ארוחות קונספט, חוויות ומפגשים מיוחדים, סיורים קולינריים, וגם סופ"שים במלון עם הרבה אוכל. אלה רק חלק ממיזם 'פסטיבל המטבח הישראלי' שהחל השבוע ויסתיים בסוף נובמבר, בחסות 'אמריקן אקספרס', 'ענף הזית' ורשת מלונות דן. הפרויקט נולד עוד לפני הקורונה, ביוזמתם של נירית וייס ואיש הקולינריה הירושלמי דוד קישקה, ויוני פיינגולד ל'טומיקס', והוא כולל גם זווית ירושלמית מיוחדת.
11 צפייה בגלריה
מסעדת מונא
מסעדת מונא
מסעדת מונא
(צילום: נעם פריסמן)

"באירופה מתייחסים לקולינריה שלהם כאל תרבות לכל דבר", אומר קישקה. "כמו שיש מוזיאונים, מקומות קדושים ואטרקציות מקומיות, ככה גם האוכל הוא חלק מזה. אנחנו מייצרים קולינריה וחקלאות שכל כך ראויים לגאווה, פיתה שמדברים עליה בכל העולם, ייצוא של חומרי גלם מהטובים בעולם, יצרנים וחקלאים, והכי חשוב שפים ואנשי קולינריה שיודעים לעשות פלאים עם כל זה, אז למה שגם לנו לא יהיה פסטיבל קולינרי שייתן עוד סיבה לבקר אצלנו".
11 צפייה בגלריה
וייס
וייס
וייס
( צילום: איליה מלניקוב)

מונא: טכניקות הכנה מחו"ל

אחרי שנים כשותף ב'מחניודה', פתח השף מושיקו גמליאלי לפני שש שנים את ה'מונא' הירושלמית (ולפני כשנתיים את 'בר 51' בתל אביב). את ה'מונא' מוביל גמליאלי עם השף איתמר בסרמן נבון, ובמסגרת הפסטיבל הם יגישו תפריט קלאסי המשלב חומרי גלם מקומיים עם טכניקות הכנה מרחבי העולם.
הארוחה מורכבת מחמישה סבבים ועשר מנות: ירקות, דגים, פירות ים, בשרים וקינוחים, סרטנים על המנגל, נתחים גדולים בעישון איטי ועוד.
המחיר: 294 שקל לסועד.
11 צפייה בגלריה
המנות של מונא
המנות של מונא
המנות של מונא
(צילום: אסף קרלה)

בסט-סלר בג'אקו סטריט

גם ה'ג'אקו סטריט' של השף זכאי חוג'ה מעניקה ארוחה נוסטלגית ובה 13 מנות אייקוניות, הנמכרות ביותר מאז הקמת המסעדה. החלק הראשון בארוחה כולל לחם מחמצת, תרשי-חצילים, חמוצים בסגנון כורדי, טחינה, סלט חריף של עגבניות ושמן זית. ליין המנות הראשונות כולל סשימי בית צפאפה, סביצ'ה דג, טרטר מלון וואסבי, בייבי פריקסה טונה אדומה, שווארמה דג, פוקצ'ה שקדי עגל, סיגר מרוקאי, קובה כבד אווז ומח עצם ורביולי חמוסטה.
11 צפייה בגלריה
חוג'ה
חוג'ה
חוג'ה
(צילום: אנטולי מיכאלו)

המנות העיקריות: ריזוטו מילוי כורדי, פילה דג, חריימה ובריוש זעתר, פילה בקר שחור, יפרח פטריות פורצ’יני ובקינוח באקט שוקולד. המחיר לסועד: 304 שקל.
במהלך האירוע יבצעו נגנים שירים של יהורם גאון וגם בלדות יווניות.
11 צפייה בגלריה
ג'אקו סטריט
ג'אקו סטריט
ג'אקו סטריט
( צילום: אנטולי מיכאלו)

"מחפשים נוף ואווירה"

וייס, קישקה ושאר הנוגעים בדבר ידעו שכאשר אף גוף ממשלתי אינו תומך בך, הסיכוי להרים פרויקט כזה גדול תלוי בתמיכה כספית של גופים גדולים במשק. לכן הוחלט להעניק לחברות מסחריות כמו אמריקן אקספרס, מלונות דן ויקבי רקנאטי את האפשרות לסייע בהרמה של הכפפה הגסטרונומית. "אנשים שנוסעים לחו"ל מחפשים את הנוף, האוכל, האווירה", מסכם קישקה.
11 צפייה בגלריה
קישקה
קישקה
קישקה
(צילום: יעקב בלומנטל)
"עצם זה שחברות מאמינות שאוכל הוא חלק מהזהות שלנו זה מקסים. אירוע מהסוג הזה יקדם את כל ענף הקולינריה בארץ. מבחינתי זה שאנשים יכולים לאכול עם חיים כהן בקינג דיוויד, זה אושר גדול מאוד, במיוחד כשיש גם אירועים שהם בחינם". אז ריכזנו עבורכם את המשתתפים הירושלמים שאתגרו את עצמם לקראת המיזם.

צמח: לא חייבים בשר

'צמח', האחות הקטנה והצמחונית של 'מחניודה', בניצוחו של השף אסף סרי, נפתחה חודש לפני שהקורונה פרצה לחיינו. בפסטיבל יגיש סרי ארוחה שתתחיל עם פרנבון (הפרנה של אורי נבון) עם ברולה חצילים ותמשיך עם קובה שאין בה בשר. כמו כן יוגשו סקורדליה, מנת חצילים, סט חריפים, טרטר חציל, אחו בלאנקו (מרק שום ושקדים), פולנטה ורביולי לאבנה. הסעודה תסתיים בביס מתוק ובחליטת התה המפורסמת של המסעדה.
11 צפייה בגלריה
סרי
סרי
סרי
(צילום: נועם פריסמן)
11 צפייה בגלריה
המנה של צמח
המנה של צמח
המנה של צמח
(צילום: נעם פריסמן)

המחיר: 254 שקל לסועד.

המלך דוד והארכיאולוג

מלון 'המלך דוד' מציע חופשה שמתחילה בקוקטייל יום חמישי ונמשכת עם ארוחת ערב של השף חיים כהן יחד עם שף המלון רועי ענתבי. בשישי תוגש ארוחת בוקר ישראלית שמבוססת על תוצרת של חקלאי ישראל, ולאחר מכן ייצאו האורחים לסיור קולינרי בשוק מחנה יהודה עם קישקה. בצהרי שישי תהיה הופעה של אסתר רדא שתארח את מיכה שטרית.
11 צפייה בגלריה
כהן
כהן
כהן
(צילום: ירון ברנר)

אחרי טעימות אלכוהול תוגש בשישי בערב ארוחת הערב המסורתית של המלון. בשבת יזכו האורחים לסיור מודרך בסמטאות העיר עם חיים כהן שאיננו השף, והכוונה היא לארכיאולוג המקראי ד”ר חיים כהן.
המחיר: 5,250 שקל לזוג.

פרינג': תמיכה במקומי

השף ניר לוי מקבוצת 'טלביה' יארח את האורחים ב'פרינג', המסעדה החדשה שלו שממוקמת בתיאטרון ירושלים. לדבריו, זו לא רק מסעדת שף כשרה אלא יש לה גם אג'נדה של תמיכה ביצרנים מקומיים, שבהם רואים שותפים.
התפריט כולל קוקטייל, גספצ'ו ענבים מחברון, דבש חרחבינא, דג נא וקריספי סיגר. שישברק במילוי ירוקים, גבינה של קדוש, סלט עלים של ירוקל'ה, תמרים מעושנים, וינגרט רימונים ודבש אבוקדו וסומק, גבינת שחם של ברקנית. דבש פרחי שזיף של משק איילין, גבינת צאן 'שירת רועים' ולחם מחיטת אמר. יש גם דג לוקוס עם קונפי קרם עגבניות מגי וקובנייה עדשים. אם נשאר לכם מקום, הקינוח הוא מאפרוקי - עוגת פיסטוקים סולת, קרם מלבי, שקדים ופיסטוקים קלויים עם תפוז מסוכר.
המחיר: 324 שקל לסועד.
11 צפייה בגלריה
לוי
לוי
לוי
(צילום: אסף קרלה)

ארקדיה חוזרת לחיים

בדצמבר 2014 סגר עזרא קדם את 'ארקדיה' המיתולוגית בעין כרם אחרי 20 שנות אירוח והמשיך לארח קבוצות קטנות לארוחות שף וסדנאות. בערב חד־פעמי הוא יחזיר את ה'ארקדיה' לחיים. בפתיחה יוגשו קוקטייל ואוכל שיוכן לפני האורחים. לאחר מכן הם ימשיכו לחדר האירוח של הסטודיו הצופה להרי ירושלים לארוחה בהגשה סביב שולחנות. מי שייקח חלק בהכנת המזון הם בין היתר גם תלמידים מבית הספר כי"ח, המוסד החינוכי לילדים בעלי צרכים מיוחדים שלומדים קולינריה במתחם הסטודיו.
התפריט כולל תשע מנות מתנובת הגינה של הסטודיו, כמו למשל שמן זית לסוגיו ועשבי תבלין. יהיו גם גבינות מבית משפחת זלצר שבהר איתן, לצד היינות של 'יקב סוסון ים'. המחיר: 1,089 שקל לסועד.
11 צפייה בגלריה
קדם
קדם
קדם
( צילום: אילן נחום)

סיפורי מחנה יהודה

עוד חלק ירושלמי בפסטיבל הם שלושה סיורים קולינריים. הראשון הוא של קבוצת 'מחניודה', שיעבירו השף אורי נבון ואסף סרי. 15 משתתפים יזכו לראות את השוק מבעד לעיניהם של השפים. המסע יתחיל בביקור אצל הספקים שמוכרים את הבסיס שממנו מכינים את המנות המיוחדות. משם ממשיכים לאקדמיה הקולינרית החדשה של הקבוצה, שומעים סיפורים, היסטוריה, וגם מבשלים ואוכלים (744 שקל למשתתף).
הסיור השני הוא של דוד קישקה, וגם הפעם המסע הוא בשוק. פגישה עם בסטיונרים ותיקים מדוכני האוכל, סיפורים והיסטוריה וכמובן טעימות. בין היתר תדגמו דונר טורקי ב־Aka, קובות עבודת יד ממסורות כורדיסטאן, עיראק וסוריה במסעדת אמא, וודקה פרימיום וג'ין של מזקקת תינקר'ס ועוד (269 שקל לסיור של שעתיים וחצי).
הסיור השלישי הוא עם לילך רובין, שהקימה את Walk Eat Jlm. מתחילים בשער שכם, ולאורך המסע טועמים בין היתר שווארמה סודית וחומוס של אחד מבתי החומוס הוותיקים. נכנסים לחנות ירקות שבה סחורה מיהודה ושומרון. בנוסף תדגמו ממתקים מלבנון, תשתו קוקטייל על הגג של נששיבי, ובהמשך קפה מקומי וגם קינוח במקום סודי (274 שקל לסיור של 3 שעות ו־6 טעימות).
הפסטיבל יחל היום (11.11) ויימשך עד ה 04/12. לפרטים נוספים -לחצו כאן.
פורסם לראשונה: 13:18, 11.11.21