ההקפאה שנחתה על מוסדות התרבות בארץ בשלושת החודשים האחרונים השביתה גם את תנועת המבקרים שנהגו לעלות לרגל ל'זאפה'. בשבוע הבא, אחרי ימים ארוכים של ציפייה והיערכות, המועדון יחזור לחיים.
3 צפייה בגלריה
ה'זאפה'
ה'זאפה'
ה'זאפה'
(צילום: באדיבות ה'זאפה')
שנתיים עברו מאז נכנסו אבי שמש, אורן זיו ואבי מלמד לשותפות בזאפה הירושלמי יחד עם גולן עינת, מה ששינה את פני המקום והציב רף ציפיות גבוה במיוחד. במהלך השנתיים השתנו המנהלים והתפריטים, ונראה שהסניף הירושלמי כבר אינו סובל מחוסר יחס.
"הקהל הירושלמי חווה שינוי גדול בכל מה שקשור לזאפה של השנתיים האחרונות, ואנו שמחים שאנחנו חלק מזה", אומר שמש. "הכניסה שלנו לשותפות עם גולן עינת נבעה מכך שראינו במותג מקום שאפשר רק להעלות. לקהל הירושלמי יש מודעות לנושא ההופעות, ולכן אנחנו עושים הכל כדי להביא לכאן אומנים שבעבר לא היו מגיעים לכאן, כמו אביב גפן שיגיע בקרוב. אנחנו חותרים לכך שכל אומן יגיע לירושלים, גם אם פחות נוח להופיע אצלנו מאשר במרכז - בגלל המרחק והפקקים. אנחנו שמחים שברשת מבינים את זה ופועלים יחד איתנו בכל הכוח".
3 צפייה בגלריה
אורן זיו, אבי שמש, אבי מלמד וגולן עינת
אורן זיו, אבי שמש, אבי מלמד וגולן עינת
מימין: אורן זיו, אבי שמש, אבי מלמד וגולן עינת
(צילום: באדיבות ה'זאפה')
כמו יתר הנפגעים, גם את הזאפה הקורונה לא פספסה וגרמה לסגירת שערי המקום. למרות הפגיעה בו ובקהל הנאמן הצליח הזאפה להישאר בתודעה ולשמור על הגחלת הודות להופעות החיות ששודרו בקשת והמשאיות שהסתובבו ברחבי העיר. "הפגיעה היתה קשה, אבל המזל שלנו היה שעינת גילה תושייה ויצר שיתופי פעולה עם קשת 12, שהביאו את ההופעות עד הבית. זה שמר על המותג וגם הזכיר לאנשים שהזאפה חי וקיים. כלכלית אומנם זה לא עזר לנו, כי אנחנו שילמנו לאומנים שהופיעו, אבל זה השאיר חותם מאוד טוב".
"עיריית ירושלים והרשות לפיתוח העיר פנו אליי ויחד הוצאנו לפועל הופעות על משאיות בימי החגים ובמהלך הסגר", מציין שמש. "עשרות אומנים מובילים הגיעו לשכונות ונתנו הופעות בלתי נשכחות. גם ההפקה של יום ירושלים על החומות יצאה תחת ידינו, והצלחה כזאת היא לא דבר מובן מאליו".
איך זה הולך להיראות עכשיו עם התו הסגול?
"ניצמד למתווה של משרד הבריאות, שלפיו נוכל לאכלס 75 אחוז מהתפוסה. הכרטיסים יירכשו באופן מקוון בלבד, כך שכל אחד יידע מראש היכן הוא יושב. משפחה גרעינית גדולה תוכל לשבת סביב אותו שולחן. מלצרים יעבדו עם מסכות והמטבח יפעל בהתאמה להנחיות משרד הבריאות".
את הסיפתח במועדון יעשה ב־25 ביוני עמיר בניון, "וזה יצא לטובה, כי החיבור שלו לעיר ולקהל מושלם. אנחנו מתרגשים מאוד מהחזרה, במיוחד כי כל האומנים הגדולים צפויים להגיע לירושלים".
גם השנה יהיו שיתופי פעולה כמו שעשיתם בשנה שעברה עם בית בגיא?
"אנחנו מאוד מקווים. זה תלוי בהנחיות, אבל כן, המטרה היא שלקראת יולי, אם המצב יתאזן, נוכל לקיים הופעות גם מחוץ למתחם ההופעות הרשמי של הזאפה".

חוזרים ללייב

גם בית הקפה נוקטורנו, שעבר להדממה ממושכת, חוזר להפעיל את קומת ההופעות החיות של 'נוקטורנו לייב'. כבר בשבועיים הקרובים יעלו על הבמה יהלי סובול, דנה ברגר ועלמא זוהר. ההופעות יהיו בהתאם להנחיות משרד הבריאות עם הופעות אקוסטיות ללא ריקודים. הקונספט: בדומה לקברט של מופע חי המשלב הגשת אוכל ושתייה וישיבה סביב שולחנות או על הבר, תוך שמירה על ריחוק. בימים כתיקונם המקום מכיל עד 120 איש. עכשיו המקסימום יהיה 85 איש בלבד. הבעלים ומנהלי המקום, ניצה שכטר והבן עמית, מאמינים שהקהל יחזור אט אט וימלא את הכיסאות הריקים.
3 צפייה בגלריה
'נוקטורנו'. "שיפרנו לאמנים את החוזים"
'נוקטורנו'. "שיפרנו לאמנים את החוזים"
'נוקטורנו'. "שיפרנו לאמנים את החוזים"
(צילום: רפי קוץ)
"האירוע האחרון שלנו היה מסיבת פורים, ומאז כולנו עברנו טראומה", אומר עמית. "אנחנו מאוד מתרגשים מהפתיחה המחודשת אבל עדיין לא יודעים איך הקהל יגיב. ייקח לא מעט זמן עד שירגישו בטוחים לצאת ולבלות שוב בכיף. אנחנו מחטאים את המקום, מודדים חום בכניסה ומקפידים על כל הנחיות התו הסגול".
'נוקטורנו' עמד בקשר עם האומנים הקבועים שמופיעים במקום והם מנסים מאחורי הקלעים גם לתמוך ולסייע לאנשי הבמה והתרבות שנאבקים על פרנסתם. "שיפרנו את החוזים מול האומנים לטובתם והורדנו סעיפים שנועדו להבטיח מינימום הכנסות. לקחנו הלוואה גדולה כדי להתחיל להניע את כל העסק מחדש, גם בידיעה שזה לא יהיה קל ומדובר בתהליך איטי וארוך. מעל לכל, חשוב לנו שהקהל הירושלמי יגיע ושהמדינה תמשיך לסייע לעסקים ולאומנים".
לפני פרוץ הקורונה נרכשו כרטיסים להופעות שבוטלו. מי שביקש החזר כספי קיבל, אך בנוקטורנו הציעו לרוכשים גם אופציה לשמירת הכרטיסים למופעים עתידיים של דניאל רובין (שיתקיים ביולי) ושל אפרים שמיר (בספטמבר). בנוסף, לבמת נוקטורנו יחזור ערב הדראג 'צחוקים עד רצח', ליין חודשי קבוע, וליין של הרצאות מומחים מתחומים שונים.