כתבה: אלינור לוגאסי.
"אני בן 32, לומד בישיבה, תמיד אהבתי להיות בצד העוזר לחלשים, אוהב ללמד אותם, לגרום להם לראות את עצמם ואת החיים בצורה אחרת. אוהב להיכנס לראש האדם ולהבין מה עוצר אותו, בגלל זה אני עובד עם נוער בסיכון, וזה מה שהביא אותי לכתוב את הספר", מספר גוני שמוחה, לכבוד צאת ספרו "שר הצבא".
אז ספר לי איך נולד הספר.
במהלך העבודה שלי עם נוער, גיליתי דפוס התנהגות שהתחיל להציק לי. הבנתי שרוב האנשים שנחשבים ומסומנים בחברה מגיל קטן כ"ילדים טובים", מצליחים בחיים, מתקדמים ונשארים במגמת עלייה לעומת האנשים שמגיל קטן נחשבים ומסומנים כ"לא טובים", אותם אנשים יישארו במקום, או יתחילו להתדרדר במהלך החיים, הם די נתקעים. סיקרן אותי מאוד למה הדבר קורה, ככל שהעמקתי הבנתי, שהאדם חי לפי התדמית שהוא קיבל בילדותו. הוא נהפך להיות למה שהסביבה הפכה אותו. קלטתי פתאום שרוב הזמן אנחנו האויבים של עצמנו, והחלטתי לכתוב על הנושא הזה בשילוב עלילה.

2 צפייה בגלריה
גוני שמוחה
גוני שמוחה
גוני שמוחה
(יח"צ)

על מה הספר מדבר?
כתבתי בעצם סיפר מרתק על שר הצבא, לוחם של פעם. הוא מתמודד לאורך הסיפור עם בעיות, מגיע למקומות נמוכים ובדרך הוא מקבל שיעורים ומצליח לעלות. המטרה של הספר היא להוות סוג של מלאך לאנשים שקוראים בו, מלאך שנמצא לצידנו ויכול להוביל אותנו למקום טוב יותר, שנלמד להעריך את עצמנו. אני מקווה שהקורא ייחשף למהות של הספר, יחווה את הגיבור ואת כל מה שעובר עליו, ויביא את זה לחיים הפרטיים שלו. אני מקווה שהאדם שקורא יחשוב שהוא שר הצבא, ויחד עם התהליך של הגיבור, גם הוא יעבור תהליך פנימי. יש הרבה כלים לחיים ועצות כמו: איך להתמודד עם פחדים, איך אפשר להתגבר על משקעי העבר וכדומה, בתוך רומן מרתק.
האם נתקלת באתגרים במהלך הכתיבה?
לכתוב את הספר היה די קל, לחיות את הדרך שבתוך הספר זה כבר אתגר בפני עצמו. הרבה פעמים גם אני חוויתי נפילות ורגעים קשים, אין אדם שלא עבר דברים כאלה. גם לאחר הכתיבה אני מוצא את עצמי ברגעים שקשים לי, פותח את הספר ומדמיין שאני שר הצבא.

2 צפייה בגלריה
כריכת הספר
כריכת הספר
כריכת הספר
(יח"צ)

תמיד אהבת לכתוב?
מגיל קטן אהבתי לדמיין, אני זוכר שהדמיון היה חזק ממני. העניין של הכתיבה הגיע אחרי זה, כשלמדתי בישיבה והייתי צריך לכתוב סוגייה, תוך כדי למדתי איך לפשט את הדברים, להעביר את הרעיון למילים. אז, לא חשבתי שאכתוב ספר עלילתי. היה שלב בחיים שחוויתי עומס מטורף בלימודים ובחיים ולא יכולתי לדייק את עצמי, לא הצלחתי לעשות כלום. החלטתי לכתוב משהו גבוה, והדבר זרם עד לרומן שמכיל בתוכו גם את הדברים הגבוהים, כך יצא לי ספר שהוא בעל ערך.
"שר הצבא" – הוא רומן מעורר השראה, בו גם הגיבור וגם הקורא עוברים תהליך פנימי שיכול לגרום לשינויים מהותיים בחיים.
"שר הצבא" – גוני שמוחה, הוצאת צמרת, 2020. לרכישה בחנויות הספרים ובאתר Netbook.