נתונים של משרד הבריאות חושפים כי במחוז ירושלים חלה עלייה באירועי הידבקות ב'חיידק אלים' מסוג מנינגוקוק. מינואר ועד סוף אפריל היו תשעה מקרים במחוז, מול שישה מקרים בתקופה המקבילה אשתקד, ומול שלושה חולים באותם חודשים בשנת 2018. אם לא די בכך, בדומה לקורונה, גם מי שלוקים במנינגוקוק סובלים מחום גבוה וכאב ראש, וההדבקה היא מנתזי רוק שנפלטים משיעול של חולה.
2 צפייה בגלריה
ניתוח
ניתוח
עלייה באירועי הידבקות ב'חיידק אלים'
(צילום: shutterstock)
פרופ' יחיאל שלזינגר, מנהל בית החולים לילדים בשערי צדק ומומחה לרפואת ילדים ולמחלות זיהומיות: "מה שמאפיין את המנינגוקוק הוא המהירות שבה הוא מתפתח - בתוך שעות הוא עלול להרוג".
הוא מוסיף ומציין כי בירושלים הסיכוי להיפגע גבוה פי שניים מאשר ברוב חלקי הארץ, בשל צפיפות האוכלוסייה.
בחודש אפריל הלכה לעולמה ים קרדי ז"ל, צעירה בריאה בת 19 וחצי ממושב נס הרים. "ים קמה בבוקר והתלוננה שהיא מרגישה לא טוב", סיפר אביה שלמה קרדי. "היא ובן זוגה נסעו למרפאה, אבל כיוון שהיה לה חום גבוה חשדו שהיא חולה בקורונה ולא היו מוכנים לבדוק אותה. אל המיון הם חששו לגשת, ולכן הם חזרו הביתה. בשעה עשר בלילה היא התעוררה עם קוצר נשימה קיצוני, ובתוך זמן קצר היא החלה לפרכס. ניידת מד"א שהגיעה למקום נאלצה לקבוע את מותה".
2 צפייה בגלריה
נפטרה במהירות. קרדי ז"ל
נפטרה במהירות. קרדי ז"ל
נפטרה במהירות. קרדי ז"ל
(צילום: פרטי)
נתיחה שלאחר המוות גילתה כי ים ז"ל לא חלתה בקורונה אלא לקתה בזיהום שמקורו בנגיף המנינגוקוק. במקרה נוסף שאירע בחודש מרץ, חייו של תינוק בן שנה מצפון העיר ניצלו בזכות עירנותה של אמו ואבחון מהיר ומדויק של הצוות הרפואי.
פרופ' יעקב ברקון, מנהל מחלקת הילדים בהר הצופים, מסביר מדוע חייבים להיות מודעים לסכנה הנשקפת מהחיידק האלים: "אנחנו יודעים שאחרי שמתגלה מקרה קיימת אפשרות למקרים נוספים, מה שמוכיח שזה חיידק אלים יחסית".
החיידק שכיח בריכוזי אוכלוסיות מסוימות בארץ והסיכון לחלות בו גדול פי עשרה מאדם בוגר. בשנה שעברה אושר בישראל חיסון בשם 'בקסרו' למניעת חיידק המנינגוקוק B (הזן הגורם להתפרצות 80% מהמקרים בישראל). לפי המלצת משרד הבריאות, החיסון ניתן ב 2 - מנות, כאשר ההמלצה לקבל מנת החיסון הראשונה כבר אחרי חודשיים מרגע יציאתו של התינוק לאוויר העולם. את המנה השנייה מומלץ לקבל בגיל ארבעה חודשים ומנת בוסטר נוספת בגיל שנה.
החיסון אינו נכלל בתוכנית החיסונים הלאומית אך במסגרת ביטוחי הבריאות המשלימים, קופות החולים מספקות השתתפות כספית בשיעור של 50% הנחה במימון החיסון.