ליאורה התכוונה לקנות מעט מאוד מצרכים בסופר השכונתי, אך כשיצאה נוכחה שקנתה הרבה מעבר לרשימות. היא הבינה שלא תצליח לסחוב את הכל עד הבית, לכן הזמינה מונית. להפתעתה הנהג חייב אותה, בנוסף על הנסיעה, גם על 'מטען' השקיות מהסופר.

2 צפייה בגלריה
תעריף הכבודה אמור להיות מצוין במחירון שבמונית
תעריף הכבודה אמור להיות מצוין במחירון שבמונית
תעריף הכבודה אמור להיות מצוין במחירון שבמונית
( צילום: shutterstock)

מה עושים?
לדברי עו"ד הדס יעקובסון, מנכ"לית העמותה החדשה לצרכנות, תקנות משרד התחבורה בישראל קובעות כללים לגבי גביית תשלום נוסף עבור מטען במוניות:
מטען יד רגיל: עבור מטען יד קטן כמו תיק גב, שקיות קניות רגילות או חבילות קטנות, הנהג אינו רשאי לדרוש תשלום נוסף.
מזוודות גדולות: כשמדובר במזוודות גדולות המונחות בתא המטען, יש אפשרות לדרוש תוספת תשלום עבור כל מזוודה, בהתאם לתעריף שנקבע בתקנות. החיוב צריך להיות מוצג באופן ברור במונית ובקבלה.
עגלות ילדים: לא נחשבות למטען חריג, לכן אסור לנהג לגבות תשלום נוסף על העלאתן למונית.
כבודה חריגה: אם יש ציוד כבד וחריג במיוחד, כמו אופניים או פריטים גדולים שמצריכים מאמץ מיוחד או מקום רב, יתכן והנהג יוכל לגבות תשלום נוסף, כל עוד זה מוגדר ומופיע בתעריף.
נשיאת ציוד בסיוע מיוחד: אם הנוסע מבקש מהנהג עזרה בהעלאה או הורדה של ציוד כבד מאוד, יתכן והנהג יבקש תשלום נוסף, אך הדבר תלוי בהסכמת הנוסע ואינו מחויב על פי חוק. בכל מקרה, התעריף הנוסף על כבודה אמור להיות מצוין בתעודת המחירון שבמונית, והחיוב צריך להופיע בחשבון הסופי של הנסיעה.


2 צפייה בגלריה
רווח גם לקיבוץ
רווח גם לקיבוץ
החלפה או ביטול עסקה?
(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

קראו גם:

חיפשה שמלה, מצאה טרטור


מיקה קנתה שמלה לחתונה של הבסטי. היא מדדה שמלה אחת בכמה מידות וצבעים וניגשה לשלם. כשהגיעה הביתה ראתה ששילמה על השמלה במידה הלא נכונה, לכן חזרה לחנות וביקשה להחליף את אותו דגם בדיוק למידה אחרת.
בחנות סירבו והציעו שתחזיר את הפריט, תשלם את דמי הביטול הקבועים בחוק ותקנה מחדש את השמלה. "אני לא מבינה למה אי אפשר פשוט להחליף את המידה בלי כל הטרטור", היא אומרת.
מה עושים?
יעקובסון: "אני מבינה את התסכול של מיקה, שבסך הכל ביקשה להחליף מידה, אבל "תקנות ביטול עסקה" מטפלות אך ורק בזכות לביטול עסקה ולקבלת החזר כספי.
מצופה שבתי העסק יאפשרו החלפות כמחווה שירותית, אבל כיוון שזה לא מוסדר בחוק, התנהלות החנות לא מהווה הפרה צרכנית אלא בעיקר מדיניות לא שירותית ולא תחרותית, אבל לא ניתן לתקוף אותם משפטית במקרה זה".