ה-7 באוקטובר שינה את החיים של כולנו. אם עד אז נדמה היה לנו שעיר הבירה מוגנת באופן יחסי ורחוקה מטווח הטילים, מלחמת חרבות ברזל שינתה את התמונה. בחודשים האחרונים נשמעו אזעקות בירושלים, רקטות נורו לכיווננו מעזה, במתקפה האיראנית היו יירוטים רבים מעל העיר, ומי יודע מה צופן לנו העתיד במיוחד לאור החשש ממלחמה בצפון. רבים מתושבי ירושלים מתגוררים בבתים ישנים ללא ממ"ד, וכל אזעקה מעוררת בהלה וריצה לחדר המדרגות או מקלט מרוחק. מה עושים כדי להיות מוגנים יותר? הדרך הטובה ביותר היא להוסיף מרחב מוגן בדירה שלכם.
4 צפייה בגלריה
מרחב מוגן מקלט ממ"ד - תמונת פייסבוק
מרחב מוגן מקלט ממ"ד - תמונת פייסבוק
ממ"ד
(צילום המחשה: shutterstock)

אי אפשר לעשות את זה לבד


איך מקבלים אישור לממ"ד בבית בצורה קלה ומהירה? רבקי לסינגר, הנדסאית אדריכלות שעומדת בראש מחלקה חדשה בחברת "ארץ עיר" בירושלים המתמחה בהתרי בנייה, שינויי תב"ע, תמ"א 38 והתחדשות עירונית, מסבירה שהדרך למרחב מוגן ביתי פשוטה יותר ממה שחשבתם.

4 צפייה בגלריה
בניית ממ"ד
בניית ממ"ד
בניית ממ"ד
(צילום המחשה: freepik)

"מאז פרוץ המלחמה כולנו רוצים מרחבים מוגנים בבית שלנו, זה הפך לצורך בסיסי עבור כל תושבי ירושלים", היא אומרת ומדגישה: "אבל, לא רבים יודעים לאחרונה בגלל המצב הביטחוני, יש הרבה יותר הקלות בעיריית ירושלים שרוצה לבוא לקראת התושבים, מאשרת בקלות רבה יותר ממ"דים ומכניסה בקשות לאישור יותר בקלות".
אדם פרטי יכול לעשות את זה לבד?
"אדם רגיל לא יכול להגיש בקשה כזו לעירייה, הוא חייב חתימה של איש מקצוע – מהנדס, אדריכל כדי שתועבר לאישור הוועדה. לכן, ברגע שחושבים על תוספת ממ"ד בבית חשוב לפנות לחברה עם ניסיון, ותק ומקצועיות. המחלקה החדשה ב'ארץ עיר' להיתרי בנייה ותב"עות (תוכנית בניית עיר) מתמחה בזה. אנחנו מכירים היטב את התהליך, הנפשות הפועלות בעירייה ובוועדות, ויודעים להתגבר על המכשולים כדי לסלול לכם את הדרך לאישור ובניית ממ"ד שיגן על משפחתכם".

איך מתחילים את הדרך לממ"ד בבית?


אין לכם מרחב מוגן בבית בירושלים? השלב הראשון והחשוב הוא פנייה לגורם מקצועי, מנוסה ואמין. "הולכים על בטוח בזמן מתוח", אומרת לסינגר ומסבירה: "אדם רגיל שמעוניין בהיתר בנייה ותוספת ממ"ד חייב לפנות למומחה שמכיר את הכללים, הנהלים והחוקים בעיריית ירושלים. חברת 'ארץ עיר', והמחלקה החדשה שאני עומדת בראשה, בעלי ניסיון עשיר ויודעים לפעול עבורכם במקצועיות וביעילות כדי לזרז את התהליך כי בתקופה שלנו אי אפשר לחכות יותר מדי לממ"ד בבית".
מה השלב הבא?
"אחרי קבלת פנייה מתושב או יזם, אנחנו מתחילים בבדיקת זכויות לדירה. לכל דירה יש זכויות שכתובות בתב"ע, אבל רבים לא יודעים שכל אדם זכאי ל-9 מ'"ר ממ"ד בנוי נטו, מעבר לזכויות בנייה, והיום בגלל המלחמה יותר קל להוציא אישור. ניתן להוציא אישור גם ל-5 מ"ר מבוא לממ"ד, כדי ליצור קשר בין החדר המוגן לדירה. כך לדוגמא, מרפסת שירות יכולה להפוך למבואה לממ"ד".


אנשי המקצוע המומחים של "ארץ עיר" יבדקו לכם לא רק את זכויות הדירה אלא גם את הסביבה: "באיזה צד מבחינת קווי בניין מותר להקים את הממ"ד, אנחנו מוודאים שהוא לא חוסם או מתקרב מדי לבניין אחר. אם השכנים לא מסכימים לבנייה, קיימת אפשרות גם לעשות "חדר מחוזק" ע"י סגירת מרפסת גג קיימת וקבלת מרפסת זיז במקום אחר או הפיכת חדר קיים לחדר מחוזק.
לאחר הבדיקה החשובה הזו, מקבל הדייר תוכנית לאישורו ובהמשך מגיע מודד לשטח על מנת להוציא מדידה מסודרת ,לאחר מכן אנו פותחים תיק בעירית ירושלים. במידה והבקשה נעשית בצורה מקצועית, מסודרת ולפי הכללים, היא מועברת לוועדה בעירייה, ואחרי קבלת האישור פונים אנשי המקצוע של "ארץ עיר" לקבלת אישורים מפיקוד העורף והגורמים המוסמכים. משם סלולה הדרך להשגת היתרי בנייה והמלצה לקבלן שיבנה עבורכם את הממ"ד.

הדרך הכי פשוטה לממ"ד בבית


"אנחנו ב'ארץ עיר' עושים עבורכם את כל התהליך מההתחלה ועד לקבלת אישור ביד לבניית ממ"ד", מסכמת לסינגר ומדגישה: "אי אפשר לעשות את התהליך הזה לבד, ואם הוא לא נעשה בצורה מוקפדת ומקצועית ע"י אנשי מקצוע מנוסים, הוא עלול להימשך הרבה זמן, וחבל, כי מניסיוני היום עיריית ירושלים מקלה מאוד על כל מי שמגיש בקשה מסודרת לבניית ממ"ד".
כמה זמן לוקח עד לקבלת אישור?
הזמן לקבלת היתר לממ"ד בעירית ירושלים, אם הכל נעשה כמו שצריך, עומד על כשנה בממוצע, אבל אם התהליך נעשה בצורה מקצועית, זריזה ומסודרת, אפשר להגיע להיתר גם תוך 10 חודשים".
זה המקום לספר על הוראת שעה חדשה שיצאה בעקבות המלחמה ורבים לא מודעים אליה: בניית ממ"דים בהליך מקוצר לבניינים שגובהם עד שתי קומות או בית פרטי. הוראת השעה החדשה מאפשרת לקבל אישור תוך זמן קצר יחסית לבניית ממ"ד, אבל היא תקפה רק לשנה! אז אם אתם גרים בבית עד שתי קומות, כדאי להזדרז ולבדוק היתכנות לממ"ד בביתכם לפני שיהיה מאוחר מדי.

4 צפייה בגלריה
בניית ממ"ד
בניית ממ"ד
בניית ממ"ד
(צילום ארכיון: נחום סגל)

ממ"ד מעלה את ערך הדירה


הניסיון המר מלמד כי מרחב מוגן בבית יכול להציל את חייכם בשעת חירום וזה הדבר החשוב ביותר, אבל יש גם רווח נוסף שאי אפשר להתעלם ממנו: הוספת ממ"ד תעלה גם את ערך הדירה שלכם. נתוני המחירים מלמדים שמדובר בתוספת משמעותית שנעה בין 15 ל-20 אחוז מהמחיר המקורי, כמובן בהתאם למיקום הדירה בירושלים והגודל שלה.
יתרה מכך, רוצים למכור או להשכיר את הדירה שלכם בירושלים? בשל המצב הביטחוני הנוכחי, מרחב מוגן בדירה היא תנאי סף חשוב עבור קונים ושוכרים שמוכנים לשלם יותר עבור דירה שמעניקה להם מקום בטוח להגיע אליו במהירות בזמן אזעקה או ירי טילים. בחלק מהמקרים הם אף יוותרו מראש על קנייה או השכרה של דירה לא ממוגנת.

החברה שסוללת לכם את הדרך לממ"ד בבית


חברת "ארץ עיר" ייזום ושיווק הזדמנויות נדל"ן היא אחת החברות הוותיקות והמנוסות ביותר בירושלים. החברה מתמחה בליווי ושיווק פרויקטים, תמ"א 38, פינוי בינוי והתחדשות עירונית, וכעת נפתחה מחלקת היתרים חדשה שתעזור לכם להגיע בקלות ובמהירות למרחב מוגן בבית. החברה נהנית מאיתנות פיננסית, ניסיון מקצועי עשיר ומוכח, והיא תעניק לכם ראש שקט ושירות איכותי - כזה שיקצר לכם תהליכים ויאפשר לכם ביטחון גדול יותר גם בזמן מלחמה ואזעקות בירושלים.
לרגל פתיחת המחלקה החדשה, מגיעה לכם הטבה מיוחדת: שלחו הודעת ווטסאפ - ותקבלו חינם בדיקת זכויות לממ"ד בבית שלכם. צרו קשר ובקרוב תוכלו לישון יותר בשקט.
מוגש מטעם "ארץ עיר"
פורסם לראשונה: 10:12, 09.07.24