ד"ר מירי גודין, רופאה ביחידה להפריה חוץ גופית בהדסה הר הצופים, מסבירה שתסמונת השחלות הפוליציסטיות שכיחה ביותר, ומופיעה בכ-10% מהנשים בגיל הפריון, כאשר ישנם אנשי צוות רפואי שאומרים שהתסמונת אפילו נפוצה יותר.
ד"ר גודין מסבירה שהמודעות לתסמונת נמוכה בקרב נשים ואנשי צוות רפואי. "אפילו נשים שלהן יש את התסמונת לא מקבלות הסבר נאות ולא מודעות להשלכות שיש לתסמונת הזו גם לטווח הארוך".
3 צפייה בגלריה
אישה שמנה עודף משקל
אישה שמנה עודף משקל
עודף משקל עלול להעיד על שחלות פוליציסטיות
(צילום המחשה: shutterstock)
התסמונת התגלתה לפני 70 שנה והיא מאופיינת במספר מאפיינים - וסתות לא סדירות עד היעלמות הווסת, רמות גבוהות של הורמונים זכריים בדם, שיעור יתר בפנים, בחזה, בבטן ובירכיים, שיער דליל והתקרחות באזור המצח, אקנה, סיכון מוגבר לסוכרת, יתר לחץ דם והפרעות ברמת השומנים.
כיצד אם כן מתבצע אבחון של שחלה פוליציסטית? אם מתקיימים שניים משלושת הקריטריונים הבאים – מחזורים בלתי סדירים, עודף הורמוני מין גבריים ומראה אופייני של שחלה פוליציסטית בבדיקת אולטרסאונד (הקריטריונים הללו אינם מתייחסים לנערות).
"צריך שניים מתוך שלושת הקריטריונים כדי להגדיר שחלות פוליציסטיות, כאשר לא כל אישה תחווה את כל התופעות והקריטריונים גם לא מתייחסים לנערות אלא לנשים", מסבירה ד"ר גודין.
התסמונת מלווה את האישה כל חייה, מגיל צעיר ועד לסוף הווסת, כאשר אצל נערות התסמונת מתבטאת במחזור לא סדיר, שיעור יתר ואקנה.
3 צפייה בגלריה
ד"ר מירי גודין
ד"ר מירי גודין
ד"ר מירי גודין
(צילום: באדיבות המרכז הרפואי הדסה)
"נערה שיש לה תסמונת שחלות פוליציסטיות הטיפול הוא בהתאם לסימפטומים, ובדרך כלל מה שעוזר לכל הדברים הללו הוא טיפול בגלולות, הן מפחיתות שיעור, מפחיתות אקנה ומסדרות את המחזור. אם הבעיה היא רק מחזור לא סדיר ואין אקנה או שיעור אפשר לתת לה איזה שהוא פרוגסטרון כל חודשיים שלושה כדי להביא את הווסת".
ברוכים הבאים לערוץ "פוריות בקהילה" של מיינט ירושלים בשיתוף המרכז הרפואי הדסה.
המטרה שלנו היא להנגיש עבורכם את נושא הפוריות בשפה ברורה ופשוטה תוך הכרת המומחים הבכירים מהדסה שעוסקים בנושא. המומחים שלנו יתנו גם מענה לשאלות מעניינות וחשיפה לחוויות אישיות שיעזרו לגולשים לקבל ידע חשוב בתחום.
יש נערות או נשים שנהנות שאין להן הרבה וסת?
"כן, יש כאלה שאומרות למה להביא את הווסת? איזה כיף בלעדיה. אבל חשוב מאוד שהווסת תגיע משתי סיבות: האחת היא כי לפעמים כשמחכים יותר מדי זמן יכול להופיע דימום היסטרי, והסיבה השנייה היא בשל דבר שנקרא באנגלית unopposed estrogen, ומה הכוונה? בגלל שהמחזור הלא סדיר נובע מזה שלעיתים אין ביוץ, אז האישה הזו חשופה להשפעה של אסטרוגן כל הזמן, בלי השפעה של הפרוגסטרון שמופרש בביוץ.
"לאסטרוגן יש תכונות פרוליפרטיביות פרו סרטניות, וכשמגיע הפרוגסטרון הוא מנטרל את האסטרוגן. אם אתה לא נותן את הפרוגסטרון נוצר מצב בו הרבה מאוד שנים משנות חייה של האישה היא חשופה לחומר אסטרוגני פרו סרטני, ולכן אותן נשים נמצאות בסיכון מוגבר יותר לסרטן רירית הרחם ויש כאלה שאומרים גם לסרטן השד".
כיצד התסמונת משפיעה על הפוריות?
"בגיל הפריון הסיבה העיקרית לאי פוריות היא בעיה בביוץ, או שהוא איננו או שהוא מופיע פעם בכמה זמן, ולכי תתפסי אותו. אם אישה מקבלת נניח מחזור כל שבעה שבועות, מי אמר שדווקא ביום הזה שהביוץ מופיע מתי שהוא את תקיימי יחסי מין? זאת בעיית הפוריות העיקרית אצל הנשים הללו, ויש גם קצת יותר נטייה להפלות", עונה ד"ר גודין.
3 צפייה בגלריה
אישה שמנה עודף משקל
אישה שמנה עודף משקל
מומלץ לרדת במשקל - ואז הדברים מסתדרים
(צילום המחשה: shutterstock)
נשים עם שחלות פוליציסטיות מתחלקות לשתי קבוצות – קבוצת הנשים הרזות וקבוצת הנשים עם עודף משקל. "אישה שעולה במשקל יש לה סיכוי גבוה יותר שישתבש לה הביוץ, ושיופיעו לה יותר פצעים, שיעור יתר וכו'".
"שינוי באורח החיים כולל ירידה במשקל ופעילות גופנית עשוי להיות משמעותי ביותר, כי אם את יורדת במשקל אז הכול יכול להסתדר - הביוץ יחזור והפצעים יופחתו, השיעור יסתדר, ואם את עולה במשקל, כל התופעות הללו יוחמרו. איפה אני רואה את זה? באות אלי נשים צעירות שנה אחרי החתונה, מספרות שעד החתונה המצב היה סביר, 30 עד 35 יום למחזור, ועכשיו כבר ארבעה חודשים היא לא מקבלת מחזור. כשאני שואלת האם עלתה במשקל היא עונה עשרה קילו, וחד משמעית המשקל משפיע על הפוריות". מסבירה ד"ר גודין ומוסיפה: "הסיכוי לבייץ באופן ספונטני עולה ככל שאת שומרת על המשקל".
"חשוב להדגיש שנשים עם תסמונת השחלות הפוליציסטיות נמצאות בסיכון מוגבר לסוכרת, יתר לחץ דם, הפרעה בפרופיל השומנים והתקפי לב, לכן מאוד חשוב לשמור על דיאטה מאוזנת ופעילות גופנית סדירה על מנת לאזן את המצב המטבולי לטווח הקצר והארוך, ולכן אני אומרת הייעוץ של אישה כזאת הוא לא רק בואי נגרום לך עכשיו לביוץ, אלא צריך לקבל הסבר על ההשפעה והסיכוי לכל הבעיות המטבוליות שיופיעו אחרי שתעזבי אותי במרפאת הפריון. את צריכה לדעת שאת צריכה לשמור כל החיים על אורח חיים בריא יותר מבן אדם רגיל, כי לך יש יותר נטייה לכל התופעות הללו". .
"כנ"ל לגבי הסיכוי להפרעה בפרופיל השומנים, הסיכוי להתקף לב, ליתר לחץ דם, ולכן אני אומרת הייעוץ של אישה כזאת הוא לא רק בואי נגרום לך עכשיו לביוץ, אלא צריך לקבל הסבר על ההשפעה והסיכוי לכל הבעיות המטבוליות שיופיעו אחרי שתעזבי אותי במרפאת הפריון. את צריכה לדעת שאת צריכה לשמור כל החיים על אורח חיים בריא יותר מבן אדם רגיל, כי לך יש יותר נטייה לכל התופעות הללו".
טיפול הפוריות לאישה עם שחלות פוליציסטיות שונה מטיפול רגיל?
"דבר ראשון בטיפול ההמלצה היא ירידה במשקל. את יכולה לקחת אישה ולטפל בה ואם היא לא יורדת במשקל לפעמים לא תצליחי. לפעמים אנחנו נותנים טיפול שנקרא גלוקומין שזה טיפול שהוא במקור ניתן לנשים סוכרתיות מסוג 2 להורדת רמות הסוכר, אבל ראו שיש קשר בין המנגנון של הסוכרת ובין המנגנון של השחלות הפוליציסטיות, ולכן כאשר נותנים את התרופה היא גם יכולה לעזור בירידה של רמות ההורמונים הגבריים, וגם היא יכולה להביא בסופו של דבר לביוץ ספונטני", מסבירה ד"ר גודין.
"בהמשך נותנים את טיפולים משרי ביוץ, כדורי איקקלומין או לטרוזול, ואם הטיפול לא עובד אז עוברים לזריקות, ואם הן לא עובדות אז עוברים להפריה חוץ גופית. כמו כן, יש לנשים עם שחלות פוליציסטיות יותר נטייה לגירוי יתר שחלתי, והטיפול יותר זהיר בזריקות ובהפריה חוץ גופית".
תוך כמה זמן כדאי לאישה עם שחלות פוליציסטיות לפנות לרופא כדי להתחיל הליך בירור וטיפול פוריות?
"כל אישה שרואה שהמחזור שלה לא סדיר צריכה לפנות לרופא, אין לה למה לחכות. אישה שרוצה להרות והמחזור שלה סדיר אני אומרת לה תחכי שנה, בואי נראה, אבל פה לא, אם מחזור של אישה לא סדיר צריך לראות מה הסיבה לכך ולטפל בזה כבר קודם", אומרת ד"ר גודין ומסכמת: "תסמונת השחלות הפוליציסטיות הנה שכיחה, בעלת השלכות לטווח הקצר והארוך, ומלווה את האישה כל חייה, חשוב מאוד להגביר את המודעות וההסברה והשמירה על אורח חיים בריא, ושמירה על משקל גוף תקין".
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).
פורסם לראשונה: 16:29, 08.03.21