קרן השתלמות היא מוצר חיסכון אטרקטיבי במיוחד, אך לפני שפותחים אחת חשוב לברר מה רמת הסיכון המועדפת עליכם בהשקעות – כדי לבחור את מסלול החיסכון המתאים לכם ביותר ולהפיק את המירב מאחד מכלי החיסכון המשתלמים בישראל.

2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)

קרן השתלמות היא מוצר חיסכון עם יתרונות רבים, חלקם ייחודיים ולא קיימים באף מוצר חיסכון אחר בשוק. בעבר שימשו קרנות השתלמות לצורכי לימודים מקצועיים והשתלמויות בלבד, אך כיום, ניתן לפתוח קרן השתלמות לכל צורך, ולחסוך בה לטווח הבינוני והארוך. אחד היתרונות הבולטים ביותר בקרנות השתלמות הוא פטור מתשלום מס רווח הון בעת משיכת הכספים, בכפוף לעמידה בתנאים.
בשונה מחיסכון פנסיוני שבו מחויב כל עובד, שכיר או עצמאי, אין חובה לחסוך בקרן השתלמות, אך מאחר והיא נחשבת להטבה משמעותית, עובדים שכירים רבים מבקשים להכליל חיסכון בקרן השתלמות כחלק מתנאי העסקתם. חשוב להבין ששכירים לא יכולים לפתוח בעצמם קרן השתלמות, אלא רק באמצעות המעסיק. אין לכם קרן השתלמות? נסו לפנות למעסיק, ולבקש ממנו שיפתח עבורכם. עצמאים, מנגד, יכולים לפתוח קרן השתלמות בעצמם וליהנות מהטבות מס שונות.

2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)

מדוע קרן השתלמות היא מוצר חיסכון אטרקטיבי?

קרן השתלמות היא מוצר החיסכון היחיד בו ניתן לחסוך גם לטווח הבינוני והארוך, וליהנות מהטבות משמעותיות. הטבות אלה כוללות הכרה בהפקדות לקרן לצורכי מס, וגם פטור ממס רווח הון בעת המשיכה בשיעור של 25% על כל הרווחים שהצטברו (עד התקרה המוטבת).
את הסכום שהצטבר בקרן ההשתלמות ניתן למשוך לאחר שש שנים, או לאחר שלוש שנים במקרה שמדובר בכספים שמיועדים להשתלמות או ללימודים מקצועיים, או בעת פרישה. חוסכים רבים ממשיכים להפקיד כספים לקרן ההשתלמות גם הרבה אחרי שעוברות 6 שנים מההפקדה הראשונה והיא הופכת נזילה. כך, החיסכון ממשיך לצבור תשואה בשוק ההון.

כמה כסף מפקידים בקרן ההשתלמות?

הפקדות המעסיק לקרן ההשתלמות הינן בגובה של עד 7.5% ונחשבות להוצאה מוכרת, כאשר הפרשות העובד חייבת להיות לפחות שליש משיעור זה. תקרת השכר המאפשרת לשכיר למקסם את הטבות המס היא 15,712 שקלים בחודש.
עמיתים עצמאיים יכולים להפקיד עד 4.5% מהכנסתם החייבת במס, כלומר עד 11,925 שקלים בשנה. הפקדות אלה יוכרו כהוצאה מוכרת וייתנו הטבות מס בגינן. כמו כן, רווחים בגין הפקדות עד לתקרה שנתית של 18,600 ₪ בשנה יהיו פטורים מתשלום מס רווח הון במשיכה. עבור סכומים שעולים על התקרה ישולם מס רווח הון בשיעור של 25% על הרווח הריאלי.

אילו מסלולי ההשקעה קיימים בקרנות ההשתלמות?

כספי קרן ההשתלמות מושקעים בשוק ההון, במטרה להניב תשואה לחוסכים. כמו במוצרי חיסכון אחרים, גם בקרנות השתלמות ישנו מגוון רחב של מסלולים הנבדלים זה מזה ברמת הסיכון, בשיעור החשיפה למניות ולאג"ח ועוד. באופן כללי, ניתן לסווג את מסלולי ההשקעה לפי רמות סיכון שונות, וכל חוסך יכול לבחור במסלול המתאים לצרכים וליעדים שלו.
• מסלול ברמת סיכון גבוהה
במסלול זה חלק ניכר מכספי החוסכים מושקע בנכסים הנחשבים לבעלי רמת סיכון גבוהה, כדוגמת מניות.
• מסלול ברמת סיכון בינונית
במסלולים אלה לרוב יושקעו כספי החוסכים במגוון נכסים מסוגים שונים, ובהם מניות, אג"ח קונצרניות ואג"ח ממשלתיות בתמהיל ספציפי. כך נוצר איזון בין רמות הסיכון השונות. דוגמה למסלול עם רמת סיכון בינוני הוא מסלול כללי, המשלב בין היתר מניות ואג"ח במטרה להגיע לרמת סיכון ממוצעת.
• מסלול ברמת סיכון נמוכה
מסלולים אלה מיועדים למי שמעדיף השקעה סולידית במיוחד, וכספי החוסכים מושקעים בנכסים ברמת סיכון נמוכה, כדוגמת אג"ח ממשלתיות ואג"ח קונצרניות. כמו כן, קיימים גם מסלולים שמשקיעים בקרנות נאמנות כספיות, המשקיעות את כספי החוסכים באפיקים כגון אג"ח ממשלתיות קצרות טווח, פיקדונות קצרי טווח בבנקים ומק"מ של בנק ישראל.

כיצד בוחרים מסלול השקעה בקרן ההשתלמות?

הצעד הראשון הוא לוודא שרמת הסיכון של קרן ההשתלמות וההתמחות שלה, למשל קרן כשרה, אכן מתאימות ליעדי החיסכון שלכם. במקרים רבים, קרן השתלמות משמשת חיסכון לטווח ארוך, והכספים בה מיועדים כחיסכון תומך לטובת הפנסיה. לכן, חוסכים צעירים שלפניהם עוד שנות חיסכון רבות, עשויים לשקול מסלול ברמת סיכון גבוהה יותר, שיאפשר להם להגדיל את רמת התשואה. מנגד, חוסכים מבוגרים יותר שצפויים למשוך את הקרן בתוך שנים ספורות, עשויים להעדיף רמת סיכון נמוכה במיוחד, על מנת להימנע מתנודתיות בטווח הקצר שעלולה לפגוע בהיקף החיסכון.
*אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח.