביבה, זוחלים על הארץ ומכניסים לפה כמעט כל דבר שנקרה בדרכם. יש לשמור על סביבה בטוחה, להרחיק מזון מסוכן וצעצועים קטנים ומתפרקים, חרוזים, מגנטים, סיכות, תכשיטים וכמו במקרה הזה גם עפרונות".

כיצד תדעו אם הילד נחנק מגוף זר?

בטרם מסבירים: "ילד שנראה חיוני ולפתע משתעל, נושם עם צפצופים או נכנס לקוצר נשימה. לעיתים מדובר בפעוט המספר שבלע חפץ, אך נראה נינוח. אין להקל ראש שכן לעיתים החפץ שנראה כי אינו מפריע לדרכי הנשימה, אך עלול לסכן חיים. יש להביאו מייד למוקד לצורך אבחון.
"במקרה של שאיפת גוף זר הילד עובר מייד שיקוף רנטגן על מנת לאתר את החפץ ולאמוד את מידת המסוכנות. במקרים בהם רופא בקהילה או במוקד אינו יכול לשלוף את החפץ במקום, מועבר הילד להמשך ברור וטיפול בבית חולים".
לעדכונים נוספים - חדשות ירושלים