אחד הדברים המבורכים והבולטים, שביצעה ההתאחדות בוני הארץ הוא מתן מענה למשבר הקורונה שתקף את כל הענפים במדינת ישראל ובעולם ואיים גם על המשך קיומו של ענף הבניה. ישראל כיו"ר הארגון וכחבר נשיאות ההתאחדות פשוט מנעו קריסה של הענף. "כתוצאה מהתפשטות הקורונה" מסביר ישראל, "השפעות הנגיף, גרמו לקבלנים להבין שהם צריכים בית, אוזן קשבת ומישהו שידאג לה אז הם פנו אלינו וגם אחרי שהקורונה דעכה נשארו איתנו. כחבר נשיאות התאחדות הקבלנים דאגנו להחריג את הענף וכולם, הקבלנים והיזמים נשארו איתנו כי הם הבינו שיש להם בית חם כאן. בפועל, הארגון גדל במאות חברים".
1 צפייה בגלריה
שבועז ישראל יו"ר ארגון בוני ירושלים והסביבה
שבועז ישראל יו"ר ארגון בוני ירושלים והסביבה
בועז ישראל יו"ר ארגון בוני ירושלים והסביבה
(צילום: יחצ)
ארגון בוני ירושלים, הוא הארגון הוותיק ביותר בארץ. החל משנת 1930 הארגון מייצג את כל קבלני הבניין והתשתיות הפועלים במרחב הכולל חמישה יישובים: ירושלים, מודיעין, מעלה אדומים, בית שמש, אפרת ועוד תשע רשויות. בועז ישראל, המשמש כיו"ר הארגון בשבע השנים האחרונות, הינו הבעלים והמנכ"ל של חברת האחים ישראל החברה הקבלנית והיזמית הירושלמית הוותיקה ביותר הפועלת מאז 1964 בבניית פרויקטים בכל רחבי העיר בארץ וכן ביזמות ברחבי העולם. "בארגון בוני ירושלים חברים מאות קבלנים ויזמים העוסקים במקצועות הבניה והתשתיות" אומר ישראל. הארגון החל לאחרונה לגייס לשרותיו יזמים שאינם קבלנים והיזמים המובילים כבר הצטרפו לארגון "אנו מספקים מענה וליווי ומייצגים את הקבלנים והיזמים. בפני מוסדות, ארגונים ממשלתיים, מוסדות מקומיים ציבוריים ופרטיים. לחברות התשתיות אנו מסייעים בהחרגות ומכרזים .לשלל הקבלנים אנו מעניקים עזרה וטיפול מול רשות ההגירה והעובדים הפלשתינים וכן בטיפול מול רשם הקבלנים. אנחנו מרחיבים ידע לצד הכשרות מקצועיות, שירותי בוררות בנושא תביעות של עובדים עם וועדה פריטטית אצלנו בארגון שמתחילה את פעילותה החודש. יש לנו קשרים ושיתופי פעולה חמים עם כל ראשי הערים, מהנדסי הערים, מנכ"לי עירייה, מנכ"לי חברות התשתיות ונציגות בוועדה המקומית בירושלים".
פותרים בעיות
הרזומה המרשים מקצועית ואישית של ישראל יחד עם הניסיון הרב שהארגון צבר פותח כמעט כל דלת אפשרית ומספק מענה לכל בעיה שתעלו בדעתכם. "יש לנו דלת פתוחה בעיריית ירושלים, אנחנו יושבים מאחורי השולחנות העגולים לדיונים בכל האגפים בעירייה, אני יושב אחת לחודשיים עם מהנדס העיר יואל אבן ועם יו"ר הוועדה המקומית הרב אליעזר רוכברגר אנחנו מעלים את הבעיות על השולחן ומוצאים להן פתרון. יש דלת פתוחה ורצון טוב מצד כל הגורמים בעריה ורוח המפקד של ראש העירייה מר משה ליאון.
בענף התשתיות עתיר הביצועים עם תקציב של 2.3 מיליארד ₪ רק במוריה הבאנו כמה הישגים אדירים ביניהם הורדות העלויות הנגררות לביצוע משבעה וחצי אחוזים לחמישה אחוזים בלבד שהוא אחד הזולים במדינה. שיפרנו הליכי ביצוע כולל גמר פרויקט של מסירות חדש של בניה מוסדית ותשתיות. יש לנו נציג משקיף בוועדה המקומית מטעמנו ואנחנו כל הזמן עובדים על פיתוח, על שדרוג ועל שיפור ורואים תוצאות בשטח".
השאלה היא איפה יש בעיות דחופות שקשה לפתור ולתקן.
"אחת הבעיות המרכזיות זה חוסר אדיר של עתודות קרקע. מנהל מקרקעי ישראל הוציא רק 1,300 יחידות חדשות לדיור במרחב ירושלים אבל זה בהחלט לא מספיק. בנוסף, כל הליך ההתחדשות העירונית הוא הליך מסורבל ארוך וסיזיפי שעשוי לקחת עד 13 (!!!) שנה. בירושלים, ממוצע, קבלת היתרי בניה אורך 34.4 חודשים, זה מספר שהוא בין הנמוכים ביותר במדינת ישראל. כמובן שגם התייקרויות מחירי הדירות בירושלים הם נושא שצריך לתת עליו את הדעת".
ואיך אתם מטפלים בעניין הזה.
"כחלק מהדיאלוג שלנו עם עיריית ירושלים, אנו מברכים את העירייה על תוספת של תקנים באגף הרישוי של כ־20 איש נוספים. זה עדיין לא מספיק אבל זו התחלה כי ישנו חוסר בכוח אדם גם באגף התכנון וגם בוועדה המחוזית שאינה קשורה לעירייה. חוסר בכוח אדם הוא אחת הסיבות העיקריות לעיכוב פרויקטים ויצירת חסמים מיותרים".
אחת הבעיות שצצו לאחרונה גם בענף הבניה, זו התייקרויות חומרי הגלם, שמקורם במלחמה בין רוסיה לאוקראינה. "המלחמה מייקרת את חומרי הגלם" מסביר ישראל. "וזה גם מה שייקר את הדירות. זה עשוי להביא לכך שחברות ביצוע ייקלעו לקשיים מה גם שהמדדים לא בנויים בצורה הנכונה".
נתינה אינסופית
לפני שבועיים, ישראל, כמיטב המסורת של ארגון בוני ירושלים, העניק מלגות ל־12 סטודנטים שעוסקים בלימודי ההנדסה וזקוקים לסיוע הזה. "לארגון בוני ירושלים יש תפיסת עולם של ערבות הדדית ותמיכה בקהילה. כמו כן הארגון תורם מדי שנה עבור קרן סיוע לקהילה כולל ארבעה אחוזים מכלל דמי החבר לטובת נצרכים בקהילה, זאת עשרות מלגות עבור מי שלומד את מקצועות הבניה. במקביל, הקים ישראל את חברת 'יתד' עם בנו יהונתן ישראל וחתנו עומר גבאי שמתמחה בהתחדשות עירונית והשניים מובילים עשרות פרויקטים כולם בירושלים. "חשוב לי להבהיר שעל מנת למנוע הגירה שלילית צריך לספק כאן מקומות עבודה וליצור ביקוש לדירות בעיר שאנשים יכולים להרשות לעצמם".