זרע הרעיון נבט כאשר תומר צור (35) למד בירושלים, והתחיל לעבוד במטעי קיבוץ צובה. "שם ראיתי כמה פרי מתבזבז, כמה פרי נשאר על העצים, במטע או בבית האריזה. זה שיגע אותי. זה לא שמדובר בפירות לא טובים, אבל לשוק יש דרישות מאוד מסוימת של צבע וגודל, ואם פרי לא עומד בסטנדרט אין לו שווי בשוק. זה לא קשור לאיכות. אלה פירות טובים אבל לא יפים", הוא מספר.
הוא עשה מעשה ופתח את "המתססה" ביד השמונה. "אין בארץ תעשייה שמגבה חקלאות, כלומר עושה עיבוד משני או תעשייתי לתוצרת חקלאית", מסביר צור ומפרט: "התוצאה היא שיש כמות עצומה שמתבזבזת. מה שאנחנו עושים זה קונים מהחקלאים את המוצרים האלה, ונותנים להם ערך מחודש, כמו למשל, מיצים, מחיות, סיידר. לדוגמא, לאחרונה פנה אליי חקלאי מהצפון, ואמר שיש לו 50-60 טון תפוחים שלא הצליחו לטפל בהם בגלל המלחמה. הוא שאל אם יש לי מה לעשות עם זה. אז כן, קניתי ממנו את הסחורה שעבורו אין לה ערך שוק, אבל אני נותן לה ערך מחודש. זה לא רווחה או צדקה. הוא מרוויח, אנחנו מרוויחים והחברה הישראלית מרוויחה מוצרים איכותיים וטעימים".
הניסויים הראשוניים החלו לפני שמונה שנים, והחברה קיימת ופועלת מזה שנתיים, אבל המלחמה יצרה משבר. אז נכנסה "עוגן" לתמונה.
"עוגן" הוא גוף אשראי חברתי הפועל ללא מטרות רווח, התגייס לסייע לאזרחי ישראל הזקוקים לסיוע כלכלי, בדגש על הנפגעים הישירים מהמלחמה כבר בימים הראשונים באוקטובר 2023. בעקבות המלחמה השיק "עוגן" עשרה מסלולי הלוואות חירום ייעודיות ועוד חמש תוכניות ליווי פיננסי לעסקים קטנים ולמשפחות שנפגעו מהמלחמה. מסלולים אלה נוספו על תוכנית "חוף מבטחים", המסייעת לחייבים שננקטו נגדם הליכי הוצאה לפועל, ותוכנית "הזדמנות שווה" המסייעת לבעלי דירוג אשראי נמוך – אוכלוסיות שגם הקושי הכלכלי שלהן גבר בעקבות המלחמה. מסלולי האשראי ותוכניות הליווי של עוגן נותנים מענה ליחידים ולמשפחות, לעסקים קטנים מכל המגזרים ולעמותות (מלכ"רים) מכל רחבי המדינה וכוללים בין השאר תוכניות סיוע ייעודיות לתושבי אזורי העימות, למשרתי מילואים ולבעלי משקים חקלאיים.
במה "עוגן" עזרו לך?
"אני לא מגיע עם הון ראשוני או נצר לשושלת עשירה, אני מה שנהוג לכנות מעמד הביניים, ובכל זאת רציתי לפתח את העסק, להביא ציוד חדש, להגדיל את מגוון הפירות שאנחנו עובדים איתם, לעשות צעד קדימה, ו"עוגן" תמכו בנו. ברגע שהבינו את כוונת המהלך והמודל, הם נרתמו בצורה מקסימה. נתנו לנו הלוואה בריבית שטובה הרבה יותר מריבית השוק ובטח יותר טובה מזו של הבנקים. ב"עוגן" שורת הרווח היא לא השיקול העיקרי, הם באמת מצליחים לתת כאן כיוון חדש ומרענן, ומקווה שיגדלו ויצליחו".
איך אתה רואה את העתיד של "המתססה" אחרי הסיוע?
"בזכות ההלוואה, אנחנו היום במהלך של הגדלת הפירות שאנחנו מתעסקים בהם. בעבר זה היה רק תפוחים ואגסים, היום יש פירות נוספים, בקרוב נשיק סדרת מוצרים שמבוססת על פירות קיץ כמו נקטרינה, שזיף, אפרסק ומנגו. אנחנו המפעל היחיד שמייצר סיידר אלכוהולי בארץ, תהליך התסיסה הוא יינני לגמרי עם מאה אחוז פרי, ואנחנו מקווים לצמוח ולהמשיך לתת מענה גם לקהל וגם לחקלאים, ובכך למנוע בזבוז וזריקת תוצרת חקלאית".
"עוגן" – האשראי החברתי שלכם
מלחמת "חרבות ברזל" גובה מאזרחי ישראל מחירים כבדים מאוד כבר יותר משנה. מעבר למעגלי הנפגעים הישירים מהמלחמה, ובהם בני משפחות החטופים, הנרצחים והשורדים, משפחות שכולות, מפונים, תושבי אזורי העימות ומשפחות חיילים במילואים ובסדיר – כמעט כל ישראלי מרגיש את השלכות המלחמה בדרך כזו או אחרת, בין אם הפגיעה היא גופנית, נפשית, חברתית או כלכלית.
בשנה שחלפה מאז פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" גייס "עוגן" סכום כולל של יותר מ-500 מיליון שקל לקרנות האשראי שלו, מתוכו כ-50% מהסכום באמצעות תרומות פילנתרופיות וכ-50% באמצעות פיקדונות אימפקט וקווי אשראי בנקאיים. ההון שגויס בתקופה זו שימש את עוגן עד כה למתן הלוואות חברתיות בהיקף כולל של יותר מ-200 מיליון שקל, כאשר היתרה מיועדת למתן מענה לביקוש הגובר והולך לאשראי חברתי, ככל שגוברות ומתמשכות השפעות המלחמה. ב-12 החודשים שחלפו מאז פרוץ המלחמה צמח פי שניים מספר בקשות האשראי שקיבל "עוגן", וכמו כן, צמח קרוב לפי שניים סכום האשראי הכולל שניתן על ידי עוגן, למוטבים פרטיים ועסקיים כאחד.
שגיא בלשה, מנכ"ל "עוגן": "מאז פרוץ המלחמה התרחבו מעגלי האוכלוסייה שפונים לקבלת סיוע של "עוגן", ואנו מסייעים כיום לאלפי ישראלים שיכולותיהם הכלכליות נפגעו, לבנות את חייהם מחדש בתקופה של אתגרים עצומים. אנו מבינים את ההשפעה העמוקה במיוחד של האירועים הביטחוניים על קהילות רבות באזורי העימות בצפון ובדרום, ולכן אנו עושים מאמץ אדיר לספק להם מעטפת תמיכה וסיוע משמעותית, שתוכל לייצר עבורם חוסן לטווח ארוך. זוהי זכות גדולה עבורנו לסייע לישראלים שנפגעו במלחמה ושנלחמים על ביטחון המדינה. אנו אסירי תודה לכל התורמים ומשקיעי האימפקט של "עוגן", שבזכותם הצלחנו להקים את כל תכניות החירום שהשקנו בעקבות המלחמה".
מאז היווסדו ב-1990, סייע "עוגן" במתן הלוואות חברתיות ליותר מ-80 אלף משפחות, עסקים קטנים ועמותות, בהיקף של מעל 2 מיליארד שקל, והניע יותר מ-12 אלף תהליכי ליווי פיננסי. תיק האשראי של "עוגן" מסתכם כיום בכ- 600 מיליון שקל. קרנות האשראי של עוגן מתבססות על מודל מימון ייחודי, המשלב תרומות ממקורות פילנתרופיים, גיוס הון ממכירת איגרות חוב ופיקדונות למשקיעי אימפקט, יחד עם קווי אשראי בנקאיים.
בשיתוף עוגן