קודם כל מגדירים את המטרה
כל פעולה זקוקה להצדקה ולכן זיהוי המטרה יאפשר לעסק "להתחמש" כראוי לפני שיפעל למימושה. ולכן כל תחילת פרויקט לבניית אתר, זקוק קודם כל להגדרת מטרת אותו אתר ורק לאחר מכן לתכנון הפעולות והצעדים שיאפשרו להשיג אותה. מטרת האתר תוכל להיות רכישה של מוצרים ושירותים, גיוס משקיעים, העלאת מודעות לסוגיה חברתית או אג'נדה מסוימת ועוד.
מגדירים את קהל היעד
אחרי הגדרת המטרה, תתרחש הגדרתו של קהל היעד (נקרא גם: קהל מטרה). קהל היעד הוא זה שאנו מצפים שיממש את המטרה הנדרשת בסופו של דבר ולכן נרצה לאפיין את האתר כך שיבין כיצד לפנות אליו ומה בדיוק מניע אותו.

1 צפייה בגלריה
שיווק דיגיטלי לעסקים
שיווק דיגיטלי לעסקים
שיווק דיגיטלי לעסקים
(צילום: unsplash )

ניקח למשל אתר שמשווק ציוד עזר רפואי כמו כיסאות גלגלים, הליכונים ומיטות לפצעי לחץ. באופן טבעי, אחד מקהלי המטרה המרכזיים כאן יהיה בני הגיל המבוגר, שמצפים לאתר עם עיצוב, תוכן ופנייה שמותאמים עבורם לחלוטין. זאת להבדיל מאתר אופנה המיועד ברובו לבני נוער ושמתאים להם מבחינת העיצוב, השפה וחוויית המשתמש.
אפיון קהל היעד והזיהוי המדויק שלו, מהווה חלק בלתי נפרד מכל תהליך שיווק דיגיטלי לעסקים, שכן הפנייה ממנו תמיד תהיה ללקוחות הפוטנציאליים ולא כללית שפונה אל "העולם הגדול". בתהליך זה חשוב לשאול ולענות על עוד מגוון שאלות נוספות, למשל:
● האם קהל המטרה מכיר מראש את המוצרים או השירותים שאנו מעוניינים להציע לו? בהתאם לרמת ההיכרות יתרחש תיווך באמצעות יותר הסברים.
● מהי רמת האמון הנוכחית בשירות או המוצר? ככל שרמת האמון נמוכה יותר, כך יהיה צורך ביותר מהלכים שמבססים אמון.
● האם הקהל מעוניין לשפר לעצמו את הידע לפני שירכוש מכם? במקרה כזה, אפשר יהיה לחזק את הידע והתובנות על ידי פעולות או אלמנטים נוספים בתוך האתר.
עורכים מחקר שוק וחקר מתחרים
מחקר מתחרים הוא חלק מהותי וחשוב מאוד מתהליך האפיון, משום שהוא מתייחס לזיהוי המתחרים בצורה אובייקטיבית, המאפשרת להתמודד עם הזהות העסקית שלנו למולם. ומדוע זה יעיל? משום שזוהי הדרך לקבל רעיונות, לשאוב השראה, להתוודע לדרכי הפעולה של המתחרים, המהלכים שלהם והאינטראקציה עם הקהל ולהחליט מה נרצה להקביל ומה לשנות, במטרה להתעלות על דרכי עבודתם ולבסס יתרונות יחסיים.
מגבשים אסטרטגיה והצבת יעדים
האסטרטגיה משחקת תפקיד בכל תהליך שיווקי, מיצירת התוכנית העסקית שתביא לרווחיות העסק ועד קידום אתרים שיביא אותנו לחשיפה מקסימלית. באפיון אתרים, האסטרטגיה אמורה להוביל את האתר מנקודת המפגש הראשונית של הלקוח, דרך משפכים שיווקיים שונים ועד לביצוע ההמרה הרצויה ממנו. אסטרטגיה זו קובעת את הזרימה של האתר, את החומרים וגם את תיאום הציפיות בין בעל העסק ובונה האתר שלו.
זוהי הנקודה שבה מעריכים שוב את כל מה שהוגדר ונחקר עד כה ומפצחים הלכה למעשה את הדרך שבה נגיע לכל היעדים הרלוונטיים ונקבע את המדדים להצלחתם.
ניגשים גם להיבט הטכני
אפיון טכני עשוי להתגלות כמשימה הרבה יותר מורכבת בקרב בעלי האתר, שכן הוא צולל לעולמות התכנות, הקוד, הטכנולוגיה והגרפיקה ומתמקד באספקטים שמקשים על מי שאין לו גישה טכנולוגית רחבה בשלב הזה. מסיבה זו, חשוב שאפיון האתר ובנייתו יתרחשו על ידי גורם מקצועי, שיכול לשלוט ברמת האתר מבחינת התכונות שלו, כמו למשל התאימות בין מהירות אתר טובה לבין נראות מוצלחת, שליטה בסביבת הקוד ופיתוח האתר, אבטחת האתר, איתור תקלות שונות ועוד.
מעבר לעשייה הטכנית במהלך הקמת האתר, בנקודה זו המקום לקבל החלטות גם לגבי נכונות התפעול העצמית של בעל העסק את האתר של עצמו בהמשך: עדכון עצמאי של האתר ובאיזה חלקים יוכל לגעת, תכנון מערכת תוכן שקל לשלוט ולעדכן וליצוק אליה תוכן, שימוש באלמנטים ותוספים עם הזמן ועוד.
אפיון SEO וחוויית משתמש
תכנון הניווט, הזרימה של האתר וה"מסלולים" שלו, המשפרים את נוחות הגלישה וההתמצאות ושומרים על הכוונה נכונה ונעימה עד לפעולה הרצויה. מכיוון שפעולות אלה רלוונטיות הן לגולש והן לגוגל, ניתן להסיק כי חוויית המשתמש היא אספקט חשוב ביותר גם ברמת קידום האתר בגוגל ולכן עוד משלב הבנייה יהיה צורך לתכנן את היררכיית דפי האתר, בחירת ה-URL, הנראות הגרפית ועוד.
ומה לסיכום?
אפיון מדויק, נכון ומושכל הוא זה שעושה את כל ההבדל. זה מה שמפריד בין אתרים ברמה נמוכה לבין אתרים מרשימים וממירים, לעתים גם מה שמכריע את עתידו העסקי של המותג. לכן אם אתם זקוקים לאתר חדש או שנדרשים לשפר אתר וותיק מכל בחינה קיימת, פנו למומחה שיווק דיגיטלי מקצועי שיוכל לאפיין עבורכם את האתר ולהבין את כל המורכבות הנדרשת ממנו, כדי להביא אתכם למטרות הרצויות.

מוגש מטעם MINTZ – שיווק דיגיטלי לעסקים