מה היתרונות של לימודי קולנוע בבית ברל בפקולטה לאמנויות?
"היתרונות של לימודי קולנוע בבית ברל הם רבים. ראשית, זהו אחד מהמקומות היחידים בארץ המעניק תואר ראשון אקדמי בקולנוע, לצד תעודת הוראה רב-גילאית. יתרון נוסף הוא שבכל מחזור יש מקסימום כ-20 סטודנטים בלבד, כדי לשמור על האווירה החמה וכדי שכל אנשי הסגל, המרצים והמרצות יכירו באופן אישי את הסטודנטים", כך מסביר ברק.
לימודי הקולנוע בין כותלי הפקולטה לאמנויות - המדרשה בית ברל מקנים יחס אישי ואינדיבידואלי.
כמו כן, האיכות המקצועית של המרצים היא גבוהה, ורבים מהם פועלים בתחומי הקולנוע, האינטרנט והטלוויזיה בהצלחה רבה.
עוד יתרון הוא שהעבודה במהלך התואר היא עבודת צוות בין הסטודנטים. כך יכולים הסטודנטים לשפר את יכולת עבודת הצוות שלהם, דבר אשר יועיל להם גם בהמשך דרכם בקריירה. לצד זאת, הסטודנטים מוזמנים ואף נדרשים להיות קשובים לעצמם ולהבין באיזה סגנון, פורמט וז'אנר הם מעוניינים ליצור, על מנת להביא לידי ביטוי בצורה המיטבית את האמת הפנימית שלהם.
מדוע חשוב ללמוד גם לימודי קולנוע וגם טלוויזיה?
כיום, העשייה הטלוויזיונית מספקת אפשרויות תעסוקה רחבות ומניבות יותר מאשר העולם הקולנועי וברק מוסיף: "אל תוך עולם הטלוויזיה נכנסות גם מיומנויות קולנועיות ברמה הגבוהה ביותר, לכן חשוב לאפשר לסטודנטים להיכנס גם אל תוך עולם הטלוויזיה. בסופו של יום, בימוי שחקנים הוא היינו הך, לא משנה אם מדובר בקולנוע או בטלוויזיה ועובדה זו נכונה גם עבור תחומי העיסוק האחרים כמו עריכה וצילום. כדי לאפשר השתלבות מקצועית חלקה בעולם הטלוויזיה, הסטודנטים שלנו מקבלים גם את ההקשר של עולם הטלוויזיה בתוך הלימודים."
מהי החשיבות בלימודים של התחום הדוקומנטרי במסגרת הלימודים של המחלקה לקולנוע?
הלימודים במסגרת המחלקה לקולנוע במכללת בית ברל, כוללים גם כמובן את תחום היצירה הדוקומנטרית, כולל יצירה של תוכניות ריאליטי, תוכניות חדשות ותכנים מוקומנטריים.
"היצירה הדוקומנטרית, אשר מן הסתם יקרה במיוחד ללבי שכן היא ליבת העשייה שלי בעשרים השנים האחרונות, היא משמעותית משום שיש בכוחה לא רק לשקף את המציאות, אלא גם להשפיע עליה לטובה," מסביר ברק.
חשיבותה של סביבת לימודים משולבת: יהודים-ערבים
לימודי תואר ראשון בקולנוע בפקולטה לאמנויות – המדרשה, במכללת בית ברל מביאים ליצירה של סביבת לימודים מאוד הטרוגנית. הסטודנטים מגיעים מרחבי האוכלוסייה הישראלית. מציין ברק: "אנו חיים במדינה שבה אחוז נכבד מאזרחיה הם ערבים וחשוב שגם הם ירגישו שזהו הבית שלהם. השילוב היהודי-ערבי מאפשר לכל אדם, ללא קשר למוצאו או דתו, שיוכו הלאומי או נטייתו המינית, להרגיש שהפקולטה היא ביתו והוא רשאי ליצור ולהתנהל בה בחופשיות מקסימלית."
כמו כן, לא ניתן ליצור בחופשיות כאשר ראיית העולם היא מצומצמת. לכן למידה לצד אנשים מרקעים שונים ומקומות גיאוגרפיים, תרבותיים וערכיים שונים, מאפשרת התפתחות יצירתית הרבה יותר משמעותית.
1 צפייה בגלריה
לימודי קולנוע
לימודי קולנוע
לימודי קולנוע
(צילום: "המכללה האקדמית בית ברל")

פסטיבל צ'ינה פורטה שהתקיים ברביעי ליולי בסינמטק תל אביב
"פסטיבל צ'ינה פורטה התקיים השנה בפעם ה-14. זוהי יוזמה של מי שהיה אחד מעמודי התווך של המחלקה, רפי בוקאי ז"ל. מטרת הפסטיבל היא לאפשר לסטודנטים להתנסות בחוויה של הקרנה על מסך גדול אל מול קהל המורכב גם מקרובי משפחה, חברים ואנשי צוות וגם אל מול אנשי מקצוע מהתעשייה. בפסטיבל מוקרנים גם סרטי אמצע של סטודנטים בשנה ב', סרטים דוקומנטריים וגם סרטי גמר. באירוע יהיה צוות שופטים מכובד אשר מעניק פרסים בקטגוריות שונות."
האיחוד המתקרב עם אולפני הרצליה
במהלך הריאיון שיתף אותנו הימן בחדשות מרגשות על העתיד להתרחש בפקולטה. "אולפני הרצליה, אחד מהאולפנים המובילים בישראל, צפויים להעתיק את מקום מושבם לכפר סבא. נבחנת אפשרות של שיתוף פעולה בין הפקולטה לאולפנים, כדי שיוכלו הסטודנטים להשתלב בתעשייה עוד בתקופת לימודיהם."
האם המרחק מתל אביב הוא יתרון או חיסרון?
המרחק מתל אביב עשוי להיות חיסרון עבור מי שחושש מהנסיעות הלוך ושוב. אך מצד שני ישנם גם יתרונות רבים. במעונות בבית ברל יכולים הסטודנטים לשהות וכך הם יכולים להיות במרחק קצר ממוסד הלימודים, מחדרי הציוד ומחדרי העריכה. בנוסף, האווירה במקום היא ייחודית וכפרית באופייה, דבר המאפשר המון מרחב ליצירה.
מדוע כל כך חשוב ללמוד עריכה?
"הדגש על לימודי העריכה גדל בשנים האחרונות. קורס זה הפך מקורס סמסטריאלי לשנתי. מדובר במקצוע מאוד מבוקש, שכן העורכים הם שותפים מאוד בכירים בכל יצירה. בנוסף, במאי, צלם או תסריטאי אשר מבינים את תהליך העריכה יכולים לשפר את יצירתם בצורה משמעותית."
למה לומדים אצלכם הכול בשנתיים הראשונות?
"סטודנטים אשר לומדים תואר בקולנוע במדרשה שבבית ברל מחויבים במהלך השנתיים הראשונות להתנסות בכל מקצועות הקולנוע, כמו: צילום, עריכה, בימוי, הפקה, תחקיר, הקלטה, תאורה ועוד. ההתנסות החווייתית הזו מאפשרת לסטודנטים לגלות את התחום המתאים להם ביותר וזה אשר ממנו הם נהנים הכי הרבה."
כיצד אתם עוזרים לבוגרים שלכם להשתלב בתעשייה?
"מאחר והמרצים והמרצות בתואר הם אנשים אשר עובדים בתעשייה ונקרות בדרכם הרבה הזדמנויות תעסוקתיות לאנשים צעירים, באופן טבעי הם משלבים סטודנטים ובוגרים בעשייתם ועסוקים מאד בקידום הסטודנטים."
למה האקטיביזם החברתי כל כך חשוב לך כראש המחלקה?
"האקטיביזם החברתי חשוב בראש ובראשונה כאדם שחי במדינת ישראל ומגדל בה ילדים. כאדם אופטימי אני מאמין ביכולת לשנות ולקרוא אתגר על המציאות, לכן התפקיד שלי כראש מחלקה לחנך את הסטודנטים להפוך לאנשים שאכפת להם ממה שקורה סביבם, דבר אשר עושה להם רק טוב גם כבני אדם וגם כיוצרים," מספר ברק.
מה עושים עם תואר בקולנוע?
תואר בקולנוע המשלב תעודת חינוך מאפשר ללמד לימודי קולנוע מכיתה א' ועד י"ב. כמו כן, הסטודנטים יכולים להשתלב בתעשיית הטלוויזיה והקולנוע במגוון תפקידים, כמו: הפקה, עריכה, בימוי, צילום, תאורה ועוד.
כמה זמן נמשכים לימודי קולנוע?
לימודי הקולנוע בפקולטה לאמנויות המדרשה בבית ברל נמשכים ארבע שנים, והם משלבים, עשייה מעשית למידה תיאורטית, ולימודי חינוך.

מוגש מטעם: בית ברל