בשקט בשקט קמה לה בשנים האחרונות בלב ירושלים תזמורת ייחודית המהווה בית מוסיקלי לתרבות העשירה והענפה של דוברי הלאדינו ויוצאי ספרד. התזמורת היא חלום שמתגשם פרי שיתוף פעולה בין המלחין, הגיטריסט, המנצח וחוקר יהדות ספרד ד"ר אריאל לזרוס והמכון הירושלמי הוותיק והמוערך למוסיקה יהודית "רננות" בניהולה של רחל ערמון.

2 צפייה בגלריה
 תזמורת הלאדינו הישראלית
 תזמורת הלאדינו הישראלית
תזמורת הלאדינו הישראלית
(אדם בר)

התזמורת מורכבת ממוזיקאיות ומוזיקאים צעירים מצטיינים ממיטב בתי הספר והאקדמיות, המשלבים כוחות עם מבצעים מקצועיים ברמה בינ"ל. התזמורת מעלה רפרטואר עשיר של לאדינו שטרם היה כמותו, תוך שילוב פיוט ויצירה ישראלית מקורית בעיבודים מיוחדים. מאז היווסדה בשנת 2017 הספיקה התזמורת לשתף פעולה עם מיטב האמנים כקובי אפללו, משה לוק, נמרוד לב, נועם וזאנה, ז'וקה פרפיניאן, ואף לייצג את ישראל בכנס האו"ם לשיח רב תרבותי, בבירה ההיסטורית של מרוקו, פאס. על סולניה הקבועים נמנים הפייטנית הצעירה שכובשת במות בכל העולם, שיר יפרח והזמר והיוצר המוערך יאיר הררי.
ד"ר אריאל לזרוס משמש כמנהלה המוסיקלי של התזמורת ואחראי על כתיבת העיבודים והלחנת שירי לאדינו ופיוט שטרם זכו ללחן. החיבור העמוק של לזרוס לתרבות זאת מגיע בזכות סבו אברהם בניסו אשר היה חזן קהילת גיברלטר ודרכו נחשף לקסם הנעימות הספרדיות-פורטוגזיות וגם לתרבות הייחודית של החכתיה - ניב לאדינו אשר דוברים אותו יוצאי צפון אפריקה. בשני העשורים האחרונים פיתח לזרוס שפה מוסיקלית אישית אשר מתכתבת עם מורשת סבו והיסודות העממיים של שירת ספרד, מתוך מחויבות פנימית עמוקה ליצירת המשכיות למסורות אלו. יצירותיו יצאו לאור בשתי חברות תקליטים בינלאומיות והוא הוזמן להופיע בעשרות פסטיבלים וכנסים במערב ומזרח אירופה, סקנדינביה, ארה"ב, מרוקו וישראל. את עבודת הדוקטורט שלו הקדיש לזרוס לכתיבת קונצ'רטו לויולה בהשראת הקול החזני של סבו ולמחקר ראשון מסוגו של קינות ט' באב של יהדות גיברלטר אותו ביצע תחת הנחייתו של חתן פרס ישראל הפרופ' אדוין סרוסי.
ד"ר לזרוס זכה ב 2021 בפרס שר התרבות על שם יצחק נבון אשר ניתן לו על ידי נשיא המדינה מר יצחק הרצוג בזכות עבודתו פורצת הדרך בטיפוח מסורות ישראל דרך המוסיקה אשר שיאה הקמה וניהול תזמורת הלאדינו יחד עם רננות.

2 צפייה בגלריה
ד"ר אריאל לזרוס, המנהל המוזיקלי של התזמורת
ד"ר אריאל לזרוס, המנהל המוזיקלי של התזמורת
ד"ר אריאל לזרוס, המנהל המוזיקלי של התזמורת
(אדם בר)

ד"ר לזרוס: "כמעט מהרגע הראשון שהתחלתי לעסוק במוסיקה היתה לי הבנה שאקדיש חיי לתחום הזה משתי סיבות עיקריות: האחת, אהבה ותשוקה ליצירה מוסיקלית, לנגינה ולכתיבה לכל צבעי הקשת של התזמורת והסיבה השניה, כי על כתפי החובה לספר סיפור גדול יותר של תרבות ומורשת עתיקה של קהילה קטנה שהיא צומת מוסיקלי בין מזרח למערב, ובמידה רבה היא מיקרוקוסמוס לסיפורה של התרבות היהודית-ספרדית כולה. בהקשר הזה, תזמורת הלאדינו שהקמנו, היא פנינה ייחודית וחוליה חשובה מאין כמותה המאפשרת המשכיות למסורות הללו תוך הנגשתן ללב התרבות הישראלית ולאוזן הבינלאומית".
בחודשים האחרונים התגייסה התזמורת להופיע מול אלפי מפוני העוטף והצפון וכן הופיעה בפסטיבל נגד אנטישמיות בגרמניה תוך שחלק מנגניה מגויסים בעצמם. את כוחה המרפא של המוסיקה היונקת ממסורת עשירה, התזמורת ממשיכה בפרויקט מיוחד הכולל עיבוד ללחן התהילים שכתב יוסי הרשקוביץ הי"ד בעזה וכן בביצוע שיר קינה מיוחד על גיבורי ישראל במלחמת "חרבות ברזל" אשר הלחין לזרוס למילותיו של מיכאל ביטון.
הקשר הייחודי בין ד"ר לזרוס לגיברלטר יבוא לידי ביטוי בתכנית התזמורת "לאדינו אנדלוס" אשר תוקדש לתרבותה ולשפת החכתיה. התכנית תעלה במסגרת פסטיבל ימי מוזיקה יהודית באוניברסיטת בר אילן ב 27.5. המופע יכובד בהרצאה מקדימה של הגב' פלר חסן-נחום, ילידת גיברלטר, משנה לראש עיריית ירושלים בעבר והיום שליחה מיוחדת למשרד החוץ. בימים מורכבים אלו תורמת הגב' חסן-נחום רבות להסברה הישראלית בתקשורת הספרדית. הרצאתה של חסן-נחום תעסוק ברב תרבותיות הגיברלטרית. פלר חסן-נחום: "קהילת יהודי גיברלטר הנה קהילה שבמהותה בונה גשרים ויוצרת מארג חי של קשרים בין תרבויות ואנשים מרקעים שונים, אני גאה להמשיך מסורת זאת דרך עשייתי הפוליטית והתקשורתית ולפתוח אופקים חדשים עבור ירושלים ומדינת ישראל".
לגבי התוכניות לעתיד של התזמורת מספר ד"ר לזרוס: "אנחנו רוצים להפוך את התזמורת לגוף משמעותי וקבוע בנוף הירושלמי והישראלי, להרחיב את שורותיה, ולהמשיך לייצר שיתופי פעולה מקומיים ובינלאומיים אשר יעלו את קרנה של התרבות היהודית-ספרדית, כולל צדדיה הפחות מוכרים, להיות בית עבור מוסיקאים צעירים הנמשכים למסורות אלו ויחד לתרום תרומה משמעותית לפסקול הישראלי".
פורסם לראשונה: 22:51, 30.05.24