במרבית המקרים בעיות בתחום הפוריות אצל גברים יהיו בייצור הזרע, כך מסביר ד"ר אסף בן מאיר, מנהל היחידה להפריה חוץ גופית ומנהל בנק הזרע בהדסה עין כרם.
"ברוב המקרים אנחנו לא מוצאים דברים שהם הפיכים שאנחנו יכולים לטפל בהם כדי לשפר את הזרע וכדי לאפשר כניסה להריון באופן ספונטני. ובכל זאת, למרות שיש מקרים שהם כן הפיכים, אנחנו עושים בירור".
3 צפייה בגלריה
זוג גבר אישה
זוג גבר אישה
אפשר להיכנס להריון גם אם יש בעיות בזרע
(צילום המחשה: shutterstock)
ד"ר בן מאיר מסביר שנעשים בדרך כלל שני בירורים - בירור הורמונלי ובירור הדמיה של האשך עצמו בחיפוש אחר גוש (סרטן).
במקרים של בירור הורמונלי לעיתים מגלים כי ההורמונים שמגרים את האשך נמוכים מידי ואז ניתנים הורמונים שמשפרים את ספירת הזרע. "לעיתים יש חוסר איזון בין ההורמונים, האסטרוגן יותר גבוה מהטסטוסטרון אותו רואים בעיקר אצל גברים עם עודף משקל, וניתן לשפר את המצב באמצעות תרופות שיאזנו את ההורמונים", מסביר ד"ר בן מאיר.
"אם יש איזה שהוא גוש הוא עלול לעיתים להשפיע על ייצור הזרע ויש צורך להסיר אותו. דבר נוסף שאנחנו מחפשים הוא וריקוצלה – וריד נפוח מהוורידים שמרכזים את האשכים, שנחשב לשכיח באוכלוסייה בכלל אבל הוא יותר שכיח אצל גברים עם בעיות פוריות", מסביר ד"ר בן מאיר ומדגיש כי ישנה מחלוקת בספרות בנושא זה, וכי אין הבטחה כי אם תתבצע קשירה או חסימה של אותו וריד יתקבל שיפור בבעיית הפוריות.
"ברגע שהחלטנו שיש מקום לסגירה של אותו וריד נפוח ישנן שתי גישות - צנתור או ניתוח בו קושרים את אותו הווריד", מסביר ד"ר בן מאיר על הטיפול ומוסיף כי הטיפול נעשה בגישה מיקרו כירורגית ובדרך כלל אין לה כל השלכות.
"צריך לדעת שרק אצל מחצית מהגברים זה באמת ישפר את הזרע והדבר השני שיש לדעת הוא שההצלחה תלויה גם בספירת הזרע עמה אתה מתחיל, כי גם אם תעשה בספירת זרע מאוד מאוד מאוד נמוכה את הטיפול, אתה תכפיל את כמות הזרע והיא עדיין תהיה נמוכה, לכן אנחנו מציעים את הגישה לגברים בספירת ביניים שאולי יצליחו לאחר הטיפול להיכנס להריון ספונטני".
3 צפייה בגלריה
ד"ר אסף בן מאיר
ד"ר אסף בן מאיר
ד"ר אסף בן מאיר
(צילום: באדיבות המרכז הרפואי הדסה)
בחלק מהמקרים מבצעים למטופלים בירור גנטי וגם במקרים אלו ישנן גישות שונות לטיפול. "אם נניח הגבר הוא נשא של סיסטיק פיברוזיס, אז יכול להיות שמקטעים של צינורות הזרע יהיו חסומים ולפחות אנחנו יודעים שאם נלך לאשך עצמו נוכל למצוא שם זרע".
איזה טיפולים יודעים להציע לגברים?
"לחלק מהגברים להם יש ספירת זרע נמוכה אנחנו יכולים להציע מולטי ויטמין שמשפר את התנאים באשך ואת ספירת הזרע. כשיש ספירת זרע יחסית נמוכה בטיפולי פוריות נציע להם השבחת זרע, לא מדובר על לקחת זרע לא תקין ולהפוך אותו לתקין אלא לברור בסלקציה את התאים התקינים מתוך הדגימה ואותם להזליף אל תוך חלל הרחם של האישה".
ומהי מידת ההצלחה של הטיפולים האלו?
"תלוי אם יש פקטורים נוספים שמשפיעים על הפוריות, מה גילה האישה והאם יש לה גם גורמים שמפריעים לה לכניסה להריון גם כן. הדבר תלוי גם בספירת הזרע של הגבר, וכמה היא נמוכה או גבולית, אבל בהחלט יש בטיפולים הללו הצלחות. במידה והזוג לא מצליח להיכנס להריון בהזרעה או שהזרע לא מתאים להזרעה אנחנו הולכים להפריה חוץ גופית".
יש מקרים בהם בכלל לא מוצאים תאי זרע?
"יש מקרים בהם בכלל לא מוצאים תאי זרע בכלל, שספירת הזרע היא אפס, הסיבה יכולה להיות חסימתית, או קשורה לייצור בתוך האשך עצמו. במקרים הללו יכולים להיות 'איים' של ייצור זרע בתוך האשך, והם לא מספיקים מספיק זרע כדי שנוכל לראות אותו אבל אם אלך לאשך עצמו אמצא אותם שם".
מה הכוונה 'תלך' לאשך?
"במקרים האלו אנחנו מנסים לדגום מתוך רקמת האשך אזורים שבהם נמצא תאי זרע, בשיטה סגורה על ידי מחט, או בשיטות פתוחות בפתיחת האשך, אלה פרוצדורות ניתוחיות תחת הרדמה כללית", אומר ד"ר בן מאיר ומסביר שאחוזי ההצלחה עומדים כיום על אזור ה-50%.
"במקרים שאנחנו לא מוצאים בכלל תאי זרע, היום למעשה האופציה היחידה שאנחנו יכולים להציע היא להשתמש בתרומת זרע. בעתיד אנחנו מקווים, ויש על כך מחקר וניסיונות, נוכל לגרום להתמיינות של תאי גזע ולהפוך אותם לתאי זרע".
3 צפייה בגלריה
גבר בעיות זרע
גבר בעיות זרע
טיפולים רבים לפתרון בעיות פוריות אצל גברים
(צילום המחשה: shutterstock)
ד"ר בן מאיר מסביר שישנן שלוש טכנולוגיות בהן משתמשים כיום לאבחון תאי זרע. ישנן שיטות רבות אחרות, אך הן עלולות לפגע בתאי הזרע ושיטות אלו עושות את הסלקציה מבלי לפגוע בתא הזרע עצמו.
שיטה אחת נקראת macs: "בשיטה זו מעבירים את הזרע בתוך מבחנה, ונוגדנים מסוימים עושים לנו הפרדה בין תאי זרע שהם חיים לבין תאי זרע שנמצאים רגע לפני מוות", מסביר ד"ר בן מאיר.
ברוכים הבאים לערוץ "פוריות בקהילה" של מיינט ירושלים בשיתוף המרכז הרפואי הדסה.
המטרה שלנו היא להנגיש עבורכם את נושא הפוריות בשפה ברורה ופשוטה תוך הכרת המומחים הבכירים מהדסה שעוסקים בנושא. המומחים שלנו יתנו גם מענה לשאלות מעניינות וחשיפה לחוויות אישיות שיעזרו לגולשים לקבל ידע חשוב בתחום.
שיטה שנייה נקראת picsi: "בשיטה זו שמים את תאי הזרע בסמוך לטיפה שבה יש את אותו חומר, ואנחנו רוצים לראות איזה תא זרע נקשר לאותה הטיפה ואז אנחנו לוקחים את תאי הזרע האלה ומשתמשים בהם בהפריה".
השיטה השלישית נקראת imsi: "מסתכלים על תאי הזרע בהגדלה של פי 6000 במקום פי 400, ובמקרה כזה אנחנו יכולים להסתכל על הרבה יותר פרטים בתוך תא הזרע ולעשות סלקציה יותר טובה לתאי הזרע בהם נעשה שימוש. כל שיטה יכולה להתאים לאוכלוסייה קצת אחרת, וגם לכל שיטה יש את המגבלה שלה ויש להתאים אותן אישית לכל מטופל".
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).
פורסם לראשונה: 11:14, 22.03.21