1 צפייה בגלריה
מיכל שרז שילאור. צילום: יואב דודקביץ'
מיכל שרז שילאור. צילום: יואב דודקביץ'
מיכל שרז שילאור. צילום: יואב דודקביץ'
האמת, הופתעתי לטובה מהסיבוב הראשון של הבחירות. רוב המועמדים והסיעות לא נפלו בפח של הכפשות מגזריות ופוליטיקת זהויות רדודה. אפילו להיפך: רובם קראו לכולם להתאחד.
ואז הגיע הסיבוב השני, ופתאום חברים מכל המגזרים אמרו לי שהם מרגישים שהמועמדים כבר לא רואים אותם, שחוזרים לקטלג אותם, שחוזרים לשסע בינינו. זוהי נורת אזהרה לכולנו ובעיקר קריאת השכמה לאקטיביסטים מכל רחבי העיר. בעשור האחרון האקטיביסטים בעיר פעלו כאן בקלות יחסית. הצלחנו להשפיע על הרחוב, על הרשת, על השיח החברתי. יזמנו תהליכים ירושלמים שמפגישים בין האוכלוסיות השונות. הפכנו את ירושלים לעיר שכולם יכולים להרגיש גאווה להיות חלק ממנה. ממש בקרוב יהיה כאן ראש עירייה חדש, מועצה חדשה. ועכשיו זה תורנו, האקטיביסטים, להראות שהבחירות האלה לא שברו אותנו, לא פילגו אותנו. נתמיד בעשייה כדי שחברי המועצה יבינו שאנחנו, התושבים, בעלי הבית. בכל יום אנחנו צריכים להיות שותפים לכל מה שקורה כאן. והקול המשותף שלנו דורש – הניחו לפוליטיקת הזהויות הרדודה ותנו לירושלים, על כל גווניה, להתפתח.
לפני כמה חודשים ניסחנו את האמנה הירושלמית על מנת לעודד את ראש העירייה ואת חברי המועצה הנכנסים לנהל את העיר בצורה של "גם וגם", כזו שרואה את כולם. האמנה היא האלטרנטיבה הטובה ביותר לטעמנו לגישת הסטטוס קוו, של "או-או", שמקפיאה את ההתפתחות של ירושלים. המתמודדים לראשות העירייה חתמו על האמנה והבטיחו לאמץ אותה.
ביום שלישי הקרוב, בדיוק שבוע אחרי הסיבוב השני, תהיה לנו הזדמנות לעשות זאת שוב - במפגש שהוא יריית פתיחה חגיגית לתהליך התחזקותה של החברה האזרחית, מכל המגזרים, בחמש השנים הקרובות. אנחנו – תושבי ותושבות ירושלים, פעילים שאיכפת להם מהעיר – נוכיח לנבחרים שהם צריכים לראות את ירושלים דרך משקפיים חדשות, בהן השיח הוא של שיתוף ושקיפות כל השנה. שהם צריכים לעבוד יחד איתנו ובשבילנו.
לצורך זה הם ואנחנו צריכים להטמיע את ארבעת העקרונות של האמנה: ירושלים שייכת לכולם, כל הירושלמים צריכים להיות שותפים בכל יום לעשייה ולקבלת ההחלטות, שירותיות מקצועית ועניינית לטובת תושבי העיר היא מה שטוב לירושלים, ושאנחנו מצפים מהנהגת העיר להיות הגונה, ישרה ונדיבה ובמילה אחת, 'מענטשית'. אם נעמוד על הרגליים ונמשיך לפעול, ניצור את הדרך לצידה יעמדו ירושלמים מכל הצבעים, ביחד.
הכותבת היא מהמרכז הבין-תרבותי לירושלים, אקטיביסטית ירושלמית, יו"ר 0202 ומיוזמות "האמנה הירושלמית"