כבר מעל ל-100 שנה שבית חולים הדסה נמצא בחזית הרפואה והמחקר בארץ וגם בעולם. שימוש בשלל פיתוחים שבעבר נראו כמו מדע בדיוני כמו תאי גזע ובינה מלאכותית, לצד חוקרים ורופאים מומחים בתחומם, צפויים להביא בעתיד הקרוב לפריצות דרך של ממש בטיפול במחלות קשות ואף כאלה שנחשבות עדיין חשוכות מרפא.

1 צפייה בגלריה
פרופ' יורם וייס
פרופ' יורם וייס
מנכ"ל הדסה, פרופ' יורם וייס
( דוברות הדסה)

טיפול מותאם אישית לסרטן

"בית החולים מאוד חזק בכל מה שקשור לאבחון ולטיפולים המתקדמים ביותר בסרטן", אומר מנכ"ל הדסה פרופ' יורם וייס, "כאשר אחד משיתופי הפעולה הבולטים הוא הסכם ייחודי עם רוש, חברת התרופות הגדולה בעולם. אנחנו המרכז הרפואי השני בעולם שיש לו שיתוף פעולה כזה, במסגרתו אנחנו מבצעים לחולי סרטן כבר בשלב מוקדם של המחלה עיבוד גנטי כדי לזהות את המרכיבים הגנטיים שמעורבים בגידול, כדי לאפשר טיפול מותאם אישית במחלה. רוש בחרו לעבוד איתנו בשל המצוינות של המעבדה הפתולוגית שלנו והיכולת שלנו בפיתוח והטמעת מערכות AI – בינה מלאכותית, במערך האונקולוגי, שמאפשרות לעשות קישור חכם של כל המידע הרפואי של החולה, מידע הדימות של החולה כגון סי.טי וכו’, כל נתוני המעבדה, כל נתוני הממצאים הגנטיים שלו. אליהם מחברים ומתאימים את כל הטיפולים התרופתיים וההקרנות, כך שמתקבלת תמונה כללית של מצב החולה ואיך אפשר לטפל בו בצורה הטובה ביותר. אנחנו מובילים ברמה העולמית בתחום הזה”.

הבינה המלאכותית כבר כאן

בהדסה הבינו שהבינה המלאכותית צפויה לשנות את פני הרפואה כפי שהכרנו וכבר הקימו מסלול של בינה מלאכותית בפקולטה לרפואה, בו משתתפים במחקר מרכזי של הדסה סטודנטים ורופאים. "כל נושא הבינה המלאכותית נמצא בחיתולים, יש עוד דרך מאוד ארוכה לעשות סביבה אבל היא כבר נכנסת כיום להרבה מאוד שימושים בתחומי מדע ורפואה", מסביר פרופ' וייס. "כך למשל אנחנו בהדסה הטמענו למעלה מ-15 מערכות בינה מלאכותית ברנטגן. כיום כמות בדיקות הדימות עולה מאוד והמערכות האלה מסייעות לסנן ולהציף למעלה ממצא חיובי קריטי של חולים, כמו למשל תסחיף ריאתי שחשוב וקריטי שיגיע במהירות לתשומת לב הרופאים".

תאי גזע: ל'תקן' את הדנ"א

תחום נוסף שבו עוסקים המומחים של הדסה וגם הוא נחשב עד לפני שנים מעטות כמדע בדיוני הוא ריפוי באמצעות תאי הגזע. לפני שנה מכרה הדסה לחברת בת של רוש טיפול למחלה שגורמת אובדן ראייה בחולים מבוגרים ונחשבת לפורצת דרך של ממש, במסגרתה מוזרקים תאי גזע בתהליך הטיפול בחולים. "בנוסף, צברנו נסיון של טיפול במחלת טרשת נפוצה באמצעות תאי גזע", מגלה פרופ' וייס, "ובמלנומה – סרטן העור- אנו מציעים טיפולים אימונולוגיים הנחשבים למתקדמים מאוד. במסגרת הטיפול, לוקחים תאי הגנה של הגוף ומלמדים אותם לזהות את הגידול בתור 'אויב' והתאים הלבנים של האדם הורגים את הגידול. יש לנו חולים שהגיעו במצב מאוד קשה והחלימו לחלוטין כתוצאה מהטיפול הזה".
בהקשר זה של תוצאות מרשימות בטיפולים, מזכיר פרופ' וייס את הטיפול החדשני בטכנולוגיית CAR T. בהדסה פותח טיפול לסרטן דם אשר נראה עד כה כמוצלח בהחלט. “CAR T זו טכנולוגיה חדשה שבאמצעותה כאילו ‘מתקנים’ חלק מהדנ”א של החולה”, מפרט פרופ’ וייס. “זה מאפשר בעצם לרפא חולים בסרטן מסוג מיאלומה נפוצה ומתפתח לעוד סוגים של סרטן. במהלך הטיפול הייחודי, לוקחים תאי T ועושים להם מניפולציה, את הדנ”א “המקולקל” במרכאות מחליפים בדנ”א מתוקן והתוצאות מצוינות עד כה, הטיפול בהדסה הצליח באחוזים גבוהים ומרשימים של ריפוי.
אנחנו שותפים לטיפולים חדשים רבים הניתנים במסגרת מחקרית, שהם לפעמים הסיכוי היחיד והאחרון של החולה שעבר כבר את כל הפרוטוקול הטיפולי הרגיל והמוכר. בדרך הזו מסייעים להציל חיים וגם לפתח טיפולים חדשים".

מרכז השיקום המתקדם בארץ

אבל עם כל הכבוד לעתיד, הדסה נותנת מענה מתקדם לכאן ולעכשיו. בתחילת השנה נחנך מרכז השיקום החדש והמתקדם על שם גנדל בהדסה הר הצופים, חודשים ארוכים לפני המועד המתוכנן, וזאת במטרה לתת מענה לפצועים הרבים ממלחמת "חרבות ברזל". "מרכז השיקום החדש הוא בשורה לירושלים ולמדינת ישראל בכלל", מצהיר פרופ' וייס. "כיום זהו בית החולים לשיקום הכי גדול, הכי מתקדם והכי יפה בארץ ואולי במזרח התיכון. אני רוצה להצדיע לעובדי הדסה שמתחילת המלחמה, ולמרות המלחמה עבדו קשה מאוד על מנת לפתוח את המקום עבור הפצועים חצי שנה לפני הזמן שנקבע מראש. בזכות גיוסי הכספים של ארגון נשות הדסה ודחיפת הדירקטוריון שלנו בראשותה שדל הגב' דליה איציק, פתחנו את רוב המרכז כולל יחידת פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק, הבריכות הטיפוליות הכי מתקדמות, הכפלנו את מספר מיטות האשפוז ואת המיטות באשפוז יום שילשנו. 50 אחוז מהמטופלים הם חיילים ואנשי כוחות הבטחון שנפצעו בקרבות והשאר הם תושבי העיר וסביבותיה שעד עכשיו נאלצו למצוא פתרונות מחוץ לעיר בגלל שלא היו מספיק מיטות במחלקה הוותיקה שלנו.
"אני מאוד גאה בצוות שלנו", מוסיף פרופ' וייס, "לא רק בצוותי הרפואה והסיעוד שאמונים על הטיפול הרפואי אלא גם בעובדי הבינוי והתחזוקה, כולל הקבלן והעובדים, שעשו עבודה מדהימה כדי שנפתח מהר וניתן מענה. אני גאה בארגון שלנו".
בשורה נוספת לתושבי ירושלים היא מתיחת הפנים הכללית שעבר הבניין הישן שנבנה בשנות ה-60, "הבניין ההיסטורי והמרכזי בהדסה משופץ בעלות של יותר מ-400 מיליון שקלים", אומר פרופ' וייס, "הוא עבר חיזוק נגד רעידות אדמה והתנאים בו כיום הם בסטנדרט של בניין דוידסון החדשני שלנו. כל המחלקות הפנימיות יעברו אליו ולהדסה יהיה בניין של מחלקות כירורגיות ובניין למחלקות פנימיות. אני גאה בתורמים שלנו ובארגון נשות הדסה ובעזרה של מדינת ישראל, זו תוספת מאוד חשובה לירושלים ובהקשר זה אני רוצה לאחל לתושבי ירושלים בפרט ולתושבי ישראל בכלל בריאות איתנה ושלווה. הלוואי ויכולתי לאחל שהבניינים שלנו ישמשו רק ללידות, המציאות חזקה מכל איחול שכזה. לכן אאחל לכולם להגיע בדיוק אל ידיהם המצוינות של אנשי הדסה, ששמים את המטופל במרכז ועושים עבורו הכל, פשוט הכל, בחמלה ואנושיות. שם טמון הכל".
פורסם לראשונה: 23:14, 30.05.24