מי שמסתובב היום בקטמונים, מיד יבחין ברוחות ההתחדשות שפוקדות את השכונה הוותיקה. יותר ויותר מבני שיכונים ישנים מפנים את מקומם לטובת מגדלי מגורים מודרניים, מתחמים שלמים הכוללים גינות נוי ופארקים הולכים נשלמים והאוכלוסייה הוותיקה מתחלפת בזוגות צעירים ומשפחות צעירות. בעלי הדירות בשכונה מבינים כיום את פוטנציאל השדרוג הטמון בתהליך ורבים מהם כבר הצטרפו למהפכת ההתחדשות.
2 צפייה בגלריה
יעקב משה
יעקב משה
יעקב משה
( צילום: פרטי)
כמי שנולד בשכונה וגדל בה, לאיש הנדל"ן יעקב משה יש יתרון עצום בתור מי שמכיר היטב את האזור, וזאת לצד הניסיון הרב שרכש במשך 17 שנה בענף. כשהפרויקטים להתחדשות עירונית והפינוי בינוי החלו בשכונה, משה היה מהראשונים להצטרף למגמה וכיום יעקב משה יזמות ותיווך חתומה על כ7- עסקאות/ פרויקטים מוצלחים וכן מובילה בימים אלו לא פחות מחמישה מיזמי התחדשות, בין היתר ברחובות הנוטרים, השומר, ורשב"ג.
"המשרד שלנו נמצא בשכונה ברחוב יוסי בן יועזר", מספרת ורדית מסטורוב בתו של יעקב ושותפה בעסק. "כל בני המשפחה שלנו הם תושבי השכונה, ואנחנו מעורים בקהילה". יש לנו אולי את ההיכרות המעמיקה ביותר של האזור, ולצד זאת מחזיקים קשרים עם חברות נדל"ן מהמובילות בארץ המבקשות שנצרף אותם לפרויקטים המתחוללים כאן.
2 צפייה בגלריה
משרד אדריכלים- ביטמן בן-צור אדריכלים
משרד אדריכלים- ביטמן בן-צור אדריכלים
משרד אדריכלים- ביטמן בן-צור אדריכלים
ורדית מציינת כי בקרוב יושלמו הפרויקטים במתחמי קטמון ח' וקטמון ו', ולאור ההצלחה, בחברה מתכוונים להתרחב לעוד מיזמים, ולשם כך הם פתחו בגיוסי עובדים נוספים.
"אנחנו מתמחים בארגון דיירים ומתחמים לקראת תהליכי פינוי בינוי ובעצם מלווים אותם לאורך כל הדרך עד לקבלת המפתח" היא אומרת. "זה בעצם סוד ההצלחה שלנו- אנחנו לא מחתימים בעלי נכסים ואז הולכים ומוכרים אותם לקבלן או יזם אחר ומשאירים את הדיירים להתמודד לבד מול היזם. אנחנו מחויבים ללקוחות שלנו עד הסוף. לרבים מהם יש היכרות מוקדמת איתנו והם סומכים עלינו, ולגבי מי שלא, שם החברה כבר הולך לפניה וזה מרגיע את הדיירים לדעת שהם נמצאים בידיים מנוסות ומתמצאות בענף המקומי".
מעוניינים לקדם במתחם שלכם פרויקט להתחדשות עירונית - פינוי בינוי?
כך תפעלו בראשית דרככם...
1. בררו האם ניתן להגדיר את המתחם שלכם כאזור המיועד לפינוי בינוי.
עשו זאת מול אנשי מקצוע רלוונטיים לרבות המנהלת להתחדשות עירונית בירושלים.
2. בררו האם יש היענות ורצון מצד הדיירים במתחם.
ערכו סקר ראשוני בקרב הדיירים, וכך תדעו האם יש כוונה מצידם לצאת לדרך
3. בחירת נציגות דיירים
תפקיד הנציגות לסייע בהתארגנות הדיירים ולייצגם מול אנשי המקצוע מצד הדיירים: עו"ד דיירים, מארגני הפרויקט, מפקח הפרויקט. ואנשי מקצוע מצד היזם: אדריכל, צוות היזם, מודד מוסמך ועוד.
על הנציגות לייצג את הדיירים בנאמנות ובשקיפות ולהצהיר על כל ניגוד עניינים.
מומלץ לבחור מספר אי-זוגי לנציגות בכדי לוודא יכולת קבלת החלטות.
הנציגים צריכים להחתים 51% לפחות מקרב הדיירים על כתב הסמכת הנציגות.
4. בחירת עו"ד דיירים
ראשית כל, הבינו את משמעות וחשיבות תפקיד עורך דינם של הדיירים- עליו להכין את החוזה יחד עם עורך דינו של היזם, ועליו הדיירים יחתמו. זהו החוזה אשר יקבע את התמורות לדיירים, הערבויות שינתנו להם על ידי היזם, ההתחייבויות של היזם לדיירים וכמובן את לוחות הזמנים בהם הוא יצטרך לעמוד.
אל תקלו ראש בבחירת עורך הדין. תהיו בטוחים שמנגד, עורך דינו של היזם הוא מקצוען אמיתי, ואל תעמידו מולו עורך דין שלא ידע להתמודד איתו. בחרו עורך דין עם רקע וניסיון בתחום.

טיפ:

פרויקטים של פינוי בינוי לוקחים זמן רב. יש שלבים רבים אשר הדיירים צריכים לעבור הכוללים בירוקרטיה רבה, וכן שלבי גיבוש וארגון. אמנם באשר לבירוקרטיה על הדיירים להמתין בסבלנות, אך בכל הקשור לארגון וגיבוש ניתן יש מקום לקדם תהליכים בכוחות עצמכם. ניתן לעשות זאת בייעוץ ולווי אנשי מקצוע ואף מומלץ.
הקושי בארגון וגיבוש הדיירים הוא לרוב בחוסר אמון הדיירים בהצלחת הפרויקט, בחוסר ידע מקצועי בניהול הפרויקט ולא פחות חשוב בחוסר יכולת ניהול מו"מ מול היזם ודבר זה יכול להיפתר ולהיחסך על ידי ליווי מארגני פרויקט.