1 צפייה בגלריה
פנקס וגודרזי על פסי הרכבת בעיר. חיבור יצירתי. צילום: אפרת נחמה
פנקס וגודרזי על פסי הרכבת בעיר. חיבור יצירתי. צילום: אפרת נחמה
פנקס וגודרזי על פסי הרכבת בעיר. חיבור יצירתי. צילום: אפרת נחמה
פרויקט האומנות הבינלאומי ArtBnB, שהתקיים בירושלים ונחתם לאחרונה אירח בעיר 20 אומנים נבחרים מהעולם, שהצטרפו ל־21 אומנים מקומיים ליצירה במרחב מרכז העיר ובמרכזי התרבות בו. אחד האומנים שהוזמנו ושהו בעיר הוא הסופר, המחזאי והבמאי אמירבאס גודרזי, שנולד בטהראן ובעקבות פעילות נגד המשטר נאלץ לברוח מהמדינה ולהשתקע בווינה, בירת אוסטריה. משם הוא ממשיך לקיים פעולות מחאה, ולמרבה הפלא השהות בעיר אף גרמה לכך שהעיסוק בשואה ובהנצחת לקחיה הפך להיות מרכיב מרכזי ביצירה שלו.
מי שחבר לגודרזי במסגרת ArtBnB הוא האומן החברתי והקוסם הירושלמי מתן פנקס, הפעיל המרכזי בפרויקט האומנות 'שגרירות איראן בירושלים', שפועל בשנים האחרונות בעיר ומנסה להביא למציאות של תקשורת בין איראנים לישראלים ולחיבור יצירתי ביניהם.
זכרון השואה בעיניים איראניות
"המחזה האחרון שלי, 'אראש'", מספר גודרזי, "עוסק בגל החדש של האנטישמיות, שמגיעה גם מכיוונם של מוסלמים, מהגרים ופליטים. העלילה עוסקת בפליט מוסלמי שמגיע לווינה ושוכר דירה קצת מוזרה. הוא שומע בדירה קולות, ובהתחלה הוא משוכנע שהוא סובל מבעיה נפשית, אבל אחרי כן הוא מבין שמדובר בדירה שחיו בה יהודים שנספו בשואה".
זה תהליך שגם אתה עברת בצורה מסוימת כשהגעת לווינה? "ידעתי על השואה, אבל לא על כל ההיבטים שלה", אומר גודרזי. "בלתי אפשרי לתפוס את זה, פיזית ומנטלית, לחיות בעיר שלקחו ממנה אנשים מהבתים. ראיתי תמונות איך שמוציאים אותם, והיום בכל מקום בווינה שלקחו ממנו יהודים יש אבן קטנה על המדרכה, וגם את זה בקושי רואים. סבלתי תקופה מסיוטים בגלל המחשבה על כך שיש במדינה הזאת אנשים שעשו דברים כאלה והם עדיין בחיים".
גודרזי מספר כי במהלך שנותיו בווינה יצא לו להכיר את ניצול השואה והפעיל המפורסם נגד האנטישמיות רודי גלבארד, שנפטר לפני חודשיים. "הוא היה אדם גדול", אומר גודרזי. "אני לא מבין איך אפשר לשכוח את זה. זה לא קרה כל כך מזמן, וזאת הסיבה שאני עוסק בזה בעבודה שלי".
גודרזי, 32, נאלץ לעזוב את איראן ב־2009 לאחר שחייו היו בסכנה ממשית עקב היותו מתנגד משטר פעיל מנעוריו. "הצד הפוליטי של העבודות שלי לא פחות חשוב לי מהצד האומנותי", הוא מדגיש. "אני נוהג לארגן מחאה מול השגרירות האיראנית בווינה, משתף פעולה עם ארגונים כמו 'סטופ דה בומב', ארגון מחאה בינלאומי נגד המשטר האיראני, וגם מחאה נגד משטרים וגופים באירופה שמשתפים פעולה עם המשטר האיראני".
'שגרירות האנשים'
אפשר לומר שהטרנספורמציה בזהות שעבר גודרזי, איראני שמזדהה באופן מוחלט עם אסונו הגדול ביותר של העם היהודי, הוא האידיאל שמנסה ליישם פנקס, 'שגריר איראן בירושלים'. הזדהות של כל אדם קודם כל עם עצמו, כאדם בלבד, ולא בתוך מעטה זהותי־חברתי שהולבש עליו מבחוץ בלי בחירה מושכלת. "כאומן חברתי אני חוקר את הפער בין דמיון למציאות", אומר פנקס. "מה זה בעצם שגריר? איך הופכים להיות שגריר? אנחנו רוצים להכשיר אנשים להיות שגרירים, אבל לא של מדינה ואפילו לא של עמים, אלא של אנשים. אנחנו רוצים לבטל זהויות מבדילות. זה לא מאבק של איראנים וישראלים. יש פה קלקול תפיסתי רחב שכולנו לוקחים בו חלק מעצם ההסכמה או השתיקה שלנו. אנחנו מנסים להבין מאיפה זה נובע, ובשביל זה אנחנו רוצים לפתח כמה שיותר אנשים שרואים את עצמם כשגרירים ברחבי העולם".
את 'שגרירות איראן' הקים פנקס לפני שלוש שנים יחד עם אומנים ואקטיביסטים נוספים. "רצינו לדמות מציאות שבה כביכול יש שגרירות, והבנו מהתגובות שהאקט היצירתי הזה משנה תפיסה של אנשים. התייחסו אלינו בארץ וגם בעולם כאופציה לשגרירות אמיתית", מספר פנקס, שהוא פרסי במוצאו אך טוען בתוקף כי אין לעובדה זו קשר לכך. "רציתי להבין למה קיים המתח בין המדינות ושמתי לי למטרה לפוגג אותו. ידעתי שאם אכריז על עצמי שגריר זה יכול לשנות את התפיסה, שכששומעים את המילה איראן לא שומעים רק פצצת אטום אלא נזכרים בפרצוף של פנקס הדביל שחושב שהוא שגריר איראן. כלומר לפמפם עוד דימוי שיישאר בצורה ויזואלית. לקחת את האיום הכי גדול ולהפוך אותו למשהו יומיומי שאנחנו מדברים עליו מזווית אחרת. ברגע שמתגלה אופציה נוספת כל האפשרויות כבר פתוחות".
בערב הסגירה של פסטיבל ArtBnB לפני כשבוע קיימו גודרזי ופנקס טקס מיוחד בבניין כלל, שבמסגרתו הועברו מסרים ועצות לחיים שנאספו מאנשים איראנים אל המשתתפים בירושלים. "בתחושה שלי, רוב האיראנים, אפילו 80-70 אחוז, לא רוצים את המשטר שלהם", אומר גודרזי. "אלה שתומכים במשטר בעצם תומכים בעצמם, כי אם המשטר יפסיק להתקיים הם יהיו בצרות. זה גם לא עניין של דת. אני מכיר הרבה איראנים שהם דתיים ואפילו מאוד דתיים שממש לא תומכים במשטר. מדובר באנשים שלא מאמינים בכפייה משום סוג".
לסייר (וירטואלית) באיראן
לאחרונה הוקם בבניין כלל המרכז לתרבות פרסית של 'שגרירות איראן בירושלים' יחד עם 'מוסללה' ועם מסעדת 'אוכלים בשוק'. "אנחנו עושים שם סיורים וירטואליים באיראן, תוכנית בישול פרסית, תחנת רדיו שמעלה לאוויר מאזינים מאיראן, ועוד פעילויות רבות בשיתופי פעולה עם אנשים שמאמינים בשגרירות בין אנשים", אומר מתן פנקס. "באוגוסט תגיע הפעילות של השגרירות לשיא, אז יתקיים כנס מיוחד במלון בגרמניה שבו יהיו נציגים מכל מיני מדינות, כמו תימן, סוריה, איראן, ישראל והרשות הפלסטינית, ונקים שם יחד את 'שגרירות האנשים'", הוא מבטיח.