משה חוגג עשה זאת שוב. הנטייה של הבעלים הלא פופולרי של בית"ר, בשנים האחרונות, קודם כל לחגוג ברית מילה ורק אז לבדוק בכלל את מין העובר, היא מנטרה שחוקה שסיגל לעצמו יותר מדי פעמים. תקציר הפרקים הקודמים: החתימה עם שייח' חמד בן חליפה, שהתבררה כפלופ הגדול ביותר בתולדות הכדורגל הישראלי; הכוונה לקיים ערב גאלה בארנה למינויים, שהתבטל ברגע האחרון; ההזמנה של ברצלונה למשחק מול בית"ר, שנחגגה ברעש גדול ושלא יצא ממנה כלום; והטורניר בוושינגטון שאליו היתה בית"ר אמורה לצאת תמורת כמה מאות אלפי דולרים, שהפך גם הוא לצו עיכוב יציאה מהארץ וירטואלי.
2 צפייה בגלריה
משה חוגג
משה חוגג
משה חוגג
(צילום: אורן אהרוני)

ביום רביעי שעבר, לפני תשעה ימים, חוגג שוב רץ ליציעים לחגוג שער שעדיין לא אושר, לא על ידי השופט ולא ידי מכשיר ה־VAR. או אז בפגישה משולשת של חוגג עם יוסי אבוקסיס וברק אברמוב סוכם שאבוקסיס ימשיך בבית"ר גם בעונה הבאה. חסרה היתה רק ההודעה הרשמית.
ההודעה הזאת לא יצאה כי עו"ד יצחק יונגר לא הסכים שתצא הודעה שכזאת בזמן שאין כסף בקופה, שחייבים לשחקנים כסף עבור הקיצוץ ובעיקר כשחוגג מכריז בכל מקום אפשרי שהוא התנתק מבית"ר. אז מה שקרה בפועל הוא שעו"ד יונגר נפגש ביום ראשון עם אבוקסיס כדי לשים חותמת על מבצע היחיד שעשה חוגג, ורק אז יצאה הודעה רשמית.
ייאמר מייד: אבוקסיס הוא לא הסיפור, אם כבר הוא גיבור, ותכף תבינו למה. אבל חוגג, שלא החליף מילה כבר כמה חודשים עם אף גורם בבית"ר (לא עם אלי אוחנה, לא עם מוני ברוש ולא עם החשב חיים נבון), הוכיח במהלך הזה שני דברים עיקריים. הראשון: הוא עדיין הבוס וכל השאר הם מבחינתו פקידים במקרה הטוב. השני: הוא אלוף העולם בספינים שמטרתם להסיט ממנו את האש. חוגג ידע שמול ביתו תתקיים הפגנה המונית (שגם יצאה אל הפועל), והוא קיווה שהודעה רשמית על מינויו של אבוקסיס באותו בוקר תשמש כסוכרייה שתסכור את פיהם של אוהדי בית"ר הזועמים. זה לא הצליח לו - בדיוק כמו בן חליפה, מסי, ערב המינויים והטיסה לבירת ארצות הברית.
זר שאינו בקיא בנבכי בית"ר לא יבין על מה המהומה. הרי אין ראוי, מתאים ואהוד מיוסי אבוקסיס להמשיך להוביל את הספינה של בית"ר. על זה אין ויכוח. אבל במציאות הנוכחית ההחתמה של אבוקסיס היא לעג לרש מבחינתו של בעל הבית. הרי הקופה ריקה ומרוקנת, לבית"ר אין כסף להחתים שחקן נוער, בכל סצנריו אפשרי פרט לנס בדמות רוכש חוגג יעניק לאבוקסיס ארגז כלים ריק לבניית סגל, אם בכלל, ושאלת השאלות היא אם חוגג מסוגל בכלל להעביר את אבוקסיס ואת תקציב המועדון בבקרה התקציבית.
קצת מספרים: אבוקסיס חתום לעונה הבאה בבית"ר בעלות של כמעט תשע מאות אלף שקל ברוטו לשנה (46 אלף שקל נטו לחודש). תוסיפו לזה חוזים של 200 אלף דולר נטו של אוראל דגני, סכום זהה בחוזה של ירדן שועה ושל איתמר ניצן, ותכניסו למשוואה גם את אופיר קריאף עם סכום דומה רק בברוטו. כל זה, עוד לפני שהוחתם שחקן רכש אחד, גורם לבית"ר להתחיל את הקיץ עם יותר משישה מיליוני שקלים של חוזים חתומים (לא החשבנו את פלייטר האסלביינק, עם שכר יחסית נמוך) ו־27 מיליוני שקלים גירעון. בהנחה שהגירעון יחולק ותהיה פריסה של תשלומים, צריך למצוא מקורות מימון לכמעט 20 מיליון שקל (חלק מהגירעון פלוס חוזים קיימים), וזה עוד לפני שבית"ר החתימה שחקן רכש ולו הזוטר ביותר.
אבל פרט לכסף ולחרדת הקיום של בית"ר, יש כאן, עם כל הכבוד, סיפור הרבה יותר עמוק. יש כאן בעל בית שבעצם ההחתמה של אבוקסיס מעביר מסר ברור שלפיו הוא לא הולך לשום מקום, הוא עדיין השליט הבלעדי במועדון, ומבחינתו שום הפגנה ושום צו גירוש ציבורי לא עושים עליו רושם. הטרגדיה הגדולה ביותר בסיפור הזה היא הרגל הגסה שבה חוגג מחק בשבוע האחרון ברגע אחד את כל הכפופים לו, אוחנה, ברוש ונבון, וקיבע את מעמדו של עו"ד יונגר לא כנאמן אלא כעושה דברו הבלעדי של בעל הבית. אז נכון, כל הגוורדיה הנכבדה הזו עודכנה בדיעבד על המהלך, וגם אין אחד (לא בקרב ההנהלה ולא בקרב אוהדי בית"ר) שלא שמח שאבוקסיס נשאר איתנו, אבל למדנו שמה שהיה הוא שיהיה: חוגג מערבב מועדון שלם משל היו חפיסת קלפים. פעם הוא ישלוף את בן חליפה מהשרוול, בפעם אחרת את שמעון מלול, ובפעם אחרת ימנה מאמן, אבל יתעלם לגמרי מהצרכים הבסיסיים של הקבוצה.
2 צפייה בגלריה
יוסי אבוקסיס
יוסי אבוקסיס
יוסי אבוקסיס
(צילום: עוז מועלם)

"אין ראוי מאבוקסיס לתפקיד מאמן בית"ר, אבל זה מינוי שבשפה השכונתית נעשה על הבאב אללה", אומר גורם בבית"ר. "כמו ללכת עירום עם טבעת. יש מאמן שלך תדע אילו גזירות הוא צפוי לחטוף על הראש בהמשך. אין שחקנים, אין כסף, ולכולם ברור שאי אפשר להעביר תקציב בבקרה כי סעיף ההכנסות בעונה הבאה ממינוים וכרטיסים צפוי להיות אפסי".

כמה יוסי

אפריל 2001. יוסי אבוקסיס, אז כוכב בית"ר, שוכב בבית החולים משגב לדך אחרי ניתוח מורכב בשרירי הבטן. למקום מגיעים מספר אוהדים עם זרי פרחים צהובים, מנשקים ומחבקים את מספר 8 ומאחלים לו החלמה מהירה. "רק אל תעזוב אותנו", הם מבקשים. "אני רוצה להישאר", אמר להם אבוקסיס אז, "אבל אין לבית"ר כסף לא למאמן, לא לשחקנים, לא לכלום. אין לי ברירה". בסופו של יום, כידוע, אבוקסיס עבר להפועל תל אביב בגלל שאריה הרשקוביץ', מנהל האדומים, נתן לבית"ר צ’ק על סך 200 אלף שקל תמורת אבוקסיס כדי שבית"ר תוכל לצאת למחנה אימונים.
21 שנה עברו, ולאבוקסיס היו בערך כל הסיבות שבעולם לדאוג לעצמו ולמצוא עבודה במקום אחר, בידיעה שבבית וגן לא צפוי לצמוח דשא בזמן הקרוב.
אבל אבוקסיס במקרה של השבוע האחרון הלך לגמרי עם הלב שלו. עם האמונה שיהיה בסדר בסוף, וממילא בית"ר זה המקום היחיד שהוא רוצה להיות בו. הוא התגעגע לאטרף של מועדונים גדולים, לריגוש, לקהל, לווייב. הוא קיבל את זה בחצי העונה האחרונה בטדי במנות גדושות, וגם הצליח להחזיר חוב ישן ולגרום לפצע ממושך להגליד.
בצד הביקורת על הדרך שבה חוגג הוציא לפועל את המהלך הזה, אין כאן שום טענה לאבוקסיס. אם כבר, צריך להעריך אותו ולהצדיע לו על כך שהסכים לקחת על עצמו מועדון שאין בו שקל אחד פנוי לבניית קבוצה, עם ערפל שממאן להתפזר, וקשר את גורלו שלו בגורלו של המועדון. יש כאן אולי תיקון לפרידה של אבוקסיס לפני 21 שנה, אבל הרבה מעבר לכך, יש כאן פעולה רגשית מצידו של המאמן. מבחינתו, גם ההגעה מבני יהודה לבית"ר באמצע העונה כשהצהובים־שחורים בסכנת ירידה היתה סיכון מקצועי אדיר שהוא הצליח לצלוח, וכך גם הקיץ הקרוב, מה גם שיש לו סעיף יציאה שלפיו אם לא תינתן לו האפשרות לבנות סגל נורמלי הוא רשאי לעזוב. מעבר לזה, אבוקסיס כבר הבהיר לא פעם שהוא התחבר למועדון וש"מהרגע הראשון הבהרתי שיש קבוצה אחת שאני רוצה לאמן בעונה הבאה. אני רוצה לומר תודה למשה חוגג שדאג להביא אותי במצב לא פשוט ודאג גם להשאיר אותי".
התקווה של אבוקסיס היא שבית"ר תצא בשבועות הקרובים לדרך חדשה עם רוכש שיפתח בה עידן חדש. בעניין הזה יש כל מיני דברים שמתבשלים, אבל באותה המהירות שבה הם נראים מבטיחים הם מתפוצצים לכולם בפרצוף. איש העסקים הישראלי מהדרום שמוכן לשלם כ־20 מיליון שקל (לסגירת חלק מהחובות, אבל אפילו לא אגורה שחוקה לחוגג) עדיין על הקו, כמו גם חברת השקעות מחו"ל שמתמחה ברכישת מועדוני כדורגל באמצעות משקיעים (וכבר שידכה משקיעים כאלה לקבוצות בסקוטלנד ובאיטליה). אבל, ויש כאן אבל גדול, הזמן קצר, המלאכה מרובה ובעל הבית לא דוחק אלא מחזיק מועדון כדורגל עם מאות אלפי אוהדים כבני ערובה.
אבוקסיס בכל מקרה, עלול, וזה ממש לא יהיה הוגן כלפיו ולא מגיע לו, לגלות בעוד כמה שבועות שהוא הכניס את עצמו לבור עמוק ושחוגג משתמש בו כחומת מגן מול ההמון הזועם, כפי שלא פעם הסתתר מאחורי השכפ"ץ של אלי אוחנה.

בדרך החוצה

אלי אוחנה מסיים את חוזהו ב־31 במאי, בעוד שלושה ימים, וצפוי לעזוב את בית וגן אחרי חמש שנים. פרט לעובדה שלאוחנה לא ימונה מחליף ואלוהים יודע מי ינהל משא ומתן מול שחקנים, מאמנים וספקים ויטפל במחלקת הנוער ובעוד מיליון ואחת בעיות, אוחנה עוזב את בית"ר מכיוון שמבחינתו של חוגג הוא גורם מפריע, מי שלא פעם ולא פעמיים סיכל שדות מוקשים שחוגג ניסה להכניס אליהם את בית"ר. כמו למשל בחודש ינואר האחרון, כשאוחנה מנע, ליטרלית, שחרור המוני של שחקנים.
אוחנה ספג, לעיתים בצדק, קיתונות של ביקורת על תפקודו כיו"ר, אבל במציאות הנוכחית, שבה בית"ר יתומה מאנשים שטובת המועדון לנגד עיניהם, עזיבה שלו תהיה אבידה קשה. עד כמה שזה יישמע לכם מוזר, אוחנה, בצד החוזה היקר שלו בבית וגן (היו"ר הביא למועדון הרבה יותר כסף מן הסכום ששלשל לכיסו), הקריב את עצמו לא פעם לטובת המועדון (כן, גם כלכלית). עזיבה שלו תרוקן את בית"ר מנכסיה ומזהותה, כי אוחנה, תאהבו את זה או לא, הוא קודם כל אוהד בית"ר.
מעשית, אנחנו בימים שבהם שחקנים, ספקים ואינספור גורמים שמחפשים תשובות מבקשים הבהרות ואף אחד לא יודע לענות להם. עד השבוע זה היה נעצר או נפתר על ידי אוחנה. החל מעוד 72 שעות הדברים האלה יתגלגלו לפתחו של עו"ד יונגר, שיתקשר לחוגג, שאולי יהיה זמין וקצת יותר ריאלי שלא.

קהל נכבד

ביום שני השבוע הגיעו חברי 'לה פמיליה' לביתו של אורן חסון להפגנה, והם מנסים לארגן הפגנה דומה גם מול ביתה של יו"ר הבקרה התקציבית, רואת החשבון סיגלית סייג. ארגון האוהדים 'שער האריות' פרסם פוסט שבו הוא מבקש למנות לבית"ר חשב מלווה מטעם ההתאחדות, מה שירוקן מתוכן לגמרי את השליטה של חוגג במועדון.
"בוקר טוב להתאחדות לכדורגל!
"אנחנו כאן להזכיר לכם שבית"ר ירושלים היא קבוצה רשומה בהתאחדות לכדורגל, והאחריות הראשית לכל מה שמתחולל בה היא קודם כל שלכם! קראנו בעיון את תגובת ההתאחדות לכדורגל ולא מצאנו בה דבר אחד ענייני.
"תמוה שההתאחדות לכדורגל טוענת שהיא לא יכולה לעשות דבר, ומוליכים את הציבור שולל אלה הטוענים זאת. כשהיא הגוף שתחתיו בוצעו שלל מחדלים, תגובתה היא לא יותר מניסיון דל להסיר מעצמה אחריות.
"יש עובדה אחת, והיא שתחת האחריות של ההתאחדות לכדורגל ובקרת התקציבים הגיעה בית"ר ירושלים למצב של גירעון תקציבי הנאמד בעשרות מיליוני שקלים, כשאת העונה הבאה ספק אם היא תוכל לפתוח ללא פירוק. מי אשם בכך? אנחנו שואלים, למה ממתינים בהתאחדות? לסוף הקיץ? למצב שבו בית"ר לא תוכל לפתוח את העונה? למה לא לפעול כעת? למה לאפשר למועדון מפואר בכדורגל הישראלי להגיע למצב שגם בעונה הבאה ינהל מלחמת הישרדות על קיומו? עד מתי תשבו בחיבוק ידיים ותספרו לנו סיפורים שאתם עושים לילות כימים?
"ההתנהלות בעניינה של בית"ר צריכה להדליק נורות אדומות אצל כל מי שהכדורגל הישראלי יקר לו. אנחנו מצידנו נהיה אדונים לגורלנו ונמשיך למחות מול כל הגופים האחראים, ולהלן דרישותינו:
"ההתאחדות לכדורגל אישרה העברה של 3.5 מיליוני שקלים לקופת המועדון כשהיא איננה יודעת את זהות המעביר. כשראש מערך ההסברה של ההתאחדות לכדורגל נשאל בראיונות רדיו מה מקור הכספים, בתחילה הוא אמר שההתאחדות יודעת אך אינה רוצה למסור את פרטיו, ולאחר מכן כשנשאל באופן נוקב יותר הודה כי אין להם מידע בדבר זהות המעביר וטען שההעברה בוצעה באמצעות שני חשבונות נאמנות. מכאן שלבית"ר ירושלים יש כבר היום בעלי חוב אשר את זהותם איש אינו יודע! הייתכן כדבר הזה? אולי זהותו של המעביר היא בעלים אחרים בליגת העל? אולי מדובר בגורם פלילי? אנחנו דורשים לחשוף את זהות המעביר, ויש לדרוש מאדון חוגג לחשוף את זהותו ללא דיחוי!
"ההתאחדות אישרה כערבות להבטחת תקציב המועדון ארנק דיגיטלי! שאינו יכול לשמש כבטוחה!!! אין לנו ספק כי יושבת ראש הבקרה התקציבית יודעת גם היא שארנק דיגיטלי אינו בר פירעון, ונשאלת השאלה איך אושר כבטוחה? מדובר במחדל חמור שהוא הפרה בוטה של תקנון הבקרה.
"לכל הפחות אנו דורשים מההתאחדות לכדורגל לדרוש כבר היום בטוחה אחרת, חלף הארנק הדיגיטלי, ואם לא תקבל בטוחה אחרת לפעול מול מר חוגג בהתאם להוראות התקנונים בעניין.
"בימים אלה אנו עדים לפרסומים שלפיהם בית"ר ירושלים עושה שימוש בכספים לא שלה לביצוע תשלומים. מדובר בפעולות שמגדילות את הגירעון של המועדון ואינן חוקיות. בנוסף קיים חשש ממשי כי בית"ר לא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה הכספיות. אנו דורשים מההתאחדות לכדורגל ובקרת התקציבים לעשות שימוש בסעיף ב' (10) לתקנון בקרת התקציבים ולמנות לקבוצה חשב מלווה/נאמן מטעמה שלו יינתנו כלל הסמכויות האפשרויות בהתאם לתקנון.
"לסיום אנו מודיעים כי אנו שוקלים פנייה למבקר המדינה, מר מתניהו אנגלמן, לצורך בחינת פעולותיה של ההתאחדות לכדורגל ובקרת התקציבים בעניינה של בית"ר".
אגב, הסעיף המדובר ב' (10) אומר כך: "סבר יו"ר הרשות לבקרה תקציבית כי קיים חשש ממשי שקבוצה מקצוענית לא תעמוד בהתחייבויותיה הכספיות באופן שעלול להשפיע על פעילותה הסדירה, רשאי הוא למנות לה חשב מלווה/נאמן מטעמו בעל סמכויות, לרבות זכות חתימה, מימוש נכסים העברה/השאלת שחקנים... "
קל לנגח את ההתאחדות, אבל האמת הפשוטה היא שההתאחדות הצילה את בית"ר מאבדון אחרי שטרפדה את עסקת בן חליפה. יתרה מזו, אין סיבה למנות חשב מלווה כשלמועדון יש עורך דין שהוא נאמן, ומה לעשות שעו"ד יונגר, מנווט את בית"ר על פי החוקים והכללים? ודבר אחרון: אף בית משפט בעולם לא ייקח מבעלים נכס חוקי שלו וגם אם ההתאחדות תרצה בכך לצורך הדיון, הוא תקבל לכך אישור משפטי.