פוסט טראומה (PTSD - Post Traumatic Stress Disorder) היא תסמונת שיכולה להופיע בעקבות אירועים עם רמות סטרס וסיכון גבוהים מאוד. אירועים אלו מלווים עם סיכון פיזי לחייו של האדם עצמו או לסובבים אותו. אירועים אלו יכולים להיות: מלחמה, פיגועים, שבי, תאונות דרכים, הצלת או טיפול בפצועים, שהות בבית חולים עקב מחלה קשה, פגיעות מיניות, אובדן של אדם קרוב, ופגיעה פסיכולוגית מתמשכת. התגובה הראשונית לסטרס מתבטאת כ"תגובה אקוטית לסטרס" שלרוב נרגעת עם הזמן או דרך טיפול מתאים ביחידות טיפול בסטרס. במידה והתופעות נמשכות מעל חודש ימים מאבחנים תסמונת פוסט טראומטית. נפגשו עם פרופסור לאון גרינהאוס, פרופסור אמריטוס מהפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית, מייסד מיינד קליניק, שיסביר לנו מה עובר על הסובלים ואיך אפשר לסייע להם.
האם הבעיה פוסט טראומה נעלמת מעצמה או לומדים לחיות לצידה? "מטופלים פונים לחדר מיון לאחר אירועים טראומטיים במצבי חרדה בדרגות חומרה שונות ואחוז לא מבוטל של נפגעים, עד 30%, מפתחים תסמינים של תגובה חריפה לסטרס. התסמינים כוללים מצבי חרדה, שיתוקים היסטריים, הפרעות שינה, הזעה, רעידות, דופק גבוה, שרירים מכווצים וקושי בתפקוד. בהינתן טיפול נכון התגובות לסטרס משתפרות ורוב המטופלים יחושו הקלה. לפי המחקרים כ – 10-20% של הסובלים מתגובה חריפה לסטרס יפתחו בהמשך תסמונת פוסט טראומטית". "מחקרים קליניים מראים שטיפול ראשוני של תגובות לסטרס עוזר לאחוזים גבוהים של נפגעים" מסביר פרופסור לאון גרינהאוס. "היחידות לטיפול בנפגעי סטרס הקיימות בקהילה, מקנות טיפול יעיל וממוקד. לכן, אחוז לא מבוטל של הסובלים מפוסט טראומה חוזרים לחיים השגרתיים שלהם ומתפקדים טוב למרות שזיכרונות מהאירוע או אירועים, יכולים להמשיך להטריד אותם בלילות או בשיחות עם חברים או חברות. מיעוט מהנפגעים מטראומות מהסוג שהזכרתי מפתחים תסמונת פוסט טראומטית כרונית ותסמונת פוסט טראומטית מורכבת. מצבים אלו יכולים להוביל לסבל נפשי רב וקשיים תפקודיים כרוניים. הפגיעה באיכות החיים יכולה להיות נסיבתית, עד כדי שינוי מהותי ביכולת התפקודית ודיווח על סימפטומים נפשיים שונים ועוצמתיים".
1 צפייה בגלריה
פרופסור לאון גרינהאוס
פרופסור לאון גרינהאוס
פרופסור לאון גרינהאוס
(צילום: עמנואל שטרית/ליאור שרון)
איך אדם מזהה שהוא סובל מפוסט טראומה ומה ההבדל בין פוסט טראומה לחרדה או דיכאון? "זוהי שאלה חשובה. אנשים שסובלים מתגובה חריפה לסטרס מזוהים בשלבים מאוד מוקדמים אחרי הפינוי מזירת הפיגוע או במהלך מבצע צבאי ואחוז של אותם אנשים, למרות הטיפול המוקדם, יפתחו תגובה פוסט טראומטית. לא מעט נפגעים, סובלים מפוסט טראומה בצורה 'שקטה', הם לא מודעים לעובדה שהשינויים שחלו בהם אחרי האירועים של סטרס קיצוני, קשורים לתגובות הנפשיות. אפשר לראות שינויים באישיות לכיוון חוסר סבלנות, רגזנות, הפרעות קשות בקשר הבין אישי, הפרעות שינה עם סיוטיים, תגובות עוצמתיות לרעשים, תוקפנות מוגזמת, סימפטומים של חרדה, חוסר יכולת לפתח זוגיות, ירידה תפקודית בעבודה, ועוד. בניסיון לאתר נפגעים שסובלים בצורה 'שקטה', האגודות לטיפול בנפגעים מפרסמים בעיתונות או ברדיו מודעות המדרבנות אוכלוסייה זאת בניסיון לפנות לטיפול". התסמונת הפוסט טראומטית מאופיינת על ידי סימפטומים של הפרעות שינה, של חרדה, ושל דיכאון שמופיעים אחרי הטראומה. תסמינים אלו לעיתים יכולים להגיע לרמה של אבחנה קלינית של דיכאון או של חרדה. "לכן רוב הסובלים מתסמונת פוסט טראומטית מאובחנים גם כסובלים מדיכאון וחרדה קלינית," אומר פרופסור לאון גרינהאוס. "מצבים אלו נקראים תסמונת פוסט טראומטית מורכבת או קומורבידיות (הופעה ביחד) של תסמונת פוסט טראומטית ותסמונת של דיכאון או של חרדה".
האם פוסט טראומה יכולה לגרום לבעיות נפשיות אחרות? "הנכות שמופיעה בעקבות פוסט טראומה יכולה להיות נמוכה עד מקסימלית. בנכויות גבוהות יותר מופיעים סימפטומים נפשיים רבים שמובילים לירידה או לקושי תפקודי משמעותי. מטופלים שלי יכולים להראות תסמינים קליניים כמו: חוסר יכולת לחזור לעבודה או לרמה תפקודית קודמת, ריחוק מהמשפחה, חוסר מעורבות בגידול ילדים, הפרעות שינה מהותיות עם סיוטים שמשחזרים את הטראומה, חוסר יכולת צפייה בטלוויזיה, האזנה לרדיו וקריאת ידיעות המתייחסות לאירועים טראומטיים. כמו כן זה גורם להפרעות קשות בתפקוד המיני, גירושים או פרידות, מצבי דיכאון או חרדה שלא מגיבים לטיפול תרופתי, ועוד". פרופסור לאון גרינהאוס מציין שמדינת ישראל אישרה שימוש בקנאביס רפואי לטיפול בתסמונת הפוסט טראומטית שלא מגיבה מספיק טוב לתרופות פסיכיאטריות וטיפולים פסיכולוגיים. משרד הבריאות פרסם נוהל 'אישור שימוש בקנאביס רפואי' ויש רופאים שהוכשרו ואושרו על ידי משרד הבריאות למטרה זו. "קנאביס רפואי בפסיכיאטריה מאושר בישראל רק למצבים של תסמונת פוסט טראומטית כרונית שלא מגיבה לטיפולים אחרים. משרד הבריאות אישר את השימוש בקנאביס במצבים פוסט טראומטיים עמידים לטיפול, למרות שאין מספיק הוכחות ליעילות של טיפול זה". "הקנאביס מופק מצמח בשם מריחואנה. הוא מורכב מחומרים כימיים רבים, הידועים יותר נקראים THC ו CBD. החלק עם השפעה פעילה על המוח הוא ה THC חומר פסיכואקטיבי. למרות הדיווחים החיוביים על השפעת ה THC, צריך לזכור שיש גם דיווחים על השפעות שליליות שיכולות להגיע למצב של התמכרות לקנאביס, החמרת הדיכאון או החרדה, והופעת פסיכוזה".
כיצד המדינה יכולה להקל על נפגעי פוסט טראומה? "הסובלים מתסמונת פוסט טראומטית מטופלים במסגרות שונות במדינה. בתי החולים הציבוריים והמרפאות של המדינה בקהילה ומסגרות מיוחדות. למרות שחלק לא מבוטל מנפגעי פוסט טראומה הם אנשי צבא נפגעי פעולות איבה, משרד הביטחון לא מטפל באופן ישיר בהם, אבל תומך רבות בתוכניות של טיפול ממשי וגם של שיקום נפגעים. לאחרונה משרד הביטחון החל תהליך של בדיקה מעמיקה המיועדת לשיפור תהליכי הכרת הנכות של הסובלים מפוסט טראומה".
איזה תרופות נחשבות ליעילות לטיפול בפוסט טראומה? "לצערי אין טיפול תרופתי ייחודי לתסמונת פוסט טראומטית. התרופות לטיפול בתסמונת הפוסט טראומטית מיועדות יותר למצבים של קומורבידיות (הופעה ביחד) של תסמינים של דיכאון, הפרעות שינה, חרדה, או פסיכוזה. טיפולים פסיכולוגיים חשובים מאוד בתסמונת הפוסט טראומטית, טיפולים אלו יכולים להוביל לשינויים מרשימים בתופעות הפוסט טראומטיות. יש גם שיטות פסיכולוגיות מיוחדות כמו חשיפה ממושכת או טיפול בנפגעות ונפגעי פגיעה מינית". לאחרונה נכנס לטיפול של תסמונת פוסט טראומטית טיפול תרופתי חדשני בשם טיפול קטמין בעירוי. קטמין הינו חומר הרדמה שמוכר היטב ברפואה. לפני כ 15 שנה נצפה שקטמין גורם לשיפור משמעותי בתסמינים של דיכאון ואובדנות. היום קטמין בצורה של משאף מאושר על ידי משרד הבריאות כטיפול בדיכאון. הוא טרם אושר לטיפול של תסמונת פוסט טראומטית. פרופסור לאון גרינהאוס קיבל אישור לשימוש קטמין בעירוי למצבים של פוסט טראומה מורכבת וההליך מתבצע במסגרת בית חולים.