2 צפייה בגלריה
כיסא ראש העירייה. צילום: יואב דודקביץ'
כיסא ראש העירייה. צילום: יואב דודקביץ'
כיסא ראש העירייה. צילום: יואב דודקביץ'
ביום רביעי בבוקר יוכרז המנצח. מחנה אחד יהיה מאושר, השני ירגיש שקרה כאן אסון נורא. אבל אחרי השמחה והעצב - המנצח יצטרך להקים קואליציה. אם הוא ימשיך את המסורת הירושלמית,הוא ככל הנראה ישתדל להקים קואליציה שכוללת את כל חברי המועצה, גם את המחנה הכואב, המאוכזב.
אם תהיה אופוזיציה זה יהיה כישלונו הראשון, ולכן הוא ישתדל שהיא תהיה קטנה ככל האפשר. המשא ומתן הקואליציוני יהיה קשה ומשרות של סגנים בשכר, מחזיקי תיקים, ראשי וחברי וועדות יחולקו תוך כדי מאבק קשוח, שיסתיים בהסכם רחב ככל האפשר.
אנחנו התושבים לא נוכל למנוע את התככים של יום הבחירות וגם לא את אלה שיגיעו לאחריו. אבל אנחנו כן יכולים להתעקש לבחור במי שידע להתעלות מעל לתככים האלה (ולא, אנחנו לא מנסים לשכנע אתכם במי כדאי לבחור).
אפשר להכריח את הפוליטיקאים לעצור לרגע ולשאול את עצמם אם הם באמת דואגים לירושלמים. אם הם באמת ראויים לעסוק בצורכי ציבור. כי אנחנו מתעקשים לחזור לעיקר והוא שתושבי ירושלים רוצים עיר נקיה, עיר איכותית, עיר טובה לכל תושביה, עיר עם הנהגה ראויה, מכבדת ומכובדת.
לפני כמה שבועות המועמדים לראשות העירייה חתמו על "האמנה הירושלמית", שכוללת ארבעה עקרונות יסוד לניהול העיר. כשקוראים את האמנה הזו התחושה הראשונה היא שהיא תמימה מדי, ברורה מאליה, אולי אפילו מיותרת. ואז, בקריאה שניה, רואים שהיא תובענית ומחייבת מראש העירייה, ומהעירייה כולה, לפעול בצורה חדשה.
עד כה התפיסה הרווחת היתה ה"סטטוס קוו". ההנחה של הפוליטיקאים היתה שכך הם מגנים על הציבור שלהם ושהפוליטיקה העירונית לעולם תהיה סדרה של פשרות וכיפופי ידיים. המשמעות של הסטטוס קוו היא "להקפיא, לא לזוז, לא לפתח, כי מה שעושים לטובת צד אחד בהכרח פוגע בצד השני".
לעומת זאת, האמנה הירושלמית מציעה שפה חדשה. היא מדברת על פריחה והתפתחות של העיר לטובת כל תושביה. היא מציעה להכיר בכך שיש בירושלים טוב משותף, הרבה מעבר לפוליטיקת הזהויות.
2 צפייה בגלריה
האמנה הירושלמית
האמנה הירושלמית
האמנה הירושלמית
האמנה משרישה את התפיסה שיש בירושלים אפשרות לסולידריות חברתית - ושבאמת חשוב לדתיים שיהיה טוב גם לחרדים וגם לחילונים וגם לערבים (ותחליפו את סדר הזהויות במשפט הזה איך שאתם רוצים).
והיא אומרת שבעיר כמו ירושלים, מעורבות התושבים היא משאב שהעירייה צריכה לעודד אותו, ולא נכון שהיא תראה את האקטיביסטים הירושלמים כמטרד. וכמובן, היא מצפה מהנהגת העיר להיות אנושית, הוגנת והגונה, מענטשית.
כבר עכשיו, לפני יום הבחירות, אנו מציעים לשני המועמדים להצהיר ולהתחייב להכניס להסכמים הקואליציוניים שלהם את עקרונות האמנה הירושלמית. האמנה יכולה להיות פתיחה מצוינת לכל הסכם,ויהיה טוב אם היא תורגש גם בהמשך ההסכם, בין הפרטים של חלוקת התיקים. בכך תראו לכולנו שההסכמים שתעשו הם לא רק חלוקת סוסים ותפקידים, אלא בסיס איתן לניהול טוב יותר של העיר ירושלים.
שיהיה ברור, אנחנו מבטיחים לכם שנבחן אתכם במהלך השנים הקרובות על יישום העקרונות האלה. נפרגן לכם (ואולי לעתים נתאכזב מכם) ככל שתוכיחו שאתם ראש העירייה של כולם, רואים את כולם, קשובים לכולם ומנהיגים בצורה מקצועית את העיר המורכבת ביותר בישראל, ואולי בעולם כולו.
שיהיה לכם, ובעצם לכולנו, בהצלחה!
הכותב הוא מנהל המרכז הבין תרבותי לירושלים