מ' רצה לטוס לחו"ל ולחגוג את יום הנישואים שלו ושל אשתו. כשחיפש טיסה שמח למצוא טיסה בדיוק ליעד שרצה בפחות מ-20 דולר. הוא מיהר להזמין כרטיסים, הזין את פרטי האשראי והחל לחלום על החופשה.
3 צפייה בגלריה
המחיר התכווץ
המחיר התכווץ
המחיר התכווץ
(צילום המחשה: Shutterstock)
אבל לאכזבתו הרבה התברר למחרת ששמחתו הייתה מוקדמת: החברה ביטלה את ההזמנה והשיבה לו את כספו בטענה ש"מדובר בטעות בתמחור שנבעה מתקלה במערכת החברה".
גם צ' רצתה להתחדש במקרר ושמחה כשראתה לקראת החג מבצע ברשת אונליין ידועה, בה הוצע מקרר שתי דלתות ב־180 שקל - מחיר הנמוך ביותר מ-900 אחוז ממחירו בדרך כלל. צ' מיהרה להזמין את המקרר, ולאור העלות המצחיקה קנתה שניים נוספים – לשתי בנותיה. אלא שגם היא, כמו מ', קיבלה מייל מהחברה שמבטל את העסקה בטענה של טעות, והוצע לה שובר הנחה בגובה 180 שקל לקנייה באתר.

3 צפייה בגלריה
בת הזוג סברה כי הצוות באים איתם חשבון
בת הזוג סברה כי הצוות באים איתם חשבון
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

מה מגיע לנו? האם במקרה של פרסום מחיר נמוך החברה מחויבת למכור?
"לפי חוק הגנת הצרכן, המחיר המחייב הוא המחיר שמוצג על גבי המוצר, גם אם בקופה מחירו גבוה יותר", אומר עו"ד ליאור ניסים מהמועצה לצרכנות. "החוק תקף גם במכירה באונליין. במרבית האתרים קיים סעיף בתקנון שמאפשר לבטל את הרכישה במקרה של טעות.
"אם הדבר יבוא לפתחו של בית המשפט, הוא יבדוק אם הביטול נעשה לפי הדין והאם הוא נעשה בתום לב. הגבול שקבע בתי המשפט הוא ההיגיון הסביר. כשצרכן מבחין במחיר לא ריאלי בעליל ורוכש למרות ההנחה שמדובר בטעות (שהרי אין בשוק מקררים חדשים בסכום כזה), יודע שמדובר בטעות. יש חברות שסופגות את הטעות ומאפשרות למי שהזמין ושילם ליהנות ממנה, אבל אני ממליץ לצרכנים לנהוג בתום לב. במקרה של מחיר לא הגיוני, אל תעשו מזה עסק".

ההזמנה נחתמה, העלות קפצה


י' הזמין שיש למטבח בסניף של חברת מטבחים גדולה וידועה. הוא שילם מקדמה של 5,000 שקל (מסך ההזמנה – 17,582 שקל). רגע לפני ההתקנה הודיעה החברה לצרכן שהמחיר עלה, ועליו להשלים את הסכום ל-19,234 שקל, ואם לא ישלים, השיש לא יסופק ולא יותקן.
כשביקש לקבל הסבר, נאמר לו כי סעיף "חיפוי קיר משטח" התייקר ב-3,035 שקל - כמעט פי שניים מהמחיר הנקוב בהזמנה. החברה סירבה לוותר על הסכום וטענה שהייתה טעות בתמחור בעת ההזמנה.

קראו גם:

מה מגיע לנו? האם חברת המטבחים זכאית לדרוש את ההפרש למרות שתמחרה אחרת?
"על פי התקנות, בעל עסק יציג באופן ברור את מחיר השירותים כולל מע"מ, התקנה, הובלה ואגרה", אומר עו"ד אמיתי כדר מהמועצה לצרכנות. "אם יש הוצאות נוספות, לא הצרכן אמור לספוג אותן".