עמותת תימא, האגודה לטיפוח חברה ותרבות בנשיאותו של ד״ר יגאל בן שלום, עוסקת בפעילויות תרבות, חינוך ומחקר בנושא מורשת ישראל בכלל ומורשת יהודי תימן. בחודש ספטמבר תערוך העמותה את פסטיבל "ניגונים של תקווה 2024" עם אירועים רבים, כפי שיפורט בהמשך.
7 צפייה בגלריה
ד"ר יגאל בן שלום, נשיא האגודה לטיפוח חברה ותרבות בפתיחת פסטיבל תימא 2022
ד"ר יגאל בן שלום, נשיא האגודה לטיפוח חברה ותרבות בפתיחת פסטיבל תימא 2022
ד"ר יגאל בן שלום, נשיא האגודה לטיפוח חברה ותרבות בפתיחת פסטיבל תימא 2022
(צילום: אבירז רז)

האגודה מפעילה את מוזיאון מורשת יהדות תימן בנתניה, מקיימת פעילויות תרבות בכל רחבי הארץ, מוציאה ספרים וכתבי עת, ותומכת באמנים צעירים בתחומי המוזיקה, המחול והאמנות, השואבים השראה ליצירתם ממסורת תימן.
במרכז האגודה מוצג אוסף כתבי יד, אוסף צילומים ושחזור מוטיבים של יהודי תימן כמו חדר "מורי", חדר יולדת וכן אוסף תכשיטים מקוריים וחדר נשות החיל. לאגודה סניפים ברחבי הארץ המפיצים את מורשת יהודי תימן לכלל ישראל ופועלים לקירוב קהילות וקירוב לבבות. לאחר למעלה מיובל שנות פעילות הפכה האגודה לגורם משפיע על החברה והתרבות בישראל, הן באמצעות המחקר והקורסים באקדמיה והן באמצעות פריסה של פעילות תרבות שורשית ומסורתית.

סגיב כהן שישתתף במופע המרכזי של אירועי ניגונים של תקווה 2024:

בשנים האחרונות פועלת האגודה רבות בירושלים, בתחומי התרבות, החינוך, חלוקת מלגות לסטודנטים, פעילות רווחה תמיכה במשפחות במצוקה ועוד.

ניגונים של תקווה 2024 – אלה המופעים שייערכו


האגודה קיימה בשנים האחרונות את פסטיבל "תימא" בירושלים, המביא את מיטב העשייה העכשווית בתחום היצירה המסורתית. הפסטיבל מתקיים בתמיכת אגף תרבות בעיריית ירושלים, וגופים נוספים. גם השנה, תקיים האגודה את פסטיבל תימא, תחת הכותרת ״ניגונים של תקווה - 2024״ בימים 10-14 בספטמבר 2024.

7 צפייה בגלריה
הזמנה לפסטיבל ניגונים של תקווה 2024
הזמנה לפסטיבל ניגונים של תקווה 2024
הזמנה לפסטיבל ניגונים של תקווה 2024
(צילום: באדיבות עמותת תימא)

המופע המרכזי - עת שערי רצון - מתימן ועד ספרד בניגונים ופיוטים יתקיים ביום חמישי 12/9/2024 בשעה 20:30 בהיכל התרבות בית העם.

7 צפייה בגלריה
סגיב כהן
סגיב כהן
סגיב כהן
(צילום: זוהר רון)

המופע הוא בסימן של אחדות ישראל, עם מסע מוזיקלי בין הפיוטים של העדות השונות, בהשתתפות בכירי הפייטנים והמוזיקאים: ליאור אלמליח, יצחק מאיר, סגיב כהן, חיים חג׳בי, מתי סרי, והמנהל המוזיקלי גלעד חזן המנצח על הרכב מוזיקאים מעולים המנגנים בעוד, כינור, קאנון, קמנצ׳ה, קונטרבס, כלי הקשה, וקלידים.
מופע מרכזי נוסף - אֲנַא פְדַא לְאֻמִּי - מופע מחווה ללאה אברהם יתקיים ביום רביעי 11/9. לאה אברהם, אמנית יוצרת, פורצת דרך מחלוצות המחול התימני בארץ ישראל, הייתה סולנית של להקת ענבל במשך שנים רבות, לימדה מחול במערכות החינוך השונות, יצירות המחול שלה קיבלו השראה מתרבות העדה התימנית, כגון נושאים תנ"כיים, נושאים ארצישראליים, וחיי היום יום. מופע המחווה בהשתתפות אמנים צעירים וותיקים, בהשתתפות לאה אברהם, ברכה כהן, גילה בשארי, ירדן ארז והרכב בנאת אל ימן.

7 צפייה בגלריה
לאה אברהם
לאה אברהם
לאה אברהם
(צילום: אנוש אברהם נחום)

המופע יתקיים ביום רביעי, 11/9/2024 בשעה 20:00 באודיטוריום נאוה ביבי בכיכר המוזיקה.
במסגרת ימי ניגונים של תקווה יתקיימו מופעים מוזיקלים נוספים בנוקטורנו, כולל מופע של הרכב הבנות כולה בארקה Kula BARAKA בהשתתפות מיטל ברכה קרני, עינת הראל, ליהי אשל במופע Yemen Vibe’s, מופע מקור המלא בגרוב תימני פועם.
המופע דרך מסורת - מופע של יוגב שטרית המארח את ינוש הורוויץ. מוסיקה אינסטרומנטלית שיוגב הלחין, הפיק ועיבד, חיבור בין מוסיקה מסורתית מהבית בו גדל, מוסיקה אנדלוסית, תימנית, ישראלית בשילוב עם ג׳אז עכשווי. במופע המקור דרך מסורת, שהופק עבור ימי ניגונים של תקווה 2024, , יתארח במופע אמן האקורדיון ינוש הורויץ אשר ישלב את השפה המוזיקלית הייחודית לו עם הטריו של יוגב. צפו למוסיקה מלודית, קצבית ומלאת חיים.
קוּל לַלחֲבִּיבִּ - מופע מקור של טריו עופר מזרחי במחווה למוזיקה התימנית, עופר מזרחי הוא מוזיקאי אוטודידקט בהווייתו. סגנונו של מזרחי–מיזוג עדין בין פולק, ג’אז ומוזיקה מזרחית - הוא השתקפות של חקירה ותשוקה נוודית לקרביים של יופי הצליל.

ליאור אלמליח שיופיע בפסטיבל ניגונים של תקווה 2024:

השלישייה, המנגנת מוזיקה מקורית שנכתבה והולחנה על ידי מזרחי, בוחנת שילובים של מוזיקה מערבית, טורקית, הודית וקווקזית תוך דיאלוג חוצה תרבויות, שבו גבולות מסורתיים מתחילים להיטשטש ואף להעלם.
תוך רצון לבטא צומת של כלים וצלילים וחיפוש מתמשך אחר מנעד הצלילים בין מזרח ומערב, מזרחי עיצב ובנה את גיטרת הלוויתן בהתאמה לגוף ולפריטה האותנטית לו. גיטרת הלוויתן היא גרסה מהונדסת של גיטרת סלייד הודית עם צלילים אלקטרונים. היא מורכבת מעשרים וארבעה מיתרים, שלושה מרכזי פריטה וארבעה מוקדי הגברה שמתמזגים לכדי שפת צלילים ייחודית.
חברי ההרכב - עופר מזרחי : ״גיטרת הלוויתן״, חצוצרה ושירה. מאיו שבירו : צ׳לו. דויד מיכאלי : קונטרבס.

7 צפייה בגלריה
יצחק מאיר
יצחק מאיר
יצחק מאיר
(צילום: חיים טויטו)

שעת נעילה מופע של הזמרת טוהר גדסי. טוהר היא זמרת יוצרת, נולדה בשכונת התקווה בתל־אביב אל הצלילים והשירים של משפחת גדסי, היא אחייניתו של אבנר גדסי ובתו של יאיר גדסי (מלחין הפיוט "לך אלי“) טוהר משלבת ביצירה שלה פסוקים מתהילים כותבת על אמונה ועל משברים באמונה. במופע האקוסטי ׳שעת הנעילה׳ טוהר תשיר פיוטים מהסליחות, שירים מהמסורת התימנית ושירים שכתבה והלחינה בהשראה מהמקורות (טוב להודות, בן אדם, שעת הנעילה).

7 צפייה בגלריה
טוהר גדסי
טוהר גדסי
טוהר גדסי
(צילום: זוהר רון)

כינוס מיוחד יתקיים במסגרת ימי ניגונים של תקווה 2024, במתחם בית הכנסת ההיסטורי ״מקור חיים״ בשכונת נחלת אחים. הכינוס יהיה לכבוד הוצאת הספרים ״עלים בשלכת״, רומן היסטורי על מלחמת פינלנד רוסיה של הסופר בן השכונה עזרא עוזרי, והספר ״עדות ביהוסף״, אוטוביוגרפיה שכתב יוסף יקיר, גם הוא תושב שכונת נחלת אחים, המגוללת את קורותיו בתימן ובישראל.
כמו כן, במסגרת ימי ״ניגונים של תקווה 2024״ יתקיימו סיורים בעקבות התיישבות יהודי תימן בירושלים החל מהעלייה בשנת 1881, הידועה בכינוי עליית ״אעלה בתמר״. הסיורים יתקיימו בשכונות הותיקות, נחלת צבי, שערי פינה, בית סלם, בשכונות הנחלאות נספר את סיפורם של אמנים תימנים. סיור מיוחד יתקיים בשכונת נחלת אחים, בעקבות הספר ״הסימפוניה ההירואית״ של הסופר עזרא עוזרי המתאר את הווי החיים בשכונה. סיור נוסף יתקיים בעמק התימנים בשכונה הציורית עין כרם.

7 צפייה בגלריה
ליאור אלמליח
ליאור אלמליח
ליאור אלמליח
(צילום: אלון לוין)

ניגונים של תקווה 2024, בהפקת האגודה לטיפוח חברה ותרבות בראשות ד״ר יגאל בן שלום ובתמיכת אגף תרבות בעיריית ירושלים בראשות תמר ברלינר.
בשיתוף עמותת תימא.
פורסם לראשונה: 19:06, 12.08.24