סופי רחום, מנהלת בית ספר "תדהר" ביוקנעם והייפא נגאר, מנהלת בית ספר נזירות נצרת חיפה, לא הכירו זו את זו עד לפני 8 שנים. היום, בזכות תוכנית "דיאלוג וזהות" מבית מרכז רוסינג לחינוך ודיאלוג וקרן תל"י הן חברות ועובדות יחד במסגרת תוכנית יוצאת דופן שפועלת בחלק מבתי הספר בישראל ומנסה ליצור עולם שבו שני הצדדים, ילדים ערבים וילדים יהודים, זוכים להכיר זה את זה. "זו אחת התוכניות החשובות שקיימות היום, וחבל שלא בכל בתי הספר, אני רואה מה עובר על הילדים, ואיזה חוויה עצומה הם עוברים מהרגע של המפגש הראשון ועד לאירוע השיא – 'סבאח אל שיר' שבו אלף ילדים שרים יחד בעברית ובערבית", מספרת סופי.
צפו בסרטון מהאירוע סיכום:
סופי והייפא נפגשו לראשונה כאשר שני בתי הספר שלהן נכנסו לתוכנית "דיאלוג וזהות" - תוכנית חינוכית למפגשים פנים אל פנים בין ילדים הלומדים בבתי ספר ממלכתיים, שעובדים עם קרן תל"י, לבין תלמידים הלומדים בבתי ספר ערבים של רשת בתי הספר הכנסייתיים בישראל, העובדים עם מרכז רוסינג לחינוך ולדיאלוג. החזון החינוכי של "דיאלוג וזהות" הוא הבניית חברה טובה וצודקת יותר, המבוססת על העמקת הזהות, ביסוס מודעות לשונות בין מרכיבי החברה, ומסוגלת ליצור ערוצי הידברות ישירים ומורכבים – הן בין תלמידי בית הספר והן בין צוות התוכנית, אנשי ההוראה וצוות התוכנית, הרואים בגיוון ברכה.
במסגרת התוכנית התלמידים מתארחים בשני בתי הספר. הייפא: "הילדים והמורות מכינים את הפעילויות, הכנו למשל עבודת יצירה של קישוטי חג המולד וקישוטי חנוכה, כך שבמפגש הילדים דיברו ולמדו על שלוש הדתות". לפני המפגש הראשון עוברים הילדים הכנה מפני הלא מוכר. "אנחנו גרים בחיפה שזו עיר של דו קיום, אבל בטח שיש חששות", שיתפה הייפא והסבירה: "איך נדבר איתם, מה הם אוהבים. אחרי המפגש הראשון הם חוזרים כל כך נלהבים שהם ממש מחכים לפעם הבאה. ברגע שהם מבינים שהם אוהבים אותם שחקני כדורגל וזמרים, ופותחים קבוצת ווטסאפ משותפת, זה כבר לא משנה מי ערבי ומי יהודי. חלק חשוב מהצלחת התוכנית הוא גם הקשר הטוב והחם שנוצר בין צוות המורות".
עד כמה חשוב להכיר את הצד השני, מדגימה סופי באירוע שהתרחש בבית ספרה. "לעולם לא אשכח איך בפעם הראשונה הגיעה לבית הספר מורה חדשה, מוסלמית עם כיסוי ראש. היא נכנסה לכיתה והילדים עשו לה כל כך הרבה בלגאן שהיא הזעיקה אותי. כשהגעתי, אחד הילדים הרים את היד ואמר – 'אנחנו מפחדים שהיא מחבלת'. הוא אמר את זה בפניה, וזה הפיל לי אסימון. ביקשתי מהמורה שלא תחשוש, שתדבר איתם על הפחדים. זה פתח שיח על מי הם המחבלים, מי לא ומי האנשים בצד השני. היא הפכה להיות המורה האהובה עליהם. אני מאמינה שחשוב מאוד לפגוש ולהכיר את הצד השני, להכיר בזהות האחר, להתחבר דרך סיפורים אישיים, ואחרי תקופה קצרה כבר רואים את האדם ולא משנה מי הוא מי. זו המהות של תוכנית "דיאלוג וזהות" שהתלמידים שלנו זוכים להשתתף בה", מסבירה סופי.
"זו באמת תוכנית שהיא מודל לחיקוי. צריכים לעשות את זה בכל בתי הספר", מדגישה הייפה, וסופי מוסיפה: "כולנו גדלים בתוך הזהות שלנו ולא ממש מכירים את הצד השני, אחרי המפגשים האלה, כולל ביקור בכנסייה מסגד ובבית כנסת, הילדים באמת מכירים את הילדים בצד השני. חינוך אמיתי לשלום, וממה שהילדים מספרים זה משנה להם את התפיסה".
בסוף סדרת המפגשים נערך אירוע השיא של התוכנית: "סבאח אל שיר". באירוע משתתפים 1,000 תלמידים יהודים וערבים - נוצרים ומוסלמים מ-36 בתי ספר בישראל. הייפא וסופי מספרות: "הילדים מתרגשים לקראת האירוע הזה, חלק מהשיר הם בעברית וחלק בערבית, ואי אפשר לתאר כמה האירוע הזה מרגש. לראות את הילדים האלה שבתחילת השנה זרים זה לזה ועכשיו הם חברים ושרים יחד, זה באמת מדהים".
האירוע התקיים השנה ביום שלישי, ג' סיוון תשפ"ג, 23 במאי, 2023 בתיאטרון יד למגינים שבקיבוץ יגור.
צפו בסרטון לסיכום שנה אשתקד:
למידע נוסף אודות התוכנית:
לפרטים נוספים:
אווה הלחמי, מנהלת התוכנית מטעם קרן תל"י | 0523817648 [email protected] |
חוסאם אליאס, מנהל התוכנית מטעם מרכז רוסינג לחינוך ודיאלוג | 0544415711 |
מוגש מטעם: קרן תל"י ומרכז רוסינג לחינוך ודיאלוג