מכון שכטר למדעי היהדות עוסק בחקר היצירה היהודית לכל סוגיה ורבדיה, ומתעמק בגלגוליה ההיסטוריים, האמנותיים והספרותיים לאורך ארבעת אלפים שנה: מן המקרא ומגילות מדבר יהודה לספרות החיצונית, התפילה, המשנה, הפיוט והמדרשים, ההלכה, האגדה, ספרות השו"ת, הפילוסופיה והפולקלור, המיסטיקה והקבלה, ההגות, השירה והספרות העברית החדשה, אוספי הגניזה, ספרות המכתבים והמסעות, ספרי הקהילות ועד ליומנים ואיגרות. הלימודים במכון מבוססים על העמקה במקורות התרבות והיצירה, מדגישים את ריבוי הפנים של היהדות הכתובה, החזותית והמתועדת, ומציעים גישה מקיפה לחקר פנייה השונים של היהדות ולהבנת הממצאים החומריים בעיר ירושלים, בארץ ישראל, ובקהילות ישראל בפזורה.

1 צפייה בגלריה
עבודה ברשת ברזל
עבודה ברשת ברזל
עבודה ברשת ברזל
(מכון שכטר)

כלי הכרחי לעתיד החברה הישראלית

המכון מעניק תואר שני במדעי היהדות באישור המועצה להשכלה גבוהה, ומציע קורסים מרתקים במגוון רחב של נושאים גם לשומעים חופשיים. תוכנית הלימודים המגוונת מבוססת על קשת רחבה של תחומים והתמחויות. רמת ההוראה הגבוהה והאווירה האינטימית בכיתות יוצרות דינמיקה מפרה ומכבדת בין הסטודנטים למרצים ובין הסטודנטים לבין עצמם, מאפשרות דיון חופשי ופתוח, מעודדות גמישות מחשבתית, ומשמשות כר פורה למחקר וליצירה. מכון שכטר מאמין שהכרת ההיסטוריה של עם ישראל וההגות היהודית לדורותיה הם כלי הכרחי בניהול השיח הפנימי בחברה הישראלית על זהותה ועתידה.

אופקים רחבים

המכון מטפח בקרב תלמידיו יכולות ניתוח וביקורת, ומצייד אותם באיכויות האקדמיות שנדרשות לכל תחומי העיסוק בעולם המודרני. בוגרי המכון מתאפיינים באופקים רחבים ובמודעות לאוצרות תרבותם. המכון מעניק מלגות לימודים שמאפשרות לסטודנטים ולסטודנטיות להתמקד בלימודיהם ולעמוד בהצלחה בכל הדרישות האקדמיות. הלימודים בכל מסלול ובכל תוכנית מתרכזים ביום אחד בשבוע, ומאפשרים לשלב לימודים ועבודה.

מסלול 'מעשה חושב': אמנות יהודית

אחד ממסלולי הדגל של מכון שכטר הוא המסלול מעשה חושב: אמנות יהודית. המסלול משלב לימודים תיאורטיים בתולדות האמנות היהודית לדורותיה, מן העת העתיקה ועד ליצירה ישראלית עכשווית, עם התנסות מעשית ביצירה אמנותית. מטרת הלימודים להקנות יכולת התבוננות ביצירות אמנות וכלים לניתוח שפתן החזותית, ולעודד יצירה אישית באמצעות כלים ומיומנות אמנותיות שונות ומגוונות.
ביקשנו מד"ר נעה יובל-חכם, דיקנית המכון ומרצה בכירה במסלול, לספר לנו על התוכנית ולאפיין את ייחודה;
למה הכוונה ב"מעשה חושב"?
"הקורסים במסלול מתמקדים באמנות חזותית לסוגיה, ומציעים היכרות מעמיקה וחווייתית עם תולדות האמנות היהודית והישראלית על ביטוייה הרבים והמרתקים. ייחודה של התוכנית בשכטר היא בחטיבת קורסים ייעודית בדגש על "מעשה חושב", כלומר קורסים שמשלבים סדנאות מעשיות ולמידה עיונית חווייתית, ושנלמדים בהנחיית שני מורים: חוקר בתחום האמנות היהודית ואמן פעיל ומוכר בתחומו. בין האמניות שמלמדות במסלול רעיה ברוקנטל, שעוסקת בקריאה אלטרנטיבית של מושגים מהמסורת היהודית ושמציגה בימים אלו בנווה שכטר בתל אביב את עבודתה "כל כבודה", שמתכתבת עם הפסוק כָּל-כְּבוּדָּה בַת-מֶלֶךְ פְּנִימָה מִמִּשְׁבְּצוֹת זָהָב לְבוּשָׁהּ (תהלים, מ"ה), ונגה גרינברג – חברת סטודיו משלך (מרכז לאמנות נשים בירושלים), שהציגה לאחרונה בביאנלה בירושלים ובמקום לאמנות בקריית המלאכה בתל אביב יפו".

מהו הערך המוסף?
"אנחנו מעניקים לתלמידינו כלים לביטוי יצירתי בשילוב תיאוריה וידע מעמיק בתרבות היהודית, ועומדים ביחד איתם על המתח שבין המסורת היהודית והיצירה החזותית. כל אחד מן הקורסים עוסק בתמה מרכזית באמנות היהודית, כגון שאלת הייצוג החזותי ואיסור הדמות או זהות יהודית באמנות ישראלית. בכל קורס אנחנו מתמקדים בטכניקה מסוימת כגון צילום, יציקות קרמיקה, דו-ממד ותלת-ממד. הקורסים נלמדים במסגרת סדנאית שמאפשרת לכל תלמיד מרחב יצירה וביטוי אישי בהדרכתם הצמודה של המורה והאמן גם יחד. בסוף שנת הלימודים אנחנו מציגים את תוצרי הקורסים בתערוכה שאוצרים מורי הקורס, ושפתוחה לציבור".

מכון שכטר שוכן בסמוך לקריית המוזיאונים בירושלים, כיצד השכנות הזו מתבטאת בתוכנית הלימודים?
"תוכנית הלימודים שלנו כוללת סיורים במוזיאונים ובגלריות בירושלים וברחבי גוש דן. תלמידי הקורסים מבקרים יחדיו בגלריות הקבועות במוזיאון ישראל ובמוזיאון ארצות המקרא, ובגלריות עצמאיות במרכז העיר, ומתוודעים לירושלים כזירת אמנות תוססת ופעילה. בכל שנה מתקיים קורס סיורים מיוחד בהדרכת ד"ר רונית שטיינברג, ראש המסלול לאמנות יהודית. תלמידי הקורס סיירו לאחרונה בתערוכה של האסכולה הירושלמית במוזיאון מגדל דוד, ב"מפעל" ברחוב המערבים, ובמוזיאון תל אביב. הקורס פתוח גם לשומעים חופשיים שמעוניינים להעמיק את היכרותם עם סצנת האמנות הישראלית העכשווית".

ומה עם קהילת הבוגרים והבוגרות?
"אנחנו מטפחים קהילת סטודנטים ובוגרים פעילה, ומלווים את בוגרינו בתהליכי יצירתם גם לאחר סיום לימודיהם, מבקרים בתערוכותיהם ומזמינים אותם להציג את עבודותיהם במכון. בימים אלו מוצגת במכון תערוכתו של בוגרנו אמן מגזרות הנייר נפתלי מזעקי. התערוכה פתוחה לציבור בשעות הפעילות של המכון".

ההרשמה לשנת הלימודים תשפ"ה בעיצומה!
כל הפרטים כאן:
077-9971116