1 צפייה בגלריה
היקרי. "יש לירושלים ריח וטעם אחר". צילום: יואב דודקביץ
היקרי. "יש לירושלים ריח וטעם אחר". צילום: יואב דודקביץ
היקרי. "יש לירושלים ריח וטעם אחר". צילום: יואב דודקביץ
הכוכבת העולה של האינדיסיטי: השם שלה הוא מגי הִיקְרִי, והשירים שלה הם השילוב הכי חם כיום בין מוזיקה ערבית למוזיקה אלקטרונית, מה שנקרא בדרך כלל אלקטרו־ערב. אחד הסינגלים שלה, דבקה רפיח (עם לאה אברהם), הוא חידוש לשיר שנכתב בידי המשורר עמנואל זמיר עוד בשנות החמישים.
הסינגל השני שלה, אלשו (יש), נכתב גם הוא בשנות החמישים, אך הפעם בידי עבד וסילמון והבה הלבנונים. יש לא מעט מידע על היקרי, ועדיין משהו בזהות של האומנית הזאת, שביום רביעי הקרוב תשתתף בפסטיבל אינדיסיטי השמיני, מאוד חמקמק. אם שואלים אותה, זה מכוון, אבל גם מקרי, "אני רוצה לתת למוזיקה לדבר ופחות שיעסקו מאיפה אני או מה אני עושה. נטו מוזיקה בלי פוליטיקה", היא מסבירה.
היקרי (31) גדלה בין הוריה הפרודים בכרם התימנים בתל אביב, שם גרה משפחתו של אביה, ובגבעתיים, שם התגוררה אמה. כשהיתה בתיכון נפטר אביה.
"מאז שהייתי ילדה אהבתי מוזיקה. הייתי גונבת לאחים שלי דיסקים של פוג'יז, סטיבי וונדר, פרינס, וכל מיני אחרים, מסתגרת בחדר שלי ומקשיבה להם", היא מספרת. "אני שרה מאז שאני זוכרת את עצמי, והייתי הולכת המון לערבי להקות. פעם אחת הלהקה שניגנה נתנה לי את ההזדמנות הראשונה שלי על הבמה, ומאז כל שבוע הייתי מופיעה איתם בחינם".
לפני שבע שנים פגשה באקראי במסיבת פורים חבר מהתיכון, שאיתו היה במקרה בן ווטקינס, מייסד Juno Reactor, הרכב מוזיקה אלקטרונית מצליח מאנגליה שמרבה להופיע בישראל. הקליק המוזיקלי בין ווטקינס להיקרי נוצר מיידית, והוא הזמין אותה לאולפן שלו בברייטון ליצור יחד, "העבודה עם בן היתה הדבר הראשון שגרם לי לחבר בין כל מה שגדלתי עליו לבין מה שאני היום", משחזרת היקרי, שאף הצטרפה להרכב של ווטקינס למספר הופעות, התארחה ושרה בערבית באלבום ששחרר באותה תקופה.
בשנים האחרונות היא נמצאת בקשר קרוב עם לאה אברהם, מה שהניב שיתוף פעולה בשיר 'דבקה רפיח'. בשנתיים האחרונות היא משתפת פעולה עם הגיטריסט והמפיק המוזיקלי רון בונקר בעבודה על האלבום שייצא בקרוב.
הגישה של היקרי לא רק מטשטשת את גבולות המזרח התיכון אלא גם גדרות שנקבעו בין מגדרים. "אלשו נכתב על ידי עבד וסילמון ווהבה, יוצרים לבנונים מאוד מפורסמים, כלומר גברים שכתבו אותו מנקודת מבט נשית", היא מסבירה. "בביצוע המקורי הזמרת, ורדה אלג'זירה, מאוד חלשה, מתנצלת. היא שואלת בתחינה: 'למה אתה לא רוצה אותי?' לא אהבתי את הגישה, את מערכת היחסים הזו. באתי לזה עם האטיטיוד שלי, שהיה מאוד עצבני, אבל המילים הן אותן מילים בדיוק, וזה יצר שיר שהמסר שלו הוא 'לא רוצה, לא צריך'".
מה זה מבחינתך להופיע בירושלים? "אני מאוד אוהבת את ירושלים. מלבד הנוף והדת, יש משהו הרבה יותר עמוק בעיניי, המיקס של כל הדתות והדברים שיש בה".
המוזיקה שלך מגיעה למדינות ערביות? "בוודאי. מגיעים אלי המון פידבקים באינסטגרם, ממרוקו, מטורקיה, מתימן. זה הכי מרגש אותי".
מתי כבר נוכל להקשיב לאלבום? "ממש אוטוטו. הוא ייצא בעוד חודש בערך. יחד עם האלבום ייצא סינגל נוסף בשם 'תעלא' - בוא. זהו שיר על אבא שלי שבו אני קוראת לו לחזור. זה מסכם את המסע שלי מילדות לבגרות"
פסטיבל האינדיסיטי בהפקת העירייה והבמאית בטינה פיינשטיין יפגיש אומנים מסגנונות ועולמות שונים על במות רחוב במרכז העיר. בין היתר יופיעו: רמי פורטיס, דה פז בנד, ANNA RF, תומר ישעיהו, מאיה איזקוביץ', קוסטה קפלן, עדן דרסו ודי־ג'יי מש, מגי היקרי, מיכאל ושמרית גריילסאמר, נטע אלקיים ואחרים. פרטים בפייסבוק.