2 צפייה בגלריה
חרדי מצביע. צילום: אוהד צויגנברג
חרדי מצביע. צילום: אוהד צויגנברג
חרדי מצביע. צילום: אוהד צויגנברג
1. הקלפיות במעוזי ברקוביץ
בפעם שעברה, אחוזי ההצבעה בשכונות המזוהות עם התעוררות היו גבוהים. למרות זאת, עופר ברקוביץ סיים את יום הבחירות עם טעם מתוק-חמוץ ובמחשבה שניתן היה לקבל יותר קולות.
ההיערכות לקראת הסיבוב השני היתה טובה. הקמפיין של התעוררות ושל ארגונים חברתיים נוספים מתכנן פיילוט שכמוהו עוד לא היה. מעבר מבית לבית בניסיון לגרום לתושבים לצאת להצביע. מדובר בניסיון מרגש וייחודי בדמוקרטיה הישראלית. אם הוא יביא גם קולות, הוא עשוי להיות שובר שוויון.
2. התנהלות השכונות החסידיות
אתמול בערב עופר ברקוביץ נפגש עם משה פרוש. הסכם לא יצא משם, אבל המפגש בהחלט מעיד על האווירה הציבורית בעולם החסידי שמתנגדת לליאון.
ליאון מנסה להיאחז בחסידויות הקטנות שהודיעו אמש (ב') באופן רשמי על תמיכתן בו. הבעיה היא שחסידות קרלין מונה אולי 40 משפחות בירושלים. ערלוי קטנה אפילו יותר ולא הן יהיו אלה שיטו את הכף. גם לא מנהל או שניים בחסידות גור שמודיעים על תמיכה בו.
במקביל, הספינים בעולם החרדי חוגגים. רובם, פרי מחשבתם של חסידי גור היצירתיים. בכל רגע, מתפרסמת מודעה אחרת שנועדה לבלבל את החסידים התומכים בליאון.
2 צפייה בגלריה
ליאון וברקוביץ׳ בכותל. צילום: יואב דודקביץ׳
ליאון וברקוביץ׳ בכותל. צילום: יואב דודקביץ׳
ליאון וברקוביץ׳ בכותל. צילום: יואב דודקביץ׳
אמש, חסידי קרלין קיבלו שתי הודעות ברצף. הראשונה קוראת לתמוך בליאון. השנייה לתמוך בליאון. במקביל, גם בבעלז כבר התבלבלו. מצד אחד, יש מטה למען ליאון שעובד במרץ. מצד שני, פורסם אמש כרוז הטוען שההסכם עם משה ליאון מבוטל כי אסור לבעלז למחות על כבודם.
גם הקמפיין החדש של התעוררות 'הצבעת ברקוביץ קיבלת דייטש' מנסה לרכך את הקרקע בעבור החסידים שעדיין מתלבטים למי להצביע.
אם מתנקים מהספינים ומקמפיינים, חשוב לבחון שתי אמות מידה שעשויות להצביע על הלך הרוח. העיתונות וחברי הכנסת החסידיים של אגודת ישראל. חברי הכנסת כבר הודיעו שהיום הם יישארו בבית ובעיתון 'המבשר' הקדישו לבחירות הללו טור קטן וחסר משמעות בעמוד הראשון. באגודת ישראל מקפידים להרדים את השטח.
הלך הרוח הרצוי נראה ברור למדי. המנהיגים הפוליטיים רוצים שהחסידים יישארו בבתיהם. השאלה היא האם החסידים יקשיבו להם או יפעלו מתוך הרגש והאינסטינקט להצביע.
לכל המתוחים, שווה לעקוב בשידור חי אחרי התנהלות הקלפיות בגאולה, במאה שערים, בגולדה ובעזרת תורה. אלה האזורים החסידיים וחשוב להבדיל ביניהם ובין האזורים הליטאיים והחרדים-ספרדיים.
יהיה מרתק במיוחד לבדוק את הקלפיות בקרית בעלז. אם החסידים יצביעו שם, סימן טוב לליאון. אחרת, סימן מדאיג בעבורו. בשאר האזורים החסידיים, ליאון דווקא יקווה לקלפיות ריקות. אם הן יישארו מיותמות, הוא כנראה יהיה ראש העירייה.
מנגד, אם תשמעו על צפיפות בקלפיות בגאולה או בעזרת תורה, יש סיכוי לערב היסטורי בעבור התעוררות.
3. התנהגות הפלג הירושלמי
בעיתון 'הפלס' של הפלג הירושלמי קראו הבוקר (ג') להשתתף בבחירות ולא להצביע ליאון. הפלג הירושלמי כמו שאר הליטאים מפוזרים בכל ירושלים כך שיהיה קשה לעקוב אחריהם.
יחד עם זאת, אם בני התורה ייענו לקריאה הזאת, מדובר בדרמה. שמונת אלפים קולות לברקוביץ עשויים להעניק לו רוח גבית משמעותית. מנגד, הרב נחום איזנשטיין השייך גם הוא לפלג הירושלמי קרא להצביע להצביע לליאון. בשעות הקרובות תתבהר התמונה מה יקרה בשטח.
4. המוקד הרביעי הוא השכונות הדתיות הלאומיות
על פי התחשיבים, ליאון זקוק לשמונת אלפים קולות ממצביעי אלקין כדי להבטיח את הניצחון. אחוזי הצבעה גבוהים בקרית משה, בהר חומה (באזורים הדתיים) ובגבעת מרדכי עשויים לספק לו אותם. אלה האזורים שבהם חגית משה חזקה מאוד.
מצד שני, מדובר באוכלוסיה שמתקשה להתפשר ואיננה מתלהבת ממועמדותו של ליאון, אם הם ייצאו לקלפיות מדובר בסימן מצוין למועמד. אם לא, עופר ברקוביץ יוכל לחייך בשקט.