המצב הביטחוני הרגיש גורם לאנשים רבים לחשוב על עתיד משפחתם במידה וחלילה יקרה להם הנורא מכל. חלקם מבקשים, על אף גילם הצעיר יחסית, לערוך צוואות, ואחרים פועלים כדי להעניק ייפוי כוח מתמשך לקרובי משפחתם כדי שיוכלו לקבל החלטות עבורם במידה ולא יהיו כשירים לעשות זאת.
2 צפייה בגלריה
הצוואה ניתנת לשינוי בכל עת
הצוואה ניתנת לשינוי בכל עת
הצוואה ניתנת לשינוי בכל עת
( צילום: shutterstock)
כך, למשל, עוד לפני פרוץ המלחמה, הגיעו למשרדי זוג הורים עם בנם, חייל בן 19, לוחם ביחידה קרבית. לאחר שהוריו יצאו מן החדר, ביקש הבן להורות בצוואתו שאם חלילה ייהרג, יישאב ממנו זרע כדי שתהיה לו המשכיות. "אני מבין את משמעות הצעד שאני רוצה לעשות", ציין בפניי החייל.
"חשוב לי לעשות את זה בגלל שאני בן יחיד, אין לי אחים ואחיות ואני כל עולמם של הוריי. אני לא רוצה שהזרע שלי 'ילך לאיבוד'. אם יקרה לי משהו חלילה, אני ארצה שלהורים שלי תהיה אפשרות למצוא אישה שתהיה אמא לצאצא שלי".
כמובן שאיחלתי לו עד 120, בתקווה שהוריו לעולם לא יעשו שימוש בצוואתו, אבל זוהי דוגמה של היערכות לתסריט הגרוע מכל, ולהתנהגות שאיננה טומנת את הראש בחול.

2 צפייה בגלריה
(עורכת הדין זהר רון. צילום: באדיבות עו"ד רון)

חשוב לציין שבית המשפט לא מאשר לשאוב זרע אם אין רצון מוכח של המנוח להמשכיות. יחד עם זאת, בעקבות המצב ישנה הוראת שעה לפיה קודם כל שואבים את הזרע מהחלל ורק לאחר מכן עוסקים בהוכחות. עד פרוץ המלחמה ההליך היה צריך לעבור דרך בתי המשפט, ואילו כעת הוא נעשה ישירות דרך בית החולים.

קראו גם:

במקרה אחר, הגיע אליי גבר בשנות ה-30 לחייו עם אשתו. לשניים נולד אך לאחרונה ילד. הבעל ביקש להעניק לבת זוגו ייפוי כוח מתמשך כדי שתקבל החלטות על כל ענייניו הרפואיים והכספיים, אם חלילה לא יהיה כשיר לכך.
לנוכח האסון הכבד שאירע לנו, וגם בימי שגרה, אני ממליצה לאנשים לערוך צוואה מבעוד מועד ולא להמתין לגיל מבוגר. מדובר בכלי משפטי יעיל שמקנה שקט נפשי למי שעורך אותו וידיעה שייעשה בכספו כרצונו, ובכך יימנעו מריבות וויכוחים בין בני משפחה.
במידה וחלוקת הרכוש אינה שווה בין היורשים, כדאי גם להסביר בצוואה מדוע. כך, למשל, אישה שהורישה לבנה סכום מסוים ולבתה סכום גבוה פי 4. היא נימקה את החלטתה בכך שכבר רכשה לבן דירה והוא מסודר בחיים – הצעתי לה לציין בצוואה, כדי למנוע תחושת קיפוח ולחסוך מריבות.
סיבה נוספת שבגללה אני ממליצה לערוך צוואה נוגעת לאנשים עריריים, ללא ילדים, וזאת כדי שניהול הכספים לא יועבר לאפוטרופוס הכללי, והם יידעו מראש לאן כספם יועבר.
חשוב לדעת: צוואה תמיד אפשר לשנות. האחרונה שנחתמה היא זו שגוברת על כולן, ואפשר תמיד לשנות אותה בהתאם לשיקול דעתכם.