הגיל הרך הוא גיל אשר בו אפשר להכניס לילד הרבה מאוד מושגים, להביא אותו להרבה למידה והכול באמצעות משחקים בלבד. הוא לא ירגיש על ספסל בית הספר והוא אף לא יחוש שמנסים לבחון אותו על משהו. דרך המשחקים הוא פשוט יקלוט הרבה מושגים מהעולם הסובב אותו. המשחק מלמד אותו להתמודד נכון מול אתגרים בשטח, זה נותן לו להבין את המושגים של גודל, של צורות שונות והוא מקבל על הדרך הרבה ידע הנדסי. מה יכול לעמוד על גבי מה, מתי יש שיווי משקל ומה עליו לעשות על מנת לשפר אותו וכן הלאה.
על פי מחקרים מסתבר כי תינוקות ופעוטות שהיו חשופים למשחקים יזומים שההורים הגישו להם, הגיעו לגן הראשון עם מנת משכל גבוהה יותר ועם היכרות טובה יותר עם העולם.

1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: freepik)

איך מתאימים משחק לתינוק?

אז זה לא שצריך לתת לתינוק בן יומו חרוזים להשחלה או קוביות עץ לבנייה. אך בהחלט אפשר לחשוף אותו כבר בימיו הראשונים לתמונות או שרטוטים המתאימים לכושר הראייה שלו בשלב זה. לאחר שבועיים שלושה כבר אפשר לתלות לו מובייל והוא בהחלט יתחיל לעקוב אחר התנועות והצלילים.
ככל שהגיל מתקדם אפשר יהיה להעלות את הרמה של המשחקים.
ברור כי ילד שכבר מסוגל לאחוז במשחק, אמור לקבל משחקים וקשקשנים שיתאימו לאחיזה שלו. משחקים אלו יגרו אותו, יעודדו את קשר העין ואף ישפרו את האחיזה שלו.
כך בהמשך הוא יוכל לעבור למשחקי השחלה, למשחקי הרכבה קלים ואף למשחקי לוטו ברמה בסיסית.
מדהים לגלות עד כמה תינוקות מתפתחים ומתחילים לבצע פעולות ממש 'לפי הספר' אם רק מעניקים להם את הגירויים המתאימים.

מגוון משחקים לתינוק - לחוד או ביחד?

הרבה הורים תוהים, האם הם אמורים לשבת עם התינוק ולשחק אתו על מנת שהוא ישחק נכון או שמא יש לאפשר לו להתנסות בעצמו במשחק.
אנשי מקצוע טוענים כי משחק שילד הצליח להבין אותו לבד, הופך להיות נכס שלו מבחינת ההבנה והלמידה שהוא השיג בדרך. אם ההורה המסור יהיה 'חייב' לגלות לו היכן משחילים את הצורה המתאימה במשחק הצורות, לא ממש בטוח שהוא ידע בפעם הבאה לעשות את זה בעצמו.
אז זה לא שצריך לוותר לגמרי על התיווך. אפשר ואפילו מומלץ ורצוי שההורה ישב עם הילד למשחק. אך תמיד עדיף לחכות שהילד יבין בעצמו מה נדרש ממנו במשחק ספציפי זה.

היכן קונים משחקים?

אז הבנו שחשוב מאוד שהילד יקבל משחקים, הבנו גם איך צריך לשחק אתו. השאלה הגדולה היא היכן הכי טוב לקנות משחקים לתינוק.
בעידן של היום כאשר יש כל כך הרבה אפשרויות לרכוש משחקים זולים באמצעות הרשת, חשוב לדעת יותר מתמיד. משחקים חייבים להיות איכותיים. למען הבטיחות של הילד, למען החוזק של חלקי המשחק וגם למען הביטחון של ההורים.