על אף שהשווקים הפיננסיים בארץ ובעולם קפצו גרם מדרגות בשנתיים-שלוש האחרונות בכל מה שנוגע לנגישות ולידידותיות למשתמשים, קשה וגם לא רצוי להיכנס למסחר עצמאי בשוק ההון ללא היכרות מינימלית עם מונחי היסוד בתחום והבנה בסיסית לפחות של איך המסחר עובד ומהם הכוחות שמפעילים אותו ומשפיעים עליו.
כדי להקל עליכם את שלב הכניסה למסחר, ריכזנו כאן מונחי יסוד בשוק ההון. זו כמובן לא הרשימה המלאה של כל המונחים, אבל בהחלט טעימה חשובה ומהותית למשקיעים שעושים את צעדיהם הראשונים בשוק ההון.
מסחר עצמאי בבורסה
השקעה בניירות ערך באופן עצמאי, דרך אחד מחברי הבורסה. הסוחר עצמאי משתמש במעטפת המקצועית שמספק לו חבר הבורסה הבנקאי או החוץ בנקאי, אך מקבל החלטות על מכירה וקנייה בעצמו. המעטפת כוללת בדרך כלל שימוש בפלטפורמת מסחר, גישה למידע על החברות והשוק, ניכוי מס במקור ועוד. מיטב דש טרייד, חבר הבורסה החוץ בנקאי הגדול ביותר, מעניק לכם יציבות, יתרון לגודל וניסיון של יותר מ-40 שנים בכל מצבי הקיצון והשגרה בשוק ההון - תכונות קריטיות לכל סוחר בשוק ההון.
1 צפייה בגלריה
מונחי יסוד בשוק ההון
מונחי יסוד בשוק ההון
מונחי יסוד בשוק ההון
(צילום: pexels )
תיק השקעות מנוהל
תיק השקעות מנוהל הוא חשבון השקעות המנוהל על ידי מנהל השקעות מקצועי, שמקבל החלטות השקעה בני"ע במטרה להשיא ללקוחותיו תשואה מרבית על כספם.
הלקוחות בתיקי השקעות מנוהלים מקצים סכום כסף ראשוני להשקעה, פותחים חשבון על שמם בבנק שבו מנוהל חשבון העובר ושב שלהם או בבית השקעות ומגדירים כי בחשבון זה יוגדר חשבון ההשקעות. לאחר שמוגדרת רמת הסיכון בתיק ומדיניות ההשקעה, מתחיל מנהל ההשקעות לנהל את הכסף בחשבון באמצעות קנייה ומכירה של ניירות ערך לפי המצב בשוק ועל פי שיקול דעתו המקצועי. התשלום על ניהול התיק מבוצע על ידי גביית דמי הניהול, ששיעורם הוא אחד הפרמטרים הקריטיים ליצירת רווחים בתיק, ביחד כמובן עם תשואת התיק עצמה.
אם בעבר הלא הרחוק עמד רף הכניסה לתיקי השקעות מנוהלים על 200-300 אלף שקל פנויים להשקעה, כיום ניתן ליהנות מהמוצר הפיננסי הזה גם בסכומים נמוכים הרבה יותר. מיטב דש מציעה לקהל הרחב את מיטב דש מנג'ר, תיק השקעות מנוהל המושקע בקרנות נאמנות, עם רף כניסה של 25 אלף ₪ בלבד.
בורסה
בורסות לניירות ערך הן זירות מסחר שבהן נסחרות מניות, איגרות חוב ממשלתיות וקונצרניות (של חברות), קרנות סל, אופציות ועוד. הסחורה, שהיא במקרה זה נייר הערך, נמכרת על ידי מוכרים ונרכשת על ידי קונים לאחר שהסכימו על מחיר וכמות ובהתאם להיצע וביקוש.
הבורסה, כדוגמת אלו שפועלות בתל אביב, ניו-יורק, פריז או לונדון, משמשת חברות מסחריות למימון פעילותן והמשך צמיחה. החברות מנפיקות בבורסה אחוזים מהבעלות עליהן ומוכרות אותם לציבור המשקיעים באמצעות הנפקות או אגרות חוב (ראו הרחבה בהמשך). לאחר ההנפקה כל מניה מתחילה להיסחר באופן רציף והחברה הופכת לחברה ציבורית, המחויבת לדיווחים שוטפים לבורסה, רשות ני"ע והציבור.
שלבי מסחר בבורסה
המסחר בבורסות מחולק לשלבים קבועים וידועים מראש. בבורסה בת"א, לדוגמא, ימי המסחר מחולקים לחמישה שלבים: טרום פתיחה, פתיחה, מסחר רציף, טרום נעילה ונעילה. חשוב לדעת מה מותר ומה אסור לעשות בכל אחד מהשלבים. לפירוט על כל שלבי הנעילה, ראו הרחבה באתר הבורסה.
פקודות (הוראות) מסחר
פקודות או הוראות המסחר משמשות את הסוחרים בבורסה לביצוע המסחר השוטף. הפקודות נחלקות לפקודות בסיסיות, מותנות ולא מותנות. שתי פקודות המסחר הבסיסיות ביותר הן לימיט, שקובעת באיזה מחיר לקנות או למכור מניה; ומרקט, שמבצעת את הרכישה במחיר השוק הנוכחי בהתאם לכמות המניות שהגדרתם (פקודה זו מחייבת משנה זהירות, מאחר שהמניה המבוקשת עלולה להירכש בכל מחיר).
משקיעים
ניתן לחלק את המשקיעים בבורסה למשקיעים פרטיים ומוסדיים. המשקיעים הפרטיים הם הציבור הרחב, בעוד שברשימת המשקיעים המוסדיים נכללים גופים פיננסיים המנהלים כספו של הציבור במכשירי חיסכון כמו קרנות פנסיה, קופות גמל, ביטוחי מנהלים וקרנות השתלמות. במילים אחרות, מדובר בעיקר בבתי השקעות וחברות ביטוח.
מעצם היותם גדולים, להחלטות ההשקעה שמקבלים המשקיעים המוסדיים יש השפעה על שוק ההון ועל מחיר הנכסים הנסחרים בו. למשקיעים הפרטיים יש בדרך כלל השפעה מוגבלת אם בכלל על השוק כבודדים, אולם כאשר רבים בוחרים באותו כיוון, באותה מגמה, הם יכולים בהחלט להשפיע על השוק.
מניות
מניות הן נכסים וירטואליים עם ערך משתנה, שווה כסף. מניה מייצגת אחוז בעלות בחברה. לכל החברות, גם אלו שלא נסחרות בבורסה, יש מניות שאחזקה בהן קובעת את מפת הבעלות בחברה.
רכישת מניה או מניות מעניקה לרוכש מגוון זכויות, כולל הצבעה באספת בעלי המניות, קבלת מידע שוטף על מצב החברה, קבלת דיבידנד (ראו הרחבה בהמשך) ואפשרות קבלת נכסים של החברה אם וכאשר החברה תגיע לחדלות פירעון ותפורק. ראוי לסייג, עם זאת, את הסעיף האחרון בהבהרה כי בעלי המניות ניצבים בסוף התור בעת פירוק, אחרי בעלי החוב של החברה.
מניות של חברות הנסחרות בבורסה מסבות בעת המסחר רווחים או הפסדים "על הנייר" למחזיקים בהן. כל עוד המניה מוחזקת לא נרשמים רווח או הפסד אמיתיים, אלא רק תיאורטיים. בעת מכירת המניה, לעומת זאת, נקבע ההפסד או הרווח לפי ההפרש בין מחיר הכניסה למניה לבין מחיר היציאה. אם, לדוגמא, קניתם 4 מניות פייסבוק ב-300 דולר למניה ומכרתם אותן ב-330 דולר למניה, הרווח שלכם יהיה 120 דולר, לפני ניכוי עמלות ומס רווחי הון (ראו הרחבה בהמשך).
מדדי המניות
המדדים בבורסות משקפים רמות מחירים ממוצעות בקבוצות התייחסות שונות: טכנולוגיה, נדל"ן, ביוטכנולוגיה, אנרגיה חדשה ועוד. משקל המניות הנכללות במדדים נקבע לפי פרמטרים כמו מחירן או שווי השוק שלהן. להתנהגות המניות המובילות והגדולות במדדים יש לעיתים השפעה רבה על המדדים.
המדדים משמשים להערכת רמות מחירים בסקטורים שונים, כמו גם להערכת ביצועי מניות ברמה היומית, חודשית, שנתית ורב-שנתית. בכל בורסה קיימים מדדים מובילים: בוול סטריט מדובר כיום על מדד ה- S&P 500ומדד הנאסד"ק, בעוד שבבורסה בתל אביב מדובר במדד ת"א 35, שבו נכללות 35 החברות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר בבורסה.
שוק ראשוני ומשני
בשוק הראשוני מונפקים ניירות ערך, שוק זה משמש ככלי לגיוס כספים על ידי חברות וגופים אחרים. לעומת זאת, בשוק המשני נסחרים ניירות הערך לאחר הנפקתם.
בעלי עניין ובעל שליטה
כל מי שמחזיק 5% או יותר מהון המניות המונפק של חברה או מזכויות ההצבעה. כל שינוי בהחזקות של בעל עניין בחברה מחויב בדיווח לחברה וממנה גם לבורסה לניירות ערך ולציבור המשקיעים.
בעל השליטה הוא משקיע או גוף מסחרי שמחזיק יותר מ-50% מהון המניות המצביעות בחברה. עם זאת, כאשר קיים פיזור נרחב של המניות בציבור בעל השליטה יכול לזכות ברוב באספה הכללית, לשלוט ולנהל את החברה גם עם פחות מ-50%.
ברוקר
אדם המורשה על ידי הבורסה לניירות ערך לסחור בני"ע בעבור לקוחותיו.
הנפקה
גיוס הון בדרך של הצעת מניות החברה לציבור. הנפקה בבורסה היא הנפקה ציבורית, שלאחריה נרשמת מניית החברה המונפקת בבורסה ומתחילה להיסחר בה באופן רציף.
הפסקת מסחר
הפסקת מסחר יזומה על ידי הנהלת הבורסה, כל אימת שקורים אירועים המצדיקים הפסקה זמנית או לתקופה בלתי מוגבלת, למניה ספציפית או לכל ניירות הערך הנסחרים.
הפסקת מסחר תתרחש במקרים של אי ודאות בנוגע לפעילותה של חברה מסוימת; קבלת מידע על חברה שעשוי להשפיע באופן משמעותי על המניה; אי עמידה של החברה בחובותיה; ואירוע בעל חשיבות כוללת רבה, המחייב הפסקת מסחר בכל ניירות הערך (למשל, משבר ביטחוני חמור או פרוץ מלחמה).
אגרות חוב
הנפקות של אגרות חוב (אג"ח) מאפשרות לממשלות ולחברות ציבוריות לגייס כסף מהציבור בדרך של הלוואה, שבמרכזה התחייבות להחזרת הקרן בתוספת ריבית לאחר תקופה שנקבעה מראש.
המשקיעים באג"ח מקבלים תשלומי ריבית קבועים תקופתיים מהחברה המנפיקה, אולם בשונה ממחזיקי מניות אין להם יכולת או זכות להשתתף בתהליך קבלת ההחלטות בחברה. בדומה למניות, אגרות חוב נסחרות בבורסה וניתן לקנות ולמכור אותן בכל עת.
איגרת החוב נחשבות למכשיר הפיננסי העיקרי להשקעות סולידיות, מאחר שהן מציעות שני מסלולים אפשריים להשגת רווח: 1. תשואה מוגדרת מראש, לטווח זמן ידוע מראש. 2. יכולת להרוויח מהמסחר באג"ח לטווח הקצר, אם מחירה עולה בהשוואה למחיר שבו נרכשה.
על אף שאגרות החוב נחשבות השקעה סולידית, קיים סיכון למשקיעים בתרחיש שהחברה (ובמקרים נדירים יותר, המדינה) תיקלע לקשיים שיאיימו על המשך תפקודה. עם זאת, חשוב לדעת כי במצבים שבהם החברה מידרדרת לפירוק לבעלי האג"ח יש עדיפות על בעלי המניות.
איגרות חוב של חברות מסחריות, המכונות אגרות חוב קונצרניות, נבדלות זו מזו בדירוג ההשקעה, שנע מרמה של AA+ ומטה. חברות שאינן בדירוג השקעה מכונות גם "אג"ח זבל" ומתאפיינות ברמת סיכון גבוהה יותר, אך גם בתשואות גבוהות יותר כפרמיית סיכון. כלומר, החברות המנפיקות מבינות שהן חייבות לפצות בתשואות את המשקיעים שמסכימים להשקיע באגרות החוב שלהן, שנמצאות ברמת סיכון גבוהה.
דיבידנד
כשחברה מצליחה ליצור רווחים, עומדות בפניה שתי אפשרויות: 1. להשקיע את הכסף חזרה בעצמה, למטרות התפתחות וצמיחה. 2. לחלק מהכסף שנצבר דיבידנד לבעלי מניות, מעין פרס והבעת הערכה על השקעתם בחברה. עם זאת, חשוב לציין גם כי חלוקת דיבידנד היא הדרך היחידה שבה מותר לבעלים של חברה שאינו בעל משרה למשוך כספים מהחברה - ורובם אכן מנצלים זאת בדיוק למטרה זו.
חברי בורסה
כל מי שרוצה לסחור בבורסה חייב לפתוח חשבון השקעות באחד או יותר מחברי בורסה - בנקים, בתי השקעות וברוקרים אחרים, שמעבירים פקודות קנייה ומכירה בשם לקוחותיהם. מיטב דש הוא כיום חבר הבורסה הלא בנקאי הגדול ביותר. חברי הבורסה מפוקחים על ידי הבורסה, כך שהמסחר באמצעותם מספק רשת ביטחון לסוחרים.
חברות דואליות
חברות שנרשמו למסחר בכמה בורסות במקביל. לדוגמא, חברות ישראליות שבחרו להיסחר במקביל הן בת"א והן בוול סטריט.
פערי ארביטראז'
פערים שנוצרים במחיר של ני"ע מסוים, הנסחר בשני מקומות. חשוב לציין, עם זאת, כי רוב פערי הארביטראז' נסגרים במהירות רבה, בעיקר עקב השימוש הרחב כיום במחשבי על ובאלגוריתמים מתוחכמים.
קרנות נאמנות
כלי פיננסי שמטרתו השקעה משותפת בניירות ערך, בהובלת מנהל השקעות מקצועי ובהתאם למדיניות ההשקעות של הקרן. כל קרן נאמנות היא למעשה מעין תיק השקעות המושקע בעשרות עד מאות ניירות ומפחית בכך את סיכוני ההשקעה באמצעות פיזור.
קרנות סל
קרנות סל הן למעשה קרנות מחקות סחירות, הנסחרות באופן רציף בבורסה ומחקות נכסי בסיס כמו מדדים מובילים וסקטוריאליים. מנהל קרן הסל אמור להפגין "מאמץ מירבי" בהשגה של תשואת נכס הבסיס הנעקב, כלומר: הקרן שואפת לתשואה דומה, אך לא מתחייבת לכך. מעבר לכך, אם תשקיעו לדוגמא בתעודת סל העוקבת אחר מדד ת"א 35, תחזיקו למעשה בכל המניות הכלולות במדד זה, לפי שקלולן במדד.
מס רווחי הון
מס בשיעור של 25% בישראל, המשולם לאחר מכירת מניה ברווח. חשוב לציין שכל עוד לא מכרתם את המניה, לא תשלמו מס רווחי הון. התשלום מבוצע רק ברגע המפגש עם הכסף. מס רווחי הון מבוצע לפי הרווח הריאלי, כך שהוא מביא בחשבון את עליית מדד המחירים לצרכן.
מס רווחי הון משולם על רווחים בניירות ערך ישראלים וזרים, דיבידנדים, תשלומי ריבית, אופציות, אג"ח צמודות למדד, קרנות נאמנות ותעודות סל. באג"ח שקליות, פיקדונות שקליים ומק"מים נגבה מס של 15% בלבד, מבלי להביא בחשבון את המדד.
פיקדון שקלי
אפיק השקעה סולידי, המוצמד לשקל. מדובר במעין הסכם בין הבנק לבין הלקוח שבו הלקוח מסכים לוותר על כספו למשך זמן מוגדר מראש, בתמורה לקבלת ריבית. הפיקדון מאופיין ברמת סיכון נמוכה. משך הפיקדון, סוג הריבית, שיעור הריבית ומועדי המשיכה נקבעים וידועים מראש לכל הצדדים.
מק"מ
ראשי תיבות למלווה קצר מועד. המק"מ הוא מעין אגרת חוב ממשלתית, המונפקת על ידי בנק ישראל בעבור הממשלה, בתדירות של פעם בחודש. אורך החיים של כל מק"מ הוא עד שנה. המק"מ נמכר ללא ריבית או הצמדה, אלא בהנחה על מחירו הנקוב. כשבעלי המק"מ מחליטים למכור אותו הם מקבלים שקל על כל איגרת והרווח שלהם נוצר מההפרש בין אותו שקל למחיר שבו קנו את המק"מ (שכאמור נקנה בהנחה, כלומר: פחות משקל לאיגרת).
לדוגמא, מק"מ לשנה שנרכש ב-95 אגורות ייתן במועד הפדיון תשואה של 5% ואילו מק"מ לשישה חודשים שנרכש ב-96 אגורות ייתן בתום תקופת הפדיון תשואה של 4% לחצי שנה, קרי: תשואה של 8% לשנה.
חוזים עתידיים
מכשיר פיננסי הנסחר בבורסה, מעין התחייבות לרכישת נכס בסיס כלשהו (סחורה, נייר ערך, מטבע ועוד) במועד עתידי. המחיר נקבע מראש והמחיר משולם עם רכישת הנכס.
קיימים שני סוגים של חוזים עתידיים - פיוצ'ר (Future) ופורוורד (Forward). בחוזה מסוג פיוצ'ר התנאים נקבעים למסירה העתידית של הנכס או הסחורה מראש על ידי הבורסה, בעוד שחוזה מסוג פורוורד מתבצע למעשה מחוץ לבורסה בין המוכר והקונה.
כתב אופציה
נייר ערך המקנה למחזיק בו זכות להמיר אותו במניה או מניות בתמורה לסכום קבוע מראש. לכל כתב אופציה יש תאריך פקיעה, שאחריו כבר לא ניתן להמיר אותו.
ניתוח טכני
ניתוח טכני הוא לניתוח ניירות ערך המתעלמת כמעט לחלוטין מהנתונים הכלכליים וטוענת כי המצב הנוכחי של כל מניה, מטבע או איגרת חוב משקף כל מה שהשוק יודע עליהם באותה נקודת זמן.
שיטה
למשל, אם מניה נסחרת לאורך זמן בטווח שבין 600 ל-800 נקודות, הרי לאחר כמה פעמים שהיא מתקרבת לקו ה-600 אך לא חוצה אותו נוצר שם קו תמיכה. וכאשר היא מגיעה שוב ושוב לקו ה-800, אך לא מצליחה לזנק מעליו – נוצר קו התנגדות.
צבי סטפק, מבעלי מיטב דש, הסביר בראיון לזירת המסחר המקצועית של מיטב דש, שאם מניה יורדת מתחת לקו התמיכה במחזורים גדולים – "זה סימן רע", שבו כדאי למכור את המניה. למה? "ההיגיון בזה הוא שאם תעשה את זה הרבה מאוד פעמים, בסופו של דבר תרוויח, מכיוון שהשוק יותר חכם ממך", טען סטפק. במילים אחרות: אם המניה פרצה קו התנגדות, השוק כנראה יודע עליה דברים שאתה, המשקיע, עדיין לא יודע. ולכן, כדאי לך לזרום עם המגמה ולמכור.
אין לראות במסמך זה ובמידע ו/או הניתוח הכלולים בו הצעה או ייעוץ/שיווק לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים ו/או השקעת כספים בפיקדונות כלשהם או המלצה להשקעה באפיקים ספציפיים כלשהם. האמור לעיל אינו מתיימר להכיל את כל המידע הדרוש למשקיע זה או אחר. לפיכך, האמור לעיל אינו מהווה בשום צורה שהיא תחליף לייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. התנאים המלאים והמחייבים של כל שירות/מוצר, הינם כמפורט במסמכי פתיחת החשבון ביחס לאותו שירות/מוצר וכפופים להסדרים הנהוגים במיטב דש טרייד. אין באמור משום הבטחת תשואה או רווח