כשראש העיר ירושלים, משה ליאון, הציג בפני מינהל הבחירות את רשימת המועמדים ובעיקר המועמדות ב'ירושלים אחת', התגלתה תמונה מרשימה: מחצית מרשימתו לבחירות הקרובות הן נשים, כאשר בחמישייה הראשונה נרשם רוב נשי בזכות שלוש נשים שהוצבו במקומות 2, 4 ו-5.
5 צפייה בגלריה
ראש העיר ירושלים, משה ליאון
ראש העיר ירושלים, משה ליאון
ראש העיר ירושלים, משה ליאון
(צילום: ראובן קפוצ׳ינסקי)
גם בהמשך הרשימה נמצאות נשים, ומה שמשותף לכולן היא עשייה רבת שנים ורחבת היקף, עבודה עם ציבור אנושיות, אמונה ואהבה לירושלים. לקראת הבחירות שיתקיימו בסוף החדש הקרוב, ישבנו לקפה עם ארבע הנשים הראשונות שבסבירות די גבוהה, רובן אם לא כולן, יהפכו בקרוב לחברות במועצת העיר ירושלים.

מסתערות

הכוורת הנשית של משה ליאון

כשאומרים את המילה מהפכה בירושלים, מרבית הירושלמים יחברו את המילה למהפכה שמוביל ראש העיר משה ליאון בניקיון, ובפיתוח וטיפוח העיר. לאחרונה רשם ליאון מהפכה נוספת כשהגיש את רשימתו, "ירושלים אחת", למועצת העיר ירושלים כשמחצית מהרשימה המגוונת והפלורליסטית היא נשית. וכדי להמחיש את העניין, מספר הנשים במועצת העיר ירושלים נמצא כיום במיעוט עם חמש נשים בלבד מתוך 32 חברים, אולם לאחר הבחירות המוניציפליות הקרובות, כל הערכות מצביעות על כך שמספרן יגדל באופן דרמטי, דווקא דרך סיעתו של ראש העיר.
שלוש נשים הוצבו ברשימתו בחמישייה הפותחת וארבע נשים הוצבו בשביעייה הראשונה. המשמעות, בהנחה והתחזית של שישה עד שבעה מנדטים ל'ירושלים אחת' תתממש, היא שאנו צפויים לראות סביב שולחן מועצת העיר יותר מ-50 אחוזים נשים בסיעתו של ליאון, אז כדאי מאוד שתתחילו לשנן את השמות הבאים: רונית אחדות חודז'ייב-הכהן, ד"ר למדעי המוח ומרצה בכירה שניצבת במקום השני; טלי פרידמן, השפית הוותיקה ויו"רית ועד סוחרי שוק מחנה יהודה, שממוקמת במקום הרביעי; ד"ר נעמה ברג, אקולוגית, אשת עסקים, יזמית והבעלים של יקב פסגות המוכר, שנמצאת במקום החמישי.
את המקום השביעי שנחשב לריאלי תופסת היועצת הפרלמנטרית הבכירה עו"ד אילה לונדנר, שכבר פעלה במישור הממשלתי ועכשיו מעוניינת לתרום מיכולתה במישור המוניציפלי. כל אחת מארבע הנשים בשביעייה הראשונה היא קרייריסטית, בעלת תארים אקדמאיים ומצליחה מאוד בתחומה. עכשיו הן מצטרפות לפעילות הציבורית בעיקר כדי להשפיע ולסייע בהמשך קידומה ופיתוחה של ירושלים.

בריאות הציבור

"אורח חיים בריא החל מהגיל הרך"

הנשים שהצטרפו לרשימה של משה ליאון הן קרייריסטיות שנמצאות בשיא העשייה המקצועית. לדוגמא, ד"ר אחדות חודז'ייב-הכהן (55, נשואה, אם לשלושה ילדים, ילידת ירושלים "נולדתי אחרי איחוד ירושלים") בעלת דוקטורט במדעי המוח, פוסט דוקטורט בנוירוביולוגיה רפואית, מאסטר במנהל עסקים, מרצה בבית ספר לרפואה באוניברסיטה העברית. בנוסף לכך היא מרצה בכירה וראש חוג למדעים וקידום בריאות במכללה האקדמאית דוד ילין, שם היא מחנכת לקידום ולחינוך לבריאות, עומדת בראש קבוצת מחקר שבה היא מפרסמת מאמרים בקידום בריאות וחברה בקבוצת מחקר החוקרת סכרת.

5 צפייה בגלריה
ד״ר רונית אחדות הכהן-חודג׳ייב
ד״ר רונית אחדות הכהן-חודג׳ייב
ד״ר רונית אחדות חודז'ייב-הכהן
(צילום: יוסי פונס)

אז למה לה פוליטיקה עכשיו כשהיא יכולה להתקדם בתחומי העיסוק הרפואיים? "נכון שהפוליטיקה בארץ הפכה למילת גנאי, אבל צריך לחזור למקור שהפוליטיקה היא לא בהכרח כזאת, שמדובר בענייני ציבור ובשירות לציבור. אני מגיעה עם השקפת העולם שלי כשליחת ציבור כדי לעשות למען תושבי ירושלים, עד היום עשיתי הרבה ואני חושבת שאני יכולה להשפיע בזירה נוספת לטובת הציבור הירושלמי".
על פי תפישת עולמה של ד"ר אחדות חודז'ייב-הכהן יש ליצור שינוי תודעתי בתחום קידום הבריאות בקרב האוכלוסייה ובתחום הזה היא רוצה להשפיע.
היא מאמינה כי חשוב לפעול לקידום אורח חיים בריא וחינוך לבריאות החל מגיל הרך, דרך ביה"ס, ובהמשך במוסדות האקדמיים ובמקומות העבודה. המטרה היא שינוי תודעתי באוכלוסייה בנוגע לבריאות ואורח חיים בריא באוכלוסייה והשרשת הרפואה המונעת, שתסייע בתורה בהפחתת מחלות רקע כמו סכרת ויתר לחץ דם. ילד המקיים אורח חיים בריא יהיה נער בריא ובטווח של עשרות שנים קדימה יהיה מבוגר בריא עם פחות מחלות רקע, מה שיקל על מערכת הבריאות. "אני חושבת שאני יכולה לעשות מהפכה מאוד גדולה בתחום הבריאותי, חוצה מגזרים וחוצה אוכלוסיות ולהפוך את העיר כמקדמת בריאות".
היא גם מדברת על התוכניות שלה כחברת מועצה בתחום הרפואי וחינוך לבריאות: "יש לי תוכנית עירונית רחבה שתהיה כמובן בשיתוף פעולה עם בתי החולים וקופות החולים. אני מייעדת קורסים שונים לכל המגזרים אם זה הערבי, החרדי והכללי. אני רוצה ללכת לכיוון של חינוך לתזונה נכונה, עם פעילות גופנית. כשנחנך את הילדים הקטנים שלנו לבריאות טובה ולאורח חיים בריא הם אלו שיהיו השליחים שלנו, כך שבעוד שלושה עשורים נראה את התוצאות כשהם יהיו עם פחות מחלות רקע ופחות מעמסה על מערכת הבריאות. בטווח הקצר אפשר לשנות דברים עם הצעות שונות ויעילות וניסויים מסוג זה הראו יעילות והטמעת מסרים מהירה תוך קבלת תוצאות מיידיות. נוכל לעשות פה דברים יפים בעיר".

המהפכה הקולינרית

"מחנה יהודה בין השווקים המובילים בעולם"

השפית טלי פרידמן שנמצאת במקום ריאלי (4) שנבחרה לתפקידה ברוב מוחץ של 86 אחוזים מתכוונת לפעול במועצת העיר הקרובה כדי לקדם את תחום העסקים, הקהילה, החברה, הנוער וכמובן את תחום התיירות הקולינרית על כלל תושביה מכלל האוכלוסיות בעירנו.
בתור מי שמשמשת כיו"ר ועד הסוחרים של שוק מחנה יהודה, הרי שהממשקים שלה הם גם בתחום שמירת הסדר, הביטחון והאכיפה ובעבודה מול גורמים הן מוניציפאליים והן ממשלתיים מגוונים ורבים. "תמיד הייתי קרובה לשטח וזה משהו שאני יודעת לעשות הכי טוב, השטח קרוב לליבי", אומרת פרידמן על היעוד שלה במועצת העיר הקרובה. "אני רוצה ללמוד את המצוקות והאתגרים של האנשים וליישם אותם הלכה למעשה כדי לסייע להם, זה האני שלי".

5 צפייה בגלריה
טלי פרידמן
טלי פרידמן
טלי פרידמן
(צילום: שריה דיאמנט, דמקה בית הפקה ירושלמי)

פרידמן (47, נשואה ואם לארבעה ילדים), נולדה בטבריה וגדלה בצפת. כשהיא הייתה בגיל בת מצווה הגיעה לירושלים עם אמה ואחיה הקטן שהשתקעו בשכונת נחלאות בירושלים ועד היום אמה מתגוררת בפאתי שוק מחנה יהודה. בצעירותה החלה את לימודיה במגמת בישול וקולינריה במכללת הדסה ולאחר מכן נסעה ללימודים בפריז להמשך התמחות באפייה וקונדיטוריה. עם חזרתה לארץ ולפני ביסוס משפחתה, עבדה עם שפים בולטים וידועים בארץ ובעולם. לפני 14 שנים פתחה את הסטודיו לאומנות הבישול בשוק מחנה יהודה, מתוך כוונה להמשיך וללמד דור צעיר את יסודות המטבח, אך הדברים התפתחו לעסק אחר המארח אנשים ומשלחות מכל העולם לחוויה בלתי אמצעית של שוק, מטבח ותרבות יחד. טלי הייתה החלוצה בסיורים הקולינריים בשוק מחנה יהודה ובישראל בכלל, והפכה לשפית בעלת שם בין לאומי.
עם אהבתה למטבח ולשוק היא התאהבה במובן מאליו: בסוחרי שוק מחנה יהודה והחלה להיות פעילה בסיוע לצרכי הסוחרים, ואף נבחרה לפני 11 שנים לחברת ועד הסוחרים וב2019 ליור ועד סוחרים, אישה ראשונה בתפקיד שכאמור נבחרה בתמיכה גורפת.
טלי הפכה לשגרירה בעולם של המטבח הישראלי והירושלמי ואף כתבה ספר "ירושלים הסיפור הקולינרי", שהפך לרב מכר בישראל בפרק זמן של יותר משנה. פרידמן מספרת על ההנהגה האישית שלה בשוק מחנה יהודה שהפך למודל ארצי ואף בינלאומי: "שוק מחנה יהודה היה הסטאז' לחיים שלי. למדתי שבתחום העבודה שלי שאני מייצגת את הסוחרים וזו עבודה לכל דבר. זה הרבה קשרים ויצירת אמון. אני כבר בתוך העשייה והמטרה שלי זה לשרת את הציבור".
פרידמן מספרת שלא בחרה בבחירות הקודמות ברשימה של ראש העיר ולמרות זאת נוצר החיבור. "כשראש העיר הזמין אותי כדי לשמש לתקופה זמנית כיו"ר ועד הסוחרים הוא עשה את זה ביודעו שלא בחרתי בו. זה רק אומר כמה הוא קשור וקשוב לשטח. בהמשך עשינו רבות למען פיתוחו, טיפוחו ושימורו של שוק מחנה יהודה, ומעל הכל הצלחנו למתג אותו כאחד השווקים המובילים בעולם. אנחנו מארחים ההנהלות של עיריות בארץ כדי ללמד אותן איך מקדמים שוק כמו מחנה יהודה. קיימנו השנה ועידה בינלאומית לשווקים, ראשונה מסוגה בעולם אשר אליה הגיעו נציגים של שווקים מרחבי תבל. הוועידה הייתה הצלחה וממנה יצאה קריאה לחיבור השווקים בעולם לגוף בין לאומי.
שיא פעילותה של פרידמן הגיע בתקופת התפרצות נגיף הקורונה, אז הובילה מחאה בשם הסוחרים למען פתיחת השוק, ואכן מאבקה הנחוש עם ראש העיר ליאון, הוביל לכך שמחנה יהודה היה השוק היחיד שנותר פתוח בישראל. יושבי ראש השווקים בישראל החליטו כי פרידמן תשמש כיושבת הראש של כלל השווקים בישראל ולאחר דיונים רבים עם ראש הממשלה, שרי הכלכלה והבריאות, הוחלט על פתיחת כלל השווקים בהתאם למתווה שבנה ראש העיר ירושלים בצוותא עם פרידמן, שמתגאה ״זה היה מאבק אדיר, זו הייתה העת בה הבנתי שהאדם שמוביל את העיר הוא בולדוזר שיודע איך להשיג את צרכי תושביו, הוא היה היחיד שדאג לכולנו, ופעל למען חיזוקנו".

חזון התיירות

"אקדם ואשפר את נושא התיירות בעיר"

ד"ר נעמה ברג לא חשבה שתיכנס לעניינים המוניציפליים של ירושלים וגם לא היו לה שאיפות בתחום הפוליטיקה המקומית. אלא שבמסגרת עבודתה כאוצרת במוזיאון הטבע המתחדש במושבה הגרמנית היא פגשה את ראש העיר, היא הציגה בפניו את הפרויקט ושם התחיל החיבור. "אנחנו רוצים שתצטרפי אלינו", הודיעו לד"ר נעמה ברג שקיבלה את ההצעה בשמחה. "התרגשתי לקבל הצעה כזאת ובשבילי זו הייתה זכות גדולה לתרום ממה שאני יודעת למען הציבור וללא תמורת תמורה כספית".
ד"ר נעמה ברג, 43, נשואה ואם לארבעה ילדים, הסכימה להיכנס לפלונטר הפוליטי עליו הייתה יכולה לוותר, כשהיא נחשבת לאחת מנשות העסקים הבכירות בעיר, כבעלת עסק יחד עם בן זוגה למותג "יקב פסגות" שמייצר כמיליון בקבוקי יין בשנה ושמפעיל מרכז מבקרים תיירותי ואולם אירועים מהיפים בארץ. למשפחה שמעסיקה מאות עובדים יש גם עסק לריהוט יוקרה בהרצליה פיתוח. כבעלים ומנכ"לית של היקב היא עוסקת בפיתוח עסקי, בתיירות וביזמות.

5 צפייה בגלריה
 ד״ר נעמה ברג
 ד״ר נעמה ברג
ד״ר נעמה ברג
(צילום: דייויד אננד)

במקביל להקמת היקב, השלימה ד"ר ברג את לימודי הדוקטורט בביולוגיה עם התמחות באקולוגיה וכאקולוגית היא ניהלה תכנית בתחום שמירת טבע וסביבה מטעם האקדמיה הלאומית למדעים. כיום היא אוצרת ופרויקטורית של תערוכות במוזאוני טבע, כולל מוזיאון הטבע המתחדש בירושלים ובית הפרפרים בגן החיות התנ"כי.
ד"ר ברג יודעת מה היא רוצה לעשות כחברת מועצה וזה לקדם את תחום התיירות. "סיכמתי עם ראש העיר שכל מה שקשור לתיירות שהוא בנפשי יהיה גם באחריותי. יש קשת רחבה של פעילויות בקידום תחום התיירות, צריך לשפר את התחום, אני נוסעת המון לחו"ל, הייתי בכל מקום כמעט בעולם ואני רואה המון דברים שאפשר לשפר פה.
"כבר שנתיים שאני עובדת בעמותת אלעד כיועצת חיצונית, אני רואה כמה דברים טובים הם עושים, וכמה עוד חסר וניתן להוסיף. התחום התיירותי, והירוק, הם בנפשי. ובעיני בירושלים שיש בה עומס של תיירות דתית חשובה, זה חסר מאד".

בשורת הדיור

"אדאג שצעירים יוכלו להשתקע כאן"

אילה לונדנר, שמדורגת במקום השביעי בסיעה, עברה את כל השלבים בעשייה הפרלמנטרית והממשלתית, וזה כולל עבודה כמשפטנית במחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, בלשכת המנכ"לית במשרד המשפטים, ראש המטה של חבר הכנסת רועי פולקמן, יועצת חקיקה לשר התרבות והספורט לשעבר חילי טרופר, ובתפקיד האחרון כיועצת בכירה לשר האוצר לשעבר. עכשיו היא לוטשת עיניים למועצת העיר ירושלים, שם היא רוצה להשפיע על עתיד הדור הצעיר בעיר.

5 צפייה בגלריה
עו״ד אילה לונדנר
עו״ד אילה לונדנר
עו״ד אילה לונדנר
(צילום: שריה דיאמנט, דמקה בית הפקה ירושלמי)

"הייתי רוצה לפעול למען הדור הצעיר בתחומי הדיור והתעסוקה, כדי שנוכל לגור בדירה עם תנאים נורמליים, לעבוד בעבודה איכותית ולהצליח להשתקע בירושלים".
לונדנר הייתה רוצה גם לפעול כחברת מועצה בתחום הפיתוח והדיור כדי להגדיל דרמטית את ההיצע של הדירות בתוך העיר. "אני עצמי עברתי עם המשפחה שבע דירות שונות וזה מלמד על הקושי העצום שיש פה בעיר", אומרת.
לונדנר, 38, אם לשלושה ילדים, למדה משפטים ומדעי המדינה. במהלך לימודי התואר היא הבינה שהתחום הציבורי הוא זה שינחה את דרכה. " עד עכשיו השפעתי בעבודה מאחורי הקלעים כיועצת, עכשיו הגיע הזמן לעשות שימוש בידע הרב שצברתי, לעבור לקדמת הבמה ולהשפיע משם".

מוגש מטעם מפלגת "ירושלים אחת"
פורסם לראשונה: 09:00, 02.10.23