מפגש בין מזרח למערב: מאז שהחלה לנגן הוכשרה דריה מוסנזון (25) כפסנתרנית קלאסית, אבל ברגע שנחשפה למוזיקה הערבית היא התאהבה והחלה להתמחות בה. היא נסעה להופיע במרוקו, מצאה את עצמה מופיעה עם ריימונד אבוקסיס והפכה לאחת מעשרה נציגות ונציגים ישראלים בפסטיבל החשיפה הבינלאומי 'וומקס'. בקיץ הקרוב היא תוציא אלבום ראשון עם המוזיקה הייחודית שלה ותצא למספר טורים באירופה. "כשהכרתי מוזיקה צפון־אפריקאית היה לי רגע של התאהבות", היא נזכרת השבוע.
"שמעתי הקלטות של חברים שהתחילו ללמוד פופ מרוקאי ואלג'ירי ופיוטים צפון־אפריקאיים. אלה סגנונות שלא שמעתי לפני כן. ההקלטות האלה, באיכות גרועה בטלפון ישן של חבר, היו אחד הדברים היפים ששמעתי. אז התחלתי ללמוד, ומהר מאוד נכנסתי גם לזה. אני ממש זוכרת את הפעם הראשונה שניגשתי ללמוד פרק מתוך ז'אנר של מוזיקה מרוקאית עתיקה".
איך זה מתכתב עם הקלאסית? "ניגנתי פסנתר בסגנון קלאסי מגיל מאוד צעיר. סבתא שלי היתה פסנתרנית, ובגיל חמש ביקשתי ללמוד לנגן. אבל היה רגע בחיים שהבנתי שאני לא רוצה לעסוק בזה כמקצוע. במקומות שבהם ניגנתי בתקופה הזאת חסרו לי פשטות וחום וקשר קרוב עם הקהל. למוזיקה הצפון־אפריקאית הגעתי חצי במקרה, אבל מצאתי בה את מה שחיפשתי הרבה זמן. מצד אחד, יש בה את כל עומק ההבעה שאהבתי במוזיקה קלאסית, ויש בה הרבה חופש, דבר שאהבתי כשניגנתי ג'אז. אבל יש בה גם משהו מאוד ישיר, היא תמיד מחוברת לקצב, תמיד יש בה הרגשה של סיפור, לא משנה אם לשיר יש מילים או אין. ויש קשר מאוד קרוב וחם בין המוזיקאים לבין הקהל".
העבודה של מוסנזון קשוחה במיוחד, הרבה לנוכח העובדה שבאוגוסט היא תשחרר את אלבום הבכורה. "אני בעבודה אינטנסיבית על המוזיקה ממש בימים אלו, והמופע בירושלים הוא מעין טרום בכורה. הוא יכלול יצירות מקוריות מהאלבום ומוזיקה של יוצרות ויוצרים יוצאי צפון־אפריקה, במיוחד יוצרות ויוצרים יהודים שמרביתם הגיעו ממרוקו ואלג'יריה לארץ".
מוסנזון נולדה וגדלה בירושלים ועד לא מזמן גם הופיעה בה לא מעט. "תמיד יש התרגשות לקראת הופעה, אבל זו אחת מאלה שאני הכי מצפה להן השנה. זאת תהיה ההזדמנות הראשונה לנגן את העיבודים החדשים מתוך העבודה על האלבום. בית הקונפדרציה זה מקום אידיאלי לזה - אולם שניצב על גבעה מול חומות העיר העתיקה, שהמוזיקה מצלצלת בו יפה, מקום ששם דגש על מוזיקה טובה. תמיד כיף לי שם גם כמאזינה וגם כמוזיקאית".
המופע תוכנן כסולו, כאשר מוסנזון מצאה עצמה מנגנת לבד במהלך הסגרים שכפתה הקורונה. בסופו של תהליך היא תופיע בהרכב טריו עם נגן העוד שרלי סבח ונגן כלי ההקשה הלל אמסלם. המופע יציג עיבודים ליצירותיהם של אומנים יהודים יוצאי מרוקו ואלג'יריה, כמו מוריס אלמדיוני, ריימונד אבוקסיס ואלברט סוויסה, עם השפעות של המוזיקה שניגנה מילדות. "טריו זה הרכב מרתק בעיניי", היא אומרת. "זאת להקה, אבל הכי מינימליסטית שיכולה להיות. אין עשרים כלים מלודיים ושורה של זמרות וזמרים, כמו בהופעות של תזמורות אנדלוסיות. בהרכב של שלושה נגנים לכל אחד מאיתנו יש תפקיד שרק הוא יכול לבצע".
מתי? 15.6.
איפה? בית הקונפדרציה.
כמה? 70 שקל.