סוג הכלים והמכשירים שמחזיק בעל מקצוע מעידים במידה רבה על מידת המקצועיות שלו, וכמובן מאפשרים לו לעבוד בצורה יותר יעילה ובטוחה. בפרט כאשר מדובר בבעל מקצוע דוגמת חשמלאי, אשר עבודתו חייבת להיות בטיחותית וברמה המקצועית הגבוהה ביותר, סוג ואיכות הציוד והמכשירים בהם הוא משתמש הם קריטיים. להלן כמה סוגים של מכשירי מדידה מתקדמים בהם נעשה כיום שימוש בעולם החשמל, כלים שכדאי לכל חשמלאי בארץ להכיר ולהחזיק.
2 צפייה בגלריה
אביטל אנרגיה חיובית
אביטל אנרגיה חיובית
אביטל אנרגיה חיובית
(צילום: אביטל אנרגיה חיובית)
שובו של הטסטר, הפעם בגרסה משודרגת - רב מודד בעבר הכרנו את ה"טסטר" או בשמות רשמיים יותר כמו אמפרמטר, וולטמטר וכד' , מכשיר בסיסי ביותר בעולם החשמל באמצעותו ניתן היה למדוד ישירות את אחד מהמדדים המרכזיים בתחום, מתח, התנגדות, זרם וטמפרטורה . מתח – וולטמטר (סימול – V) : קיימים שני ערכי מתח (VOLT) שונים בהתאם לאופן החיבור והשימוש – מתח חילופין המוכר בשם (V)AC, הקיים ברשת החשמל הכללית ומתבטא בזרימה גלית (עליה וירידה), ומתח ישיר הידוע בשם מתח (V)DC, המתבטא בזרימה ישירה ורציפה ומיועד בעיקר לרכיבים חיוניים ולכן ימצא לרוב במעגלי רכיבים ומערכות סגורות ולא ע"ג הרשת הכללית. זרם – אמפרמטר (סימול – A): זהו המרכיב הכח החשמלי, המייצג את זרימת האלקטרונים במוליך. יחידת המידה נקראת אמפר (AMPER) וגם היא תלויה בסוג הזרימה, (A)AC או (A)DC. על כן נצטרך לבחור בסוג הזרם הנכון בזמן המדידה. התנגדות – אוהם (סימול - Ω): פרמטר זה מייצג את מידת ההתנגדות החשמלית של מוליך או רכיב שאנחנו מודדים, למעבר של זרם חשמל ככל שההתנגדות גדולה יותר, כך הזרם החשמלי יהיה חלש יותר. את ההתנגדות מודדים ביחידות אוהם (OHM). קיבול – פאראד (סימול – F) מדידת הספק קיבול חשמלי, בעצם מאפשר לדעת מהי יתרת המטען החשמלי ביחידות אוגרות אנרגיה כגון קבלים (FARAD).
2 צפייה בגלריה
אביטל אנרגיה חיובית
אביטל אנרגיה חיובית
אביטל אנרגיה חיובית
(צילום: אביטל אנרגיה חיובית)
כיום, כבר ניתן למצוא את כל המדידות הללו ואף הרבה מעבר במכשיר אחד קומפקטי ונוח ביותר לנשיאה ושימוש הנקרא רב מודד דיגיטלי - מכשיר מדידה רב תכליתי המיועד למגוון רחב של פעולות, הפועל על ידי המרת אותות אנלוגיים לדיגיטליים, אופן העבודה עם הרב מודד הינו נוח ופשוט, בהתאם למה שאנחנו מעוניינים לבדוק. הוא נראה בערך כמו המודדים של פעם, אך מסוגל לבצע את כל המדידות השונות, כך שבעל המקצוע יכול לחסוך כמה וכמה מכשירים ולהחליפם ברב מודד אחד ומציג מדדים דוגמת אמפר, אוהם או וולט. בנוסף, ניתן לרכוש כיום רב מודד חדש ומשוכלל הן בגרסה ידנית והן בגרסה דיגיטלית. רב מודד לא נועד רק עבור מדידות חשמליות בהכרח, וקיימות מדידות רבות נוספות בהן ניתן להשתמש בכדי להיות מוכנים לכל צורך, דוגמאות למודדים נוספים: מכשיר לאיתור קווים ובדיקת קצר – עט מיוחד לאיתור מתח ללא כל צורך במגע, המציג חיווי באמצעות צליל ו/או מנורות ברגע שמזהה שדה אלקטרו-מגנטי. מאפשר לאתר קווי חשמל העוברים במקומות אליהם אין לנו גישה ישירה או קו ראייה ישיר. מיותר לציין כי מכשיר מסוג זה עשוי לחסוך לנו המון עבודה וצורך להתחיל לפרק אזורים שלמים על מנת לאתר קו חשמל זה או אחר מד טיב בידוד והארקה – מכשיר המשמש למדידת מידת הבידוד של מכשירים חשמליים ביתיים וציוד חשמלי. מודד התנגדות בין מעגלים חשמליים שונים או בינם לבין הקרקע. בנוסף, מבצע מכשיר זה גם מדידות חשמליות נוספות. פועל באמצעות סוללות רגילות (AA), קומפקטי, קל ונוח לנשיאה, ומגיע עם מארז נשיאה מיוחד המאפשר להגיע עימו בקלות לכל מקום מכשירים למדידות סביבתיות – סדרה של מכשירים אותם יכול להחזיק כיום כל בעל מקצוע המאפשרים למדוד פרמטרים רלבנטיים שונים בסביבה. לדוגמה – מד עוצמת צליל המודד את מידת הדציבלים ברגע נתון, אקדח מדידת טמפרטורה (אותו כולנו מכירים מאז הקורונה...), מד פיזור ועוצמת אור, מד לחות וטמפרטורה וכמובן מד מרחק לייזר למדידות מרחקים ושטחים. כל המדים הללו מגיעים כיום בגרסאות קומפקטיות, דיגיטליות ומשוכללות ביותר (כוללים לרוב פונקציות שלא היו קיימות בעבר). בנוסף, הם מגיעים כמובן עם אחריות מלאה ומחירם זול משמעותית ממה שהיינו רגילים לו בעבר. מכשירים למדידות סביבתיות רלבנטיים באינספור סיטואציות, ועבור עבודתם של בעלי מקצוע מתחומים שונים (כמו גם לצרכים ביתיים שונים). למעבדה או למשרד, למפעל או לשדה החקלאי, לבית או לשימושו של בעל המקצוע – מדידת הסביבה הופכת באמצעות מדים אלו קלה, נוחה ונגישה הרבה יותר.
לקטלוג מכשירי מדידה היכנסו לאתר אביטל אנרגיה חיובית. החברה משווקת מוצרים בתחומי הציוד ללוחות פיקוד ובקרה, ציוד חשמל להתקנות חשמל ותאורת הלד.