1 צפייה בגלריה
דייטש. צילום: רפי קוץ
דייטש. צילום: רפי קוץ
דייטש. צילום: רפי קוץ
בדרך לטוויסט
האם הצעד הכי משמעותי של מערכות הבחירות בירושלים לפנינו? האם הולך ומתקרב המועד שבו ייכנס מועמד חרדי לזירה הפוליטית הלוהטת? על פי הצעדים של סגן ראש העירייה יוסי דייטש, מי שמסתמן כמועמד של המגזר, התשובה חיובית. בשבוע האחרון נפגש דייטש עם הרב חיים דרוקמן במטרה להשיג תמיכה לכוונתו להתמודד לראשות העירייה. דייטש, שמנהל זה מספר שבועות מסע דילוגים בין הרבנים החרדים לעמיתיהם בציונות הדתית, מנסה להשיג מיצג תמיכה שיוכיח להנהגה הליטאית (יהדות התורה) שניצחון חרדי הוא אפשר. מטרתו היא לשכנע את רבניו כי הגב הפוליטי לו הוא זוכה, רחב מספיק על מנת לשקול תמיכה בו.
איש המרתון
מרתון הפגישות החשאיות עם רבנים מהזרם החרד"לי (חרדי לאומי) ומנהיגי קהילות בשכונות בעיר, כמו גם פגישה נוספת עם נציגי המנהל הקהילתי ברמות - מסמנים איתות ברור מצידו של דייטש לשלב ידיים עם הציונות הדתית בכל הנוגע להקצאות ושמירת האינטרסים של הזרם המסורתי בירושלים. אך השאלה היא האם המגזר הציוני דתי בעיר יתאחד סביב המועמד החרדי?
גורמים בכירים בציונות הדתית סבורים שהמפץ שעובר המגזר, ואשר כולל פיצול הסיעות והמועמדים במועצה - ישליך באופן ישיר על סוגיית התמיכה במועמד לראשות הבירה.
"מה שעובר על הציונות הדתית בירושלים זהו תוהו ובוהו. המרוץ אחרי הקולות במגזר הזה מסובך פי אלף מאשר אצל החרדים", טוען פוליטיקאי בכיר בציונות הדתית בעיר. כאשר מדובר בחרדים יש שלושה או ארבעה רבנים שמכתיבים לכולם מה להצביע. גם אם דייטש מצליח להשיג תמיכה מצד רבני הר המור (הר חומה) ומרכז הרב (קריית משה) זה אפילו לא מגיע לחצי מבנק הקולות של הציונות הדתית. "בנק זה", ממשיך הבכיר, "כולל בין היתר את החבר'ה מקטמון ומערבה הנחשבים ליותר ליברלים ופחות קשובים להחלטות רבני מרכז הרב. אלו יכולים לתמוך אפילו בעופר ברקוביץ' לראשות העירייה, ולמעשה לא נמצאים אצל אף אחד בכיס".
שניים רבים, השלישי לוקח
גורם נוסף מהציונות הדתית סבור שהכניסה של השר זאב אלקין לזירה, שכביכול הייתה שייכת למשה ליאון, דווקא תאפשר לדייטש להשיג תמיכה בקרב חלק מרבני הציונות הדתית. "עם זאת", הוא מבהיר מייד, הקולות מהשטח בציונות הדתית הם להעדיף מועמד על מגזרי ודייטש כרגע הוא אינו לא המעומד שעונה על כך".
כרגע המרוץ אחר תמיכה מצד מנהיגי הציונות הדתית הוא בין אלקין לליאון. עם זאת, לזכותו של ליאון נזקפת הפעילות והקשרים שבנה במהלך כהונתו כחבר מועצה בעיר עם הציונות הדתית. הקרב בין השניים מגיע עד לרב הבכיר בצינות הדתית - חיים דרוקמן. למיינט ו"ידיעות ירושלים" נודע כי בעת האחרונה פנו השניים לרב דרוקמן בניסיון להשיג תמיכה במועמדותם לראשות העירייה. אמנם המנהיג הציוני-דתי אינו מתגורר בירושלים, אך זוכה להערכה ותמיכה בקרב תושבים רבים מהמגזר בעיר.
שחקני המפתח
על רקע התפוררות רשימת הבית היהודי בירושלים והמחלוקות בין הנציגים מטעם הציונות הדתית. רבני המגזר עדיין לא קיבלו החלטה בנוגע לזהות המפלגה והנציגים שיזכו לתמיכה מצידם, ולכן הם מהווים יעד עלייה לרגל של מועמדים רבים.
בראש רשימת הרבנים מהציונות הדתית המחוזרים על ידי המועמדים, מתייצב הרב יעקב שפירא, ראש ישיבת מרכז הרב וכן הרב איתן איזמן, מייסד רשת החינוך הציוני־דתי - 'נועם צבייה'. השניים שייכים לזרם החרד"לי והשמרני בציונות הדתית. ולגבי הרב שפירא, לפחות כרגע נראה כי הוא יימנע מתמיכה מפורשת בנציג מסוים ויסתפק בפנייה למאות תלמידיו לתמוך במועמד דתי.
בצד היותר ליברלי ניצבים הרב רפי פוירשטיין, רב הקהילה הציונית דתית בשכונת הר נוף שכבר הצהיר על תמיכתו בעופר ברקוביץ' ורשימת התעוררות. כמוכן קיים הרב בני לאו, רב קהילת הרמב"ן בשכונת קטמון - תומך מובהק של סיעת 'ירושלמים'.
סוגיית הרבנים
בסביבת דייטש נשמעים בטוחים בתמיכת ההנהגה החרדית הליטאית (אשכנזים) שלמעשה תכריע את הכף ותוביל להכרזה הרשמית מצידו על הריצה לראשות מול אלקין וליאון.
אלא שלטענת גורמים חרדים, כלל לא בטוח שהרבנים מעוניינים לשוב ולתמוך במועמד חרדי לראשות העירייה. "הרב ברוך סולובייציק, הרב הבכיר של סיעת דגל התורה בירושלים ומי שניהל את מתווה השכונות מול ברקת, הוא בעל משקל רב בהכרעת הליטאים במי לתמוך. אלא שהוא בכלל תומך בגישה של ללכת על בטוח, ונחשב פרגמטי. הוא בהחלט יכול לתמוך בליאון או אלקין על פני מועמד חרדי".