כיצד ניתן לבדוק זכויות עובדים באופן מקצועי ומה צריכים לדעת כל עובד ועובדת שמפוטרים? הכתבה הזו היא עבורך.
1 צפייה בגלריה
מי זכאי לקבל פיצויי פיטורים?
מי זכאי לקבל פיצויי פיטורים?
זכויות עובד לאחר שפוטר
(צילום: freepik)
הזכות הראשונה של העובד – לקבל הודעה בכתב
לעיתים יש לנו הכנה מוקדמת ולעיתים זה יכול לתפוס אותנו בהפתעה גמורה, ובכל מקרה פיטורים אף פעם לא יכולים להיות נעימים. כדאי לדעת שהזכות הראשונה של עובד היא לקבל את ההודעה על השימוע לקראת הפיטורים בכתב, לאחר מכן יש לשמוע אותו במהלך השימוע, את טענותיו, והוא גם יכול להיות מיוצג על ידי עורך דין מטעמו. במידה ולאחר השימוע אדם באמת מפוטר, מומלץ לבצע בדיקת תלושי שכר מעמיקה כדי לקבוע האם כל התנאים בוצעו כחוק, וכדי להבטיח שאכן ממלאים אותם על פי חוק.
בדיקת תלוש השכר – מה צריך לבחון?
כאשר מבצעים בדיקת תלושי שכר הדברים הראשונים שיש לבחון הם הדברים הבסיסיים – האם השם רשום כמו שצריך, האם ההפרשות לפנסיה תואמות את שכר הבסיס, ממה מורכב שכר הבסיס ומהם ההורדות מהשכר. יש לבחון את הרישום לגבי הוותק בעבודה, כמות הילדים והגילאים שלהם אם ישנם ילדים והאם הורדות היו כשם שהן אמורות להיות לאורך השנים. מומלץ לבדוק תלושים שנים אחורה, ולא רק שלושה תלושים אחרונים, יש לעשות זאת באופן מקצועי ולבחון לעומק את הפרטים השונים. למשל, לא מספיק לבדוק שכתוב בתלוש שנעשו הפרשות לפנסיה, יש לבדוק מול החברה בה הפנסיה נמצאת האם ההפקדות בוצעו באופן עקבי לאורך השנים.
מה מגיע לעובד שמפוטר?
עובד שמפוטר זכאי להודעה מראש ולזכות לומר את דברו. במידה והוא מפוטר ממקום העבודה לאחר שעבד במקום מעל שנה, הוא זכאי לפיצויי פיטורים של משכורת אחת על כל חודש עבודה. במידה והצטברו לו ימי חופש, הוא זכאי למשכורת יומית עבור כל יום חופש, זאת על פי חישוב המשכורת הממוצעת עבור כל יום עבודה. אם התגלה במשכורת שישנה טעות, היא יכולה להוביל לכך שאותו עובד זכאי להחזרי מס, לכן מומלץ לבדוק נתיב זה גם כן, ובמידה והפיטורים נעשים תוך הסכמה על פיטורים לעיתים יהיו הטבות נוספות המתקבלות עם הפיטורים, למשל משכורת נוספת או שתיים עבור הפיטורים.
לסיכום יש לומר כי פיצויי פיטורין ניתן לקבל בגין מקרים רבים של פיטורים ולעיתים התפטרות, למשל כאשר אדם מתפטר בשל הרעת תנאים במקום עבודתו. יש לבחון כל מקרה לגופו ולהיות מיוצגים כראוי על ידי מומחים בתחום, וזאת כדי להבטיח את הזכויות במהלך הפיטורים ואחריהם.

מוגש מטעם: זכות לעובד