בשורה לילדי היישוב מבשרת ציון והוריהם.
ליישוב הצעיר והאיכותי, שמאופיין באוכלוסייה צעירה במיוחד עם מאות תלמידי בית ספר וילדי גנים והורים בעליי מודעות גבוהה לחשיבות החינוך: ביישוב מתחולל שינוי דרמטי בשרותי החינוך הלא פורמלי.
מאחורי המהפכה השקטה הזו עומדת חברת "קיטו מרום".
זו השנה הרביעית שהחברה עובדת במבשרת ציון.
בשלוש השנים האחרונות השירותים שניתנו היו צהרונים וקייטנות בבתי הספר.
לאור ההצלחה של הפרויקט ושביעות הרצון של ההורים והמועצה, קיבלה החברה השנה את הזכות גם להפעיל את הצהרונים והקייטנות בגני הילדים.
מזה כ- 30 שנים מובילה חברת "קיטו מרום" את תחום החינוך הלא פורמלי והעשרת החינוך הפורמלי בגנים ובבתי הספר בתחומים חדשים ומרתקים.
החברה נותנת שרותי פרמיום בתחום החינוך ברשויות מקומיות רבות ברחבי הארץ.
"קיטו מרום", מנהלת עבור מבשרת ציון ורשויות מקומיות נוספות בישראל, תוכניות רבות, ביניהן את תוכנית "ניצנים" של משרד החינוך (צהרונים להארכת יום הלימודים), את תוכנית "ניצנים בחופשות" (קייטנות חגים בסבסוד ופיקוח של משרד החינוך) וכן את תוכנית "בתי הספר של החופש הגדול" (קייטנות בחודש יולי בסבסוד ובפיקוח משרד החינוך).
בנוסף החברה מפעילה תוכניות העשרה בתחומים מגוונים: מדע וטכנולוגיה, תזונה – טבחים צעירים, תקשורת דיגיטלית, אנימציה קלאסית, אנימציה ממוחשבת וחינוך פיננסי.
ספר מנכ"ל החברה אלי כסיף: "כבר כמה שנים שאנחנו מפעילים צהרונים במבשרת ציון.
השנה התחלנו להפעיל גם את גני הילדים, שזו הבעת אמון של המועצה והתושבים במה שאנחנו עושים".
אילו פעילויות אתם מפעילים במערכת החינוך במבשרת?
״אנחנו מפעילים צהרונים בגני הילדים ובבתי הספר במהלך השנה, ובחופשות מפעילים גם קייטנות.
הקייטנות בחופש הגדול בבתי הספר והגנים פועלות משנת 2014 כיוזמה של שר החינוך דאז, שי פירון, והן למעשה קייטנות שמפוקחות על ידי משרד החינוך. בשנת 2017, שר החינוך נפתלי בנט הנהיג רפורמה במסגרתה הרשויות המקומיות ומשרד החינוך החלו להפעיל גם צהרונים מפוקחים בבתי הספר והגנים.
מאז זכינו להפעיל קייטנות וצהרונים בבתי ספר ובגנים ברשויות מקומיות רבות, וביניהן גם במבשרת״.
מה המטרה המרכזית של הרפורמות הללו?ֿֿ
״בראש ובראשונה לאפשר להורים פתרון לצהרונים ולקייטנות בחגים במחיר הגיוני ושפוי.
בעבר, הורים היו משלמים אלפי שקלים על קייטנות ביולי ובחגים, ואילו כיום המחיר שווה לכל נפש והפעילות מתקיימת בסביבה הטבעית של הילד, עם החברים שהוא מכיר ובסביבה המוכרת לו שם הוא מקבל מענה חווייתי ולימודי.
במבשרת אמנם המחיר מעט יותר גבוה מרשויות אחרות, וזאת מכיוון שהסבסוד של משרד החינוך לפעילויות הוא דיפרנציאלי, ככל שהרשות במצב סוציואקונומי טוב יותר, כך הסבסוד קטן.
צהרוני הגנים למשל, לא מסובסדים כלל ע״י משרד החינוך, ולשמחתנו המועצה משתתפת בעלויות ומסבסדת עבור ההורים חלק מפעילות הצהרון.
עלות צהרוני הגנים, למשל, היא 749 ש״ח לחודש, ברשויות אחרות באשכול סוציו אקונומי דומה לשל מבשרת, המחיר הוא 935 ש״ח לחודש, זה בערך 25 אחוז יותר.
צריך לציין שהמחיר כולל גם ארוחת צוהריים חמה כל יום. עבור משפחה ממוצעת, רק עלות ארוחת הצוהריים בבית הייתה דומה לעלות הצהרון.
אם נשים בצד את החיסכון המשמעותי עבור ההורים, אני חושב שאנחנו מביאים ערך מוסף אדיר עבור הילדים גם בצד החינוכי.״
מה הערך המוסף שאתם מביאים בצד החינוכי?
״ראשית, צוות המטה שלנו כולל אנשי חינוך רבים, ובראשם המנהלת הפדגוגית שלנו שהיא אשת חינוך מהמעלה הראשונה, בעלת ניסיון עצום עם ילדים בגיל הרך, ואף הייתה מנהלת מחלקת גני הילדים באחת מהרשויות הגדולות בארץ.
היא כותבת בכל חודש תוכנית חינוכית מפורטת, ממש לרמת השעה, עבור הגנים ועבור בתי הספר.
התוכנית מותאמת לתוכנית השנתית של משרד החינוך ובפרט מותאמת לצרכים של כל רשות ורשות והיא זו שקובעת את סדר היום במסגרות.
הצוותים החינוכיים עוברים השתלמות על התוכנית החינוכית, ומיישמים אותה במסגרות ואת הפעילויות שהיא מכילה.
החודש למשל, המועצה הקצתה כספים עבור נושאי סביבה וקיימות, ואנחנו שילבנו תכנים מתאימים בתוכניות החינוכיות.
נוסף על כך, המובילות שלנו בצהרונים עוברות השתלמות חינוכית כל חודש, והן מקבלות ליווי צמוד בגנים ובבתי הספר מהמחלקה הפדגוגית שלנו.
על אף שבתוכניות שלנו אנו פוגשים עשרות אלפי ילדים מידי שבוע, אנחנו נותנים דגש על כל גן וגן כאילו הוא הגן היחיד שאנחנו מפעילים, ומשתדלים לתת את המענה עבור כל ילד שצריך יחס יותר אישי.״
האם למשרדי הממשלה יש מעורבות בפעילות הזאת?
"בהחלט. משרד החינוך קובע סטנדרטים להפעלת הצהרון ולרבות של כמה אנשי צוות יהיו, איזה אוכל הילדים יקבלו והוא מקיים כל העת בקרה ופיקוח על פעילותנו.
משרד הבריאות מקיים בקרות שוטפות על איכות המזון, הן במפעל המייצר את האוכל והן בגנים ובבתי הספר.
גם בקרים מטעם השלטון המקומי עורכים בקרות שוטפות ומשתפים אותנו ואת המועצה בתוצאות הבקרות.”
ציינת שהצהרונים כוללים ארוחת צוהריים. כיום ישנם ילדים רבים עם אלרגיות למזון, כיצד אתם מתמודדים עם זה?
״בטיחות ובריאות נמצאים בראש מעייננו.
התאמנו את עצמנו לכך שיש היום ילדים רבים עם אלרגיות למזון, כך שהאוכל שמוגש מותאם ללא פחות מ17 אלרגניים.
אנחנו מקבלים ייעוץ והדרכות שוטפות מעמותת יה"ל המתמחה בנושא זה, ילדים אלרגיים מקבלים מנות מיוחדות ללא האלרגן הרלוונטי.
אנחנו עורכים לצוותים החינוכיים שלנו השתלמויות בנושא אלרגיה למזון והשתלמויות עזרה ראשונה.
מאוד מאוד חשוב להיות מודעים לדברים הללו.
בפרט השנה התעקשנו ברשויות איתן אנו עובדים על כך שבשעת הצהרון יוצמדו סייעות רפואיות לילדים הסובלים מאלרגיה מסכנת חיים, ולשמחתנו המועצה במבשרת נתנה יד לדבר והסכימה לממן את העסקת הסייעות. ״
כלומר, ברשויות אחרות אין סייעות רפואיות לילדי הצהרון שסובלים מאלרגיה מסכנת חיים?ֿ
״אין, וזאת ממש סכנת חיים. זה אבסורד שבמהלך שעות הגן לילדים הללו יש סייעות רפואיות, אבל דווקא כשמגיעה שעת הצהרון, כשהצוות של הבוקר מתחלף עם הצוות של הצהרון ונכנס לגן אוכל חם מבחוץ, דווקא אז משרד החינוך לא מחייב או מממן הצמדת סייעת רפואית לילדים האלרגיים.
אנחנו מתעקשים על הנושא הזה כי מדובר בילדים צעירים מאוד בגילאי 3-4 שבקושי מודעים לאלרגיות שלהם.
כעת אנחנו מצאנו לעניין הזה פתרון ברשויות שלנו, אבל משרד החינוך חייב למצוא פתרון ברמה הארצית לעניין״
מה לגבי הביטחון של הילדים?
״אנו שומרים בהקפדה יתרה על ביטחונם ובטיחותם של הילדים.
מנהלי הפרויקטים בחברה נמצאים בקשר שוטף עם קב"טים של מוסדות חינוך ברשות המקומית ואנשי ההדרכה בחברה מעבירים באופן שוטף השתלמויות לצוותים בנושא ביטחון ובטיחות".
השנה היה משבר גדול בכוח האדם בגנים ובצהרונים, כיצד התמודדתם איתו?
״בהחלט היה קושי גדול במציאת כוח אדם ראוי, וראינו שבהרבה רשויות גנים רבים לא נפתחו כלל בתחילת השנה.
בסופו של דבר עבדנו קשה מאוד, ייעדנו משאבים יייחודיים והעסקנו צוות מטה גדול כדי לדאוג שכל הגנים ייפתחו לפי התקן ועם צוות טוב.
אנחנו מנוסים מאוד בתחום של כוח האדם ויודעים לספק את הסחורה, בעבר בזמן שביתת הסייעות בגנים, עשינו גיוס מאסיבי של סייעות מחליפות והעמדנו אותן לרשות המועצה המקומית של מבשרת ציון. זה היה טוב גם להורים וגם לילדים, וכמובן פחות כאב ראש למועצה.
גם בתקופת הקורונה ואף על פי שהיו מאות אלפי חולים ומבודדים במקביל, דאגנו לכך שכמעט אף גן לא ייסגר בגלל מחסור באנשי צוות.
אנחנו הורים בעצמנו ואנחנו מבינים את הצורך של ההורים במסגרות גם בתקופה כזאת.
לכן אנחנו עושים ככל שביכולתנו כדי לאפשר לשגרה להמשיך להתקיים. ״
איך אתם מתמודדים עם הדור הדיגיטלי של הורים וילדים?
״החברה שלנו אמנם מאוד וותיקה אבל החיים השתנו והדרכים להתמודד עם ילדים והורים היום שונות.
ההורים רוצים ומקבלים מידע און ליין, חלק גדול מאוד מהפניות שאנחנו מטפלים בהן מגיעות בכלל מפייסבוק, ואנחנו נותנים מענה מהיר מאוד במסנג׳ר שלנו.
בצהרונים שמתחילים בשתיים אחר הצהריים ההורים מצפים לקבל צילום של הילדים שלהם אוכלים.
אפילו אם ילד נניח שכח בקבוק מים – ההורים שולחים לנו ואטסאפ ואנחנו דואגים לו".
איך השפיעה עליכם הקורונה?
"השפעה דרמטית. עד הקורונה לקחו אותנו קצת כמובן מאליו.
ואז הגיעה הקורונה והפכנו לצורך מאוד חיוני, כי גם ההורים וגם הילדים היו זקוקים לאוורור ושלילדים תהיה מסגרת בטוחה, מעשירה ומכילה.
שלא ישבו כל הזמן בבית. ההורים היו עצבניים וכל המשפחה הייתה בזום ומול מסכים אחרים מסביב לשעון.
בקורונה נוכחנו לדעת שההורים ממש צמאים לשירות שלנו וכמו תמיד, נתנו אותו מכל הלב."
איך אתם יודעים את רמות שביעות הרצון מהשירותים שלכם?
"גם ההורים וגם הרשות המקומית ממלאים משובים של שביעות רצון ודירוגים של השרות שאנחנו נותנים.
בנוסף, יש לנו מנהלי פרויקטים ורכזים יישוביים שמסתובבים במסגרות השונות ובודקים בזמן אמת מה קורה בהם ואנחנו גם מפוקחים על ידי משרד החינוך והרשות המקומית.
אבל בראש ובראשונה, ממבחן התוצאה. במשך שלוש שנים הפעלנו במבשרת ציון רק צהרונים בבתי הספר, ולפני כשנה קיבלנו אישור להפעיל גם את הצהרונים בגני הילדים, שזו הבעת אמון של המועצה המקומית בנו. מדובר באחריות גדולה על ילדים רכים. זה נמצא על הגבול בין טיפול לחינוך. ההורים וגם המועצה המקומית מביעים בנו אמון כשהם מפקידים בידנו את הילדים ואנחנו עושים הכול כדי שהם יהיו מרוצים."
למעבר לאתר החברה- לחצו כאן
למעבר לפייסבוק- לחצו כאן