כמעט מחצית מבעיות הפוריות שמגיעות למחלקות הפוריות הן אצל גברים, ובכל זאת משקל הטיפולים כמעט תמיד מונח כולו על כתפי האישה, מה שמותיר את הגברים קצת בצד, וגם את רגשותיהם.
3 צפייה בגלריה
גבר בוכה
גבר בוכה
הגברים עלולים לחוש תסכול
(צילום המחשה: shutterstock)
ד"ר אסף בן מאיר, מנהל היחידה להפריה חוץ גופית ובנק הזרע בהדסה עין כרם, מסביר שברוב טיפולי ההפריה הגבר נדרש לתת זרע, בעוד האישה צריכה במשך שבועיים לעשות בדיקות רבות, להזריק לעצמה הורמונים ובסוף לעבור הרדמה ושאיבה הכוללת כאבים.
"שניהם במתח ויש פה איזה שהוא חוסר איזון ושוויון בין הגברים לנשים בטיפולי פוריות", מסביר ד"ר בן מאיר ומוסיף כי כאשר בעיית הפוריות היא אצל הגבר עלולה לעלות השאלה מצד האישה מדוע היא צריכה לעבור את כל הטיפולים בעוד אצלה אין כל בעיה.
3 צפייה בגלריה
ד"ר אסף בן מאיר
ד"ר אסף בן מאיר
ד"ר אסף בן מאיר
(צילום: באדיבות המרכז הרפואי הדסה)
"לא כל אחת מסוגלת לקבל את זה בשוויון נפש", אומר ד"ר בן מאיר. הוא מספר על זוג חרדי שהגיע אליו ללא הצלחה בכניסה להריון בשל בעיות פוריות אצל הגבר, כשהתבקשו לחתום על הסכמה לתחילת הטיפולים האישה סירבה תחילה וביקשה לחשוב על כך.
"הם יצאו מהחדר, היו ככל הנראה דיונים עם הרב ועם ההורים ובסופו של דבר היא חתמה, אבל זה לא היה דבר טריוויאלי, אפילו בחברה שמקדשת הבאת ילדים לעולם, שנשים יסכימו לעבור את הטיפולים האלה כשהכל אצלן תקין. אם טיפולי פוריות הם מבחן מאמץ לזוגיות, על אחת כמה וכמה כשהבעיה ידועה ובעיקר כשהיא אצל הגבר".
אתה רואה גם זוגות שמתפרקים בגלל מצבים כאלו?
"בוודאי, אתה רואה הרבה מאוד קשיים שעולים במהלך הטיפולים והרבה מאוד תסכול, שכן מדובר בתהליך לא פשוט גם ברמה הרגשית", אומר ד"ר בן מאיר, ומוסיף שאצלו במחלקה מבצעים את בדיקת הזרע כחלק מהבירור ההתחלתי בטיפולי הפוריות".
איך הפרוצדורה נעשית עם האוכלוסייה הדתית?
"הרבה פעמים אנחנו עושים בדיקה מקדימה שהיא לא אבחנתית שנקראת PCT. הזוג מקיים יחסים והאישה נדרשת לאסוף מתוך הנרתיק שלה את הזרע, משם הזרע מועבר למעבדה, ואין עם זה בעיה הלכתית", מסביר ד"ר בן מאיר.
"במקרה שבדיקת הזרע מעלה חשד לאי פוריות, מבצעים בדיקה נוספת באמצעות קונדום הלכתי שאין בו קוטלי זרע ומבצעים בו חור קטן כדי שחלק מתאי הזרע יעברו בזמן קיום היחסים. לאחר מכן מוסרים את הקונדום למעבדה לבדיקות.
"עוד אפשרות היא לבצע הזרעה בזמן הביוץ. לוקחים את הזרע שהגבר נותן, משביחים אותו ומחזירים אותו לאישה. בצורה זו מקבלים כבר אבחון לספירת הזרע".
ברוכים הבאים לערוץ "פוריות בקהילה" של מיינט ירושלים בשיתוף המרכז הרפואי הדסה. המטרה שלנו היא להנגיש עבורכם את נושא הפוריות בשפה ברורה ופשוטה תוך הכרת המומחים הבכירים מהדסה שעוסקים בנושא.
המומחים שלנו יתנו גם מענה לשאלות מעניינות וחשיפה לחוויות אישיות שיעזרו לגולשים לקבל ידע חשוב בתחום.
מה ניתן לעשות כשספירת הזרע נמוכה?
"זה השלב לעשות בירור ולראות האם ניתן לשפר את איכות הזרע. ראשית, בודקים אם ישנה בעיה אנטומית ברת תיקון. שנית, שוקלים מתן טיפול של מולטי ויטמין עם נוגדי חמצון וחומרים נוספים היכולים לשפר את התנועתיות של הזרע. במידת הצורך, ניתן גם לבצע התערבות ניתוחית".
גברים שנמצאים בטיפולי פוריות לפעמים צריכים לתת זרע אבל סובלים מחרדת ביצוע?
"כשצריך לתת מנת זרע, או להזרעה או לטיפולי IVF, לפעמים הגבר לא מצליח באותו יום. זה מאוד טכני, ותהליך שיכול לעורר תסכול".
3 צפייה בגלריה
העובדת הסוציאלית גילה שגב
העובדת הסוציאלית גילה שגב
העובדת הסוציאלית גילה שגב
(צילום: באדיבות המרכז הרפואי הדסה)
גילה שגב, עובדת סוציאלית של מחלקת הפוריות בהדסה הר הצופים, מספרת שכשזוגות מגיעים אליה הם לרוב חווים תחושות של בגידת הגוף ועל איבוד הספונטניות מהאינטימיות הזוגית.
"אומרים להם פה אל תקיימו יחסי מין ופה כן תקיימו, מסדרים להם את הקשר האינטימי בהתאם לצרכים והם מאבדים את ההנאה. זה יכול ליצור הרבה מתיחות בין בני זוג ואצלי בחדר זו הזדמנות לדבר על זה כי יש זוגות שלא מדברים על זה בבית", אומרת שגב.
שגב מספרת שאצל הגברים היא רואה תחושות של פגיעה בגבריות, ואצל נשים את אובדן הנשיות. "איך הן אומרות? יש לי רחם אבל הוא לא מצליח למלא את תפקידו, האיבר הכי נשי שלי לא מצליח לעשות את מה שהוא צריך, וזה מוביל לתחושות של אבל.
"נשים וזוגות מגיעים עם תחושות של אובדן, כמו אדם באבל", מסבירה שגב ומוסיפה כי מספר הטלפון של העובדת הסוציאלית ניתן למטופלות. "זוגות פונים אלינו או שמופנים אלינו דרך הרופאים המטפלים במחלקה, והשיחות והמפגשים עמנו הם חלק מהטיפול במחלקה ללא עלות נוספת".
"אני מסייעת לזוגות למצוא את מה שמרגיע אותם, לתכנן את הלו"ז הזוגי ביניהם, מי אחראי על מה בטיפולים, ובגלל שהאינטימיות נפגעת, אני ממליצה למצוא רגעים אינטימיים שעושים לנו טוב בתוך הכאוס של הטיפול, כל אחד ומה שמתאים לו וטוב לו. אני שם בשבילם".
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).
פורסם לראשונה: 11:20, 02.03.21