למי מגיע פיצויי פיטורים
ראשית יש לדעת שכמעט לכל העובדים קיים חסכון בקרן פנסיה אותו מבצע המעביד, ושם מופקדים חלק מפיצויי הפיטורים או כולם. סכומים אלו, ככלל, שייכים לעובד, לא חשוב כמה זמן עבד (אפילו חודש אחד) ולא חשובה הסיבה לסיום העבודה.
פיצויי פיטורים מלאים מגיעים לעובד שעבד לפחות שנה ופוטר (או התפטר בדין פיטורים – כלומר התפטר עקב הרעת תנאים או סיבות אישיות כגון מחלה וכדומה).

1 צפייה בגלריה
חישוב פיצויי פיטורים
חישוב פיצויי פיטורים
חישוב פיצויי פיטורים
(צילום: FREEPIK)

איך מחשבים פיצויי פיטורים
פיצויי פיטורים יש לחשב לפי שכר ברוטו אחרון כפול מספר השנים. כלומר, עובד שעבד 5 שנים, התחיל לעבוד בשכר של 5,000 ₪ ובסיום עבודתו השכר עמד על 10,000 ₪, זכאי לפיצויי פיטורים של 50,000 ₪ (5 שנים כפול 10,000 ₪).
עם-זאת, יש להתחשב בסכומים שהופקדו בקרן הפנסיה, על חשבון פיצויי פיטורים, ולהפחית אותם מהחישוב, כך שבמועד סיום העבודה המעסיק צריך להשלים רק את ההפרש.
ברוב המקרים כך מעסיקים מחשבים פיצויי פיטורים אך חישוב זה אינו מדויק. כאשר מופקדים כספים לקרן פנסיה, ברוב המקרים חל על ההפקדה הכלל שקבוע בסעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים. הדבר קבוע בצו ההרחבה בנושא פנסיה מקיפה במשק.
ברוב המקרים מפקיד המעסיק 6% מהשכר עבור פיצויי פיטורים, על סכום זה אין לבצע התחשבנות במועד סיום העבודה. פיצויי פיטורים הם בשיעור של 1 משכורת לכל שנה (12 חודשים). כלומר 1/12, כלומר 8.33%. המעסיק צריך להשלים פיצויי פיטורים רק עבור 2.33% מהשכר.
לדוגמא: אותו עובד שהתחיל לעבוד בשכר של 5,000 ₪ וכך עבד 3 שנים ולאחר מכן עלה שכרו ל-10,000 שח למשך שנתיים. לפי החישוב הקודם העובד זכאי לפיצויי פיטורים של 50,000 ₪. בפועל, המעסיק הפקיד עבור העובד 6% מהשכר בכל חודש. 3,600 ₪ בכל אחד מהשלוש שנים הראשונות ו-7,200 ₪ עבור כל אחת משתי השנים האחרונות. בסך הכל: 25,200 ₪.
המעסיק צריך להשלים 2.33% מהשכר, עבור 5 שנים לפי המשכורת האחרונה של 10,000 ₪, כלומר סך של 13,800 שח.
יוצא שהעובד קיבל פיצויי פיטורים של 39,000 ₪ ולא 50,000 ₪, וזהו החישוב הנכון.
לצד זאת יש לזכור שהסכום שהופקד בקרן הפנסיה צבר תשואה מסויימת והוא מתווסף לסכום זה.
חישוב פיצויי פיטורים לעובד שעתי
בדרך כלל כשמדובר בשכר שעתי היקף העבודה משתנה מדי חודש, לעתים בהבדל קטן מחודש לחודש ואצל עובדים מסוימים ההיקף משתנה באופן משמעותי מתקופה לתקופה.
חישוב פיצויי הפיטורים במקרה כזה – ובכל מקרה שהיקף המשרה משתנה – צריך לעשות לפי אחוזי המשרה של כל אחד מהחודשים בנפרד.
לדוגמא: עובד עבד בשכר של 10,000 ₪ בחצי משרה במשך שנה, ולאחר מכן עבד בשכר של 20,000 ₪ למשך שנה נוספת. פיצויי הפיטורים יחושבו לפי 20,000 ₪ (שכר אחרון גבוה), אך ילקח בחשבון היקף המשרה לכל שנה בנפרד ולא שנתיים מלאות. כלומר סכום הפיצויים יהיה 30,000 ₪ ולא 40,000 ₪. כמובן שאם היקף המשרה משתנה כל חודש, החישוב מורכב יותר.
פיצויי פיטורים על רכיבי עמלות, פרמיה ובונוס
במקרים רבים מאוד מעסיקים לא משלמים זכויות על תוספות שונות לשכר, כגון עמלות מכירה, פרמיות יעדים ובונוסים. בחלק מהמקרים ישנה חובה של המעסיק לשלם זכויות על רכיבי שכר אלה, כמו שכר בסיס לכל דבר ועניין. המעסיק מחוייב להפריש עבור סכומים אלה לקרן פנסיה, וכמובן לקחת אותם בחישוב השכר הממוצע לצורך תשלום פיצויי פיטורים.
לדוגמא: עובד קיבל שכר בסיס של 7,000 ₪ ובנוסף עמלות מכירה שעמדו על ממוצע של 4,000 ₪. העובד עבד 5 שנים. יש לשלם פיצויי פיטורים לפי משכורת של 11,000 ₪. ממוצע העמלות לחישוב פיצויי פיטורים הוא לפי 12 חודשי עבודה אחרונים. גם הודעה מוקדמת, חופשה ומחלה יש לחשב לפי מרכיב עמלות מכירה.
לצד זאת, ישנם רכיבי שכר שהמעסיק לא חייב לשלם בגינם לזכויות סוציאליות ולא חייב לקת אותם בחשבון בעת חישוב פיצויי פיטורים , כגון: בונוס שנתי, בונוס חד פעמי, פרמיה קטנה ביחס לשכר שמשולמת עבור פעולה שאינה חלק מרכזי בעבודה של העובד, כגון פרס הגעה ליעד מסוים, או תמורת שמשולמת עבור הפנית עובד לעבוד בחברה וכדומה.
למי פונים לצורך חישוב פיצויי פיטורים
אנשים פונים בנושא חישוב פיצויי פיטורים לגורמי מקצוע שונים: רואה חשבון, חשב שכר, סוכן פנסיה, אקטואר ועורך-דין. האמת היא, שהגורם הנכון ביותר לפנות אליו הוא עורך דין לענייני עבודה . מעבר לעובדה שעורך דין מקצועי ידע לחשב נכון וטוב, הוא גם ידע איך יהיה נכון להשיג את הכסף, במשא ומתן, תביעה או שאולי הדבר כלל לא ניתן. לבצע חישוב רק לשם חישוב אצל כל בעל מקצוע אחר זו פעולה שבמקרים רבים לא תניב תוצאה.

מוגש מטעם משרד עורכי דין אורי שאבי