אליפות: ב־2015 היתה הפעם הראשונה והמתוקה מכולן. ב־2017 היתה הפעם השנייה, שהטביעה חותם שיש עוד קבוצה בכדורסל הישראלי שלא קוראים לה מכבי תל אביב, היא לובשת אדום, ויש לה כל האמצעים והגודל כדי להיות אימפריה במונחים מקומיים. דווקא בעונה המוזרה הזו, כשעד הקורונה הפועל היתה ההצגה הכי טובה בארץ, צלחת ב־2020 תהיה רגע ענק. הפועל, אם תחגוג ביום חמישי בערב, תהיה לא רק אלופת המדינה בכדורסל, היא תירשם כמי שניצחה בדרך את מכבי, את החיסרון של בראון ותומאס, את הקורונה, וכל זה בלי הנשק הכי חשוב שלה, האוהדים.
5 צפייה בגלריה
שחקני הפועל ירושלים
שחקני הפועל ירושלים
שחקני הפועל ירושלים
(צילום: אורן אהרוני)
בראון ג'ייקובן: שחקן העונה בפער עצום מכל השאר, שהשאיר כאן חלל שספק אם קטש ושות' יצליחו למלא בשבוע הקרוב והיה אמור להיות הג'וקר בשבוע הבא. בדיוק כמו בגמר הגביע מול נהריה או ברבע גמר הגביע מול מכבי, בדיוק כמו בניצחון הגדול ההוא בתחילת מרץ על הצהובים, שהיה למשחק האחרון בלי קהל. למי שזוכר, בראון סבל במהלך המשחק ההוא מהיפר־ונטילציה שהקשתה עליו לנשום. בדיוק כמוהו, גם הפועל מאז שעזב עומדת על הרגליים אבל מתנשמת בכבדות בלעדיו. בכל מקרה, אם תזכו ביום חמישי באליפות, תשלחו לו חתיכה מהצלחת.
גודס גיא: אין כמעט צומת בשנים האחרונות בדרך לתואר שבו הפועל לא היתה חייבת לדלג מעל החבורה הכתומה של המאמן החביב כדי ללכת עד הסוף. למי ששכח: בעונה שעברה, מופע אימים של תמיר בלאט, ויציאה מוחלטת של הפועל מתבנית המשחק הקבועה שלה, שלחו את קטש ושות' הביתה ושלחו את ראשון לציון לראש בראש מול מכבי. גם לא שכחנו את ההפסד במשחק האליפות ב־2016. בקיצור, כמו שקטש הבהיר השבוע: "אין פייבוריטיות במפגש הזה. מכבי ראשון לציון גם בכושר טוב והיא הקבוצה שהתחזקה הכי הרבה, וזה בטח לא פשוט לנצח את אותה קבוצה כל כך הרבה פעמים".
5 צפייה בגלריה
אוהדי הפועל ירושלים
אוהדי הפועל ירושלים
אוהדי הפועל ירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
דוידאס סרוידיס. "הוא ילד מוכשר וצעיר וחמוד ממש, מאוד חיובי עם מוסר עבודה מאוד-מאוד גבוה, לומד במהירות ונכנס מהר. יש לו בית מאוד-מאוד טוב והוא יעזור לנו גם בשביל רוטציות ואם אנחנו נצטרך אותו הוא יהיה שם”, זה מה שאמר עודד קטש על הרכש הליטאי החדש שלו. יכול להיות שבשבוע הפיינל פור סרווידיס לא יירשם בסגל ויכול להיות שהוא יהיה הג'וקר של קטש.
היא לא דומה לאף אחת אחרת: סרטו של יניב בן חקון על הדרך של הפועל היא פנינה דוקומנטרית אמיתית שהמחישה עד כמה הפועל היא אחד הדברים המיוחדים בספורט שלנו. סרט המשך למיטב ידיעתנו עדיין אין, אבל שאלה אחת בלתי פתורה יש גם יש: האם המועדון המקסים הזה התבגר והפך מנאיבי לזולל תארים, ואם כן עד כמה זה שינה את הדי־אן־איי שלו? זכייה באליפות תמחק משהו מהבתוליות של הפועל עד לאליפות הראשונה ב־2015 ותמחיש את השינוי שחל בה בחמש השנים האחרונות. ואולי אנחנו מבלבלים את המוח וזכייה בתארים היא חזות הכל?
ווינר: ג'רמי פארגו הגיע לכאן אך ורק כדי לקחת את הפועל על הגב בשבוע הבא. לעשות את ההבדל בין קבוצה מצוינת לאחת כזו שצריכה מישהו שירים עבורה את הכסף מהרצפה. בראון שחקן ענק, אבל בפוטנציה פארגו הרבה יותר ורסטילי וגם זולל תארים לא קטן.
זאק הנקינס: הסנטר החדש של ראשון לציון רק בן 23, אבל הוא כנראה הרכש הכי משמעותי שהגיע לליגת העל אחרי סיום פגרת הקורונה. תשאלו את מכבי תל אביב, שבמשחק האחרון מול ראשון לציון לפני שבוע וחצי הנקינס חגג על אמארה סטודמאייר ואותלו האנטר עם 18 נקודות ושישה ריבאונדים. בקיצור, תשמרו עליו אם אתם רוצים להגיע לגמר.
חומסקי אייל: הבעלים הקולני והאמוציונלי של הפועל, בטח יעודד את השחקנים שלו בכל 80 הדקות מול ראשון לציון ואז מול מכבי. חומסקי לקח כנראה הכי קשה בארנה את פגעי הקורונה. זה מה שהוא אמר על ההחלטה להפסיק את העונה בחודש מרץ: "הרגשנו שמשהו מאוד גדול הולך לקרות פה. זה היה מאוד קשה כי אני בטוח שהיינו בדרך לקחת ארבעה תארים העונה"
טרנט לוקט: הסיפור של לוקט, שעזב את הארץ כדי לסעוד את אמו הגוססת, שבינתיים לצער כולנו נפטרה, הוא זה שמייחד את מועדון הכדורסל של הפועל. באנושיות, בנתינה, בעובדה שיש עדיין מועדוני ספורט שמסתכלים על השחקנים שלהם כעל בני אדם ולא כעל מכונות של סטטיסטיקה וחופן של דולרים. לוקט ישוב אלינו אולי בעתיד, ואולי לא, אבל אם הפועל תזכה השנה בצלחת, היא גם שלו. לא רק בגלל שהיה חלק מהסגל, אלא משום שהטרגדיה שלו גרמה לכל אחד מהבחורים באדום לתת קצת יותר.
5 צפייה בגלריה
לוקט
לוקט
לוקט
(צילום: עוז מועלם)
יפולוקאגוס: בתרגום לעברית זה "סגן" והערך הזה מוקדש למאמן מכבי תל אביב יאניס ספרופולוס, שביום חמישי הקרוב, יש להפועל הזדמנות (בהנחה ותעבור את ראשון לציון ומכבי את הדרבי ואת הפיינל פור) להרוס לו את התסרוקת ואת מצב הרוח ולדאוג שהוא יסיים את העונה המוזרה הזו בידיים ריקות.
כיכר ספרא: האיסור על התקהלות של יותר מעשרה אנשים, הסגר שצפוי לנו בסופי השבוע הבאים, המציאות הבלתי נסבלת שבה אי אפשר לחגוג לא אליפות ולא חתונה, כל אלה ישאירו ביום חמישי בערב את כיכר העירייה מיותמת מאוהדים, מדגלים ומצעיפים אדומים. אוהדי הפועל ייאלצו לחגוג בבתים. כמה עצוב.
לוי נמרוד: קשה למצוא שחקנים שמדברים בצורה כל כך ישירה על המטרות של הקבוצה שלהם. הפכנו, בספורט הישראלי לאוסף קלישאות מהלך. אבל כשנמרוד לוי הגיע להפועל זה המשפט שהוא אמר אי שם בחודש ספטמבר: " ״מבחינתי לקחת אליפות זה יהיה הכי מתוק שיש בעולם, בלי קשר מול איזה קבוצה זה יהיה, לא לקחתי אליפות אף פעם, אז אני מרגיש על עצמי שאני הכי רוצה את זה והשנה יותר מאי פעם. אני לא חושב נגד מי זה יהיה, אני פשוט רוצה אליפות״. כל מי לה נוספת מיותרת.
מכבי תל אביב: אם החבורה של קטש לא תמעד מול ראשון לציון וזו של ספרופולוס לא ירתה לעצמה ברגל בדרבי והיא גם תדלג מול חולון או גלבוע/גליל בפיינל פור, צפוי לנו אחרי הרבה שנים גמר בין שתי הקבוצות הכי גדולות בכדורסל הישראלי.
הפועל לקחה אליפויות מול הפועל אילת ומול מכבי חיפה, והיא תשמח לזכות בצלחת שלישית שלה גם אם היריבה תהיה לצורך העניין חולון או גליל. אבל עדיין יש מי שעבורו זכייה בתואר בלי לטאטא הצידה בדו־קרב את מכבי זה קוף שצריך להוריד מהגב. אולי זה יקרה דווקא עכשיו מול יציעים ריקים וכשחלק מהזרים במיוחד אלה של מכבי כבר לא יכולים לחכות לחזור הביתה.
נגיף: אם הפועל תסיים את העונה הזו בלי תואר אליפות זה יהיה אך ורק בגלל הקורונה. המכונה המשומנת של האדומים שתפקדה בלי קלקולים עד חודש מרץ היא הנפגעת הכי גדולה בספורט הישראלי מהנגיף שגם עצר לה את המומנטום וגם גרם לה לאבד שלושה מהעוגנים שלה: ג'ייקובן בראון, טיישון תומאס וכמובן, הקהל. זה יהיה מוזר אבל מאד מאד מתוק.
ס טודמאייר אמארה: אין אוהד הפועל אחד שלא ישמח מאוד לראות את הרכש החדש של מכבי תל אביב יורד ביום חמישי הקרוב בפנים נפולות מהיכל מנורה מבטחים אחרי שהפסיד את תואר האליפות לאקסית שלו הפועל. יכול להיות שסטודמאייר קיבל את ההחלטה הכי טובה בשבילו, כשהבין שהפועל לא מעוניינת בו מקצועית ונחת במכבי, אבל בתודעה הציבורית של האולטראס האדום מהארנה הוא הפך מאוהב לאויב. זה לא תהיה רק אליפות על הראש של מכבי, היא תהיה גם על הראש של האיש עם הציציות והראסטות.
עודד קטש: בעולם של מאמנים יוונים ומשחק כיסאות בלתי נגמר בקרב הישראלים, במציאות שבה מאמנים ישראלים טובים באמת מחפשים אתגרים בחו"ל, חולמים על מכבי תל אביב, או להבדיל על כיסא הפרשנים בערוץ הספורט, קטש הפך בלי ששמנו לב למאמן הישראלי היציב ביותר וגם ליחיד שמצליח לאורך שנים להסתכל לצור מחצבתו מכבי תל אביב בעיניים. תואר אליפות מספר 2 (הראשון היה עם גלבוע גליל ב־2010/2009) וראשון עם הפועל יהפוך אותו למועמד סופר ראוי לקבוצת יורוליג.
5 צפייה בגלריה
קטש
קטש
קטש
(צילום: אוהד צויגנברג)
פלדין ג'יימס: העזיבה של בראון ותומאס, הבידוד החברתי, השינוי הפנים מקצועי של הפועל, היציעים הריקים, כל אלה הוציאו למספר 14 את כל האוויר מהמפרשים. יש כנראה רק שני דברים שיכולים להחזיר לפלדין את החיוך: זכייה באליפות וחזרה לחיים נורמליים בלי בידוד ועם הפסקה קצרה מכדורסל עד לעונה הבאה. את החלק השני הוא יקבל בכל מקרה, בשביל החלק הראשון הפועל צריכה אותו ל־80 דקות כשהוא במיטבו.
5 צפייה בגלריה
ג'יימס פלדין
ג'יימס פלדין
ג'יימס פלדין
(צילום: עוז מועלם)
צבא אדום: 5,000 אוהדי הפועל לפחות היו אמורים להיות ביום ראשון בהיכל מנורה וביום חמישי היתה אמורה להגיע כמות דומה שהיתה מבטלת כל יתרון ביתיות של מכבי. במקום זה, אוהדי הפועל, שהשבוע לראשונה מזה שנים לא התנפלו על הכרטיסים כי לא יצאו כאלה במכירה מוקדמת, יישבו בבית ויחגגו מול הטלביזיה. אוף.
קפטן: יותם הלפרין היה הראשון במדי הפועל שהניף צלחת כקפטן. ליאור אליהו היה השני. בר טימור כבר מספיק שנים בהפועל, אבל הוא עשוי להיות הראשון בהיסטוריה שבעונה אחת מניף גם גביע מדינה וגם צלחת אליפות ולקבע את שמו בפרק מפואר בדפי ההיסטוריה של המועדון.
ר אשל"צ: הפועל והיריבה שלה מעיר היין נפגשו עד כה במסגרת הפיינל פור חמש פעמים. האדומים ניצחו שלוש פעמים ואילו ראשון לציון ניצחה פעמיים: בגמר סל של 2015־2016 ובעונה שעברה. ראשון לציון שהוקמה ב־1976 על ידי היו"ר של עד היום יצחק פרי כיוונה במהלך העונה, אחרי פגרת הקורונה רק לשרוד איכשהו את העונה אבל עכשיו נפתח לפרי ושות' התיאבון והם חולמים לשחזר את האליפות ההיסטורית בה זכו לפני ארבע שנים. הפועל תנסה לנקום על ההפסד בשנה שעברה, ראשון להוכיח שהיא משתייכת לליגה של הגדולות באמת.
שבע עשרה: התואר הראשון בקריירה של הזר הכי נחמד שהיה כאן בשנים האחרונות, סולימן בריימו, היה הגביע שבו זכתה הפועל השנה. בגיל 30, האיש הענק הזה עם הסיפרה 17 על הגב הגיע להפועל כדי להניף בסיום העונה צלחת. היא מגיעה לו כי הוא הראשון שהסכים לחזור לכאן בתקופת הקורונה, היחיד כמעט מבין השחקנים הזרים בארץ שלא מתלונן על הבידוד החברתי, וזה שתמיד מזכיר את בראון, תומאס וטרנט לוקט כדי שנזכור שבכל דבר שהפועל משיגה העונה יש לשלישייה שעזבה אותו מכורח הנסיבות חלק עצום
תמיר בלאט: למספר 6 של הפועל יש חוב מוסרי למועדון על היכולת הנוראית שלו בפיינל־פור בשנה שעברה מול ראשון לציון. בלאט כנראה יהיה בברלין בעוד חודש-חודשיים, וגם ייתכן שיושאל להפועל וידחה את הנסיעה לגרמניה בשנה. בכל מקרה, אם זה השבוע האחרון שלו באדום לתקופה הקרובה, אין יותר מתאימה מאשר מתנת פרידה ומסיבת סיום בדמות צלחת.