ביום ראשון בבוקר נכנס דן איינבינדר לרכבו ונסע לאזור לאימון אישי עם מאמן הכושר של הפועל באר שבע אודי בן שמחון. במקביל, הוא מתאמן גם אימוני סטודיו עם מאמן הכושר הירושלמי, רוני הילל. מאז יום חמישי בערב הטלפון של מספר 9 של בית"ר אינו מפסיק לצלצל. על הקו: שחקנים מכל קבוצות הליגה ושחקנים בכירים מבית"ר, שמביעים את תדהמתם על האופן שבו נהג בו בעל הבית משה חוגג.
2 צפייה בגלריה
דן איינבינדר
דן איינבינדר
דן איינבינדר
(צילום: עוז מועלם)
בשיחות האלה עם כדורגלנים מכל קצות הקשת נאמרו לאיינבינדר הדברים האלה: "אני במקומך", אמר לו שחקן מסוים, "הייתי הופך שולחנות בבית וגן". אחר אמר לו: "אתה פראייר. כבר כמה חודשים מתעללים בך. איך לא הרעלת חדר הלבשה שלם?" שלישי שאל: "למה אתה לא יוצא עליהם בתקשורת?" הבא אחריו אמר משפט שרבים מזדהים איתו: "אם מתנהגים ככה לאחד כמוך, צריך לסגור את הכדורגל". איינבינדר לא ישתנה בגיל 31. הוא האדם האחרון שייצא למלחמת חורמה נגד המועדון או מי מראשיו. מאז שהחלה הפרשייה הזאת, שנכפתה עליו, פניתי אליו אישית אינספור פעמים. בכל פעם היה שולח הודעת ווטסאפ בזו הלשון: "אני מבקש ממך לא לפגוע באנשים, לא לפגוע במועדון. אני אופטימי וחיובי ומאמין שהכל יסתדר". האגרסיביות היא ממנו והלאה.
ביום שלישי שעבר פגש איינבינדר יחד עם אביו את חוגג ואלי אוחנה. חוגג ניסה (בלי ציניות) להיות נחמד. "שחקן במעמדך לא יכול להיות במצב הזה", אמר לו בעל הבית. "עם הרזומה שלך אתה צריך לשחק...", איינבינדר קטע אותו: "אני רוצה לשחק בבית"ר".
חוגג היסה אותו: "יש לנו יותר מדי שחקנים על התפקיד שלך". ובכן, לבית"ר יש שלושה וחצי קשרים אחוריים: אופיר קריאף, אביאל זרגרי ותמיר עדי, שפצוע לחודש וחצי. עלי מוחמד לא בתפקיד הזה, אבל לצורך הדיון נכניס אותו לספירה. אז איינבינדר הבין מהר מאוד שאין לו ממש עם מי לדבר. "תן לי להישאר עד ינואר", ביקש מחוגג, וגם זה נדחה על הסף על ידי בעל הבית.
"יש עליך הצעות", הודיע בעל הבית. איינבינדר שאל מי על הפרק. "סכנין, אבל לא בטוח שכדאי לך", אמר חוגג, כשבמשפט הזה הוא משמש קצת כבעלים וקצת כסוכן. "דובר גם על אשדוד, הפועל תל אביב וחדרה". איינבינדר קם ביום חמישי בבוקר, המועד האחרון להעברות, בידיעה שהוא צריך לרוץ ולהספיק למצוא לעצמו קבוצה. נו, טוב, זה מה יש. פה התחיל סבב של שיחות טלפון.
2 צפייה בגלריה
איינבינדר עם לוי ובניון. הם כנראה יגיעו לבוררות
איינבינדר עם לוי ובניון. הם כנראה יגיעו לבוררות
איינבינדר עם לוי ובניון. הם כנראה יגיעו לבוררות
( צילום: יואב דודקביץ')
הפועל תל אביב, שבינה לבין עצמה בחנה את צירופו של הקשר, בחרה שלא לפנות אליו. רן בן שמעון, מאמן אשדוד, בשיחת טלפון עם הקשר, אמר לו: "אני מאוד מעריך אותך מקצועית ואוהב אותך ברמה האישית, אבל אני לא צריך שחקן בתפקיד שלך".
בדיקה שנעשתה עם הפועל קרית שמונה העלתה שהבעלים שלה איזי שרצקי לא מעוניין באיינבינדר. שיחות של חדרה עם בית"ר על אור זהבי העלו בהערת אגב שאיינבינדר פנוי להובלות, אז שרון מימר, מאמן הקבוצה, התקשר אליו. זו לא היתה שיחת חיזור כמו בין שני ידידים ותיקים שמשלימים פערים. מימר שאל לבסוף אם איינבינדר מעוניין להגיע לחדרה, איינבינדר ביקש לדעת באילו תנאים. עד לרגע זה לא התחדשה ביניהם שיחה נוספת. ההיגיון אומר שאיינבינדר היה צריך לקפוץ על כל אופציה פנויה רק כדי לחזור לשחק כדורגל. אז זהו, שברמת התחושה איינבינדר הרגיש כמו סרח עודף שמחפשים להיפטר ממנו וגם לא רצה לתת לבית"ר את התענוג להמשיך לשחק בו כמו במריונטה, משהו בבחינת לא נתתם לי הזדמנות הוגנת מאז תחילת העונה להוכיח את כישוריי ולהראות שאני מתאים לבית"ר או לקבוצה בלבל שלה, ועכשיו אתם זורקים אותי מהחלון רק כדי לפנות את הלוקר שלי בבית וגן? מצטער, אני לא משחק את המשחק הזה.
ביום חמישי קיבל איינבינדר הודעה טלפונית מהיו"ר אלי אוחנה על פיטוריו. צריך לומר שני דברים על אוחנה: הראשון, הוא נאמן בצורה כמעט עיוורת למועדון הכדורגל של בית"ר ולצרכיו, ובמסגרת הנאמנות הזאת ותפקידו הוא מוכן לשלם את המחיר ולצאת 'האיש הרע'. צריך להעריך אותו על כך. אוחנה הפרסונה מעולם לא היה מתנהג כמו בעל הבית שלו, לא לשחקן, לא למאמן ולא לחבר לקבוצה. אבל מה לעשות, זו העבודה שלו.
בית"ר הוציאה בחמישי בערב את ההודעה הבאה: "יו"ר המועדון, אלי אוחנה, שוחח עם השחקן דן איינבינדר והודיע לו כי לאור הנסיבות שבהן לא הסכים לעבור לאף קבוצה אחרת בליגה, החליט המועדון לסיים את העסקתו. לפני כארבעה חודשים הודיע המועדון לשחקן כי הוא לא נמצא בתוכניות המקצועיות לעונה הנוכחית והלאה. המועדון הציע לדן לחפש לעצמו ואף לעזור לו למצוא קבוצה שתקלוט אותו, והבטיח לו כי שכרו לא ייפגע ולו בשקל אחד. כמו כן במהלך ארבעת החודשים האחרונים קיבל השחקן את כל האפשרויות להמשיך להתאמן עם הקבוצה, על מנת שלא לפגוע בו מקצועית, תוך כדי הבהרה כי החלטת המועדון נעשית עקב שיקולים מקצועיים ורצון לקדם שחקנים אחרים בתפקיד".
ההגינות מחייב לומר: בבית וגן אומרים שכבר לפני כחודש באמצעות מייל שנשלח לחנן ממן, שלומי אזולאי ורדסקה ואיינבינדר, הם נדרשו למצוא קבוצה כמו גם בשיחה אישית עם אלי אוחנה באותו המועד. לא נכון להציג את זה כאילו הכל התנקז ליום האחרון של חלון ההעברות.
× × ×
מספר פרקליטים שמומחים בהיבט המשפטי של חוזים בין כדורגלנים למועדוני כדורגל טענו השבוע שמדובר בהליך שאינו חוקי בעליל. על פי סעיף בחוזים מטעם ההתאחדות לכדורגל (החוזים הסטנדרטיים בכדורגל הישראלי; ש"א), יש סעיף שאמור למנוע פיטורין. אחד הפרקליטים ששוחחנו איתם השבוע מסביר: "הסעיף המדויק הוא ש'החוזה לא ניתן להתרה מוקדמת אלא אם מדובר בהסכמה הדדית של הצדדים'". כמעט מיותר לציין שאיינבינדר פוטר במעמד צד אחד. לא זו בלבד, המכתב הרשמי של בית"ר, לפרקליטו של איינבינדר, עו"ד רועי רוזן, עם הודעת הפיטורין הגיע רק ביום ראשון, 8 בנובמבר, שלושה ימים אחרי תום מועד ההעברות. בצד זה, בית"ר הוציאה את המכתב הזה אחרי שקיבלה חוות דעת מהיועץ המשפטי שלה עו"ד רוני מוסיזון. אחד שהוא ספץ בתחום.
הטענה של בית"ר, שאיתה היא תלך להליך בוררות, היא שאיינבינדר לא גילה שום רצון ו/או אקטיביות כדי לשתף פעולה עם העובדה שהמועדון לא מעוניין בשירותיו ולמעשה נשאר פסיבי. טענה נוספת, היא שההחלטה היא על דעתו של הצוות המקצועי של בית"ר. אז ככה: יוסי בניון ורוני לוי סירבו בתוקף לומר באופן פומבי שהם לא מעוניינים באיינבינדר אבל, יש כמה אנשים בבית וגן ששמעו אותם בשיחות סגורות ורשמיות מבחינת המועדון אומרים שאייבינדר לא בתוכניות המקצועיות שלהם. בתיק שמכין איינבינדר, הוא יטען שיממה לפני משחק גביע הטוטו של בית"ר נגד הפועל תל אביב (שהסתיים ב־0:0) איינבינדר תורגל בהרכב על ידי רוני לוי.
למחרת בבוקר נקרא מספר 9 לחדרו של יוסי בניון, המנהל המקצועי דאז, וזה אמר לו: "מצטער דן, בעל הבית החליט שאתה לא יכול לשחק ואנחנו לא יכולים לעשות הרבה נגד זה". לגבי דראפיץ' וברדה, פרקליטו של איינבינדר, עו"ד רועי רוזן מחזיק בידו קטעי ארכיון שבהם דראפיץ' אומר על איינבינדר ש"הוא שחקן בית, הוא קפטן ואני מאוד מעריך אותו. חייבים לפתור את העניין הזה". בנוסף, לפני המשחק מול חדרה, שנדחה בגלל הקורונה, איינבינדר היה בסגל. כעבור כמה ימים באורח פלא, לפני המשחק מול קרית שמונה, שגם הוא נדחה בגלל הקורונה, איינבינדר הוצא מהסגל.
פרקליטיו של איינבינדר לא יהססו, שימו לב, לזמן את לוי, בניון, דראפיץ' וברדה לעדות בהליך הבוררות וישאלו אותם שאלה אחת: "האם אתם קיבלתם החלטה מקצועית לוותר על השחקן?", "האם זה מה שאמרתם לבעל הבית חוגג?", "האם חוגג הוא זה שהבהיר לכם שאיינבינדר מחוץ לתוכניות המקצועיות בהוראתו?"
הדעה הרווחת היא שאיינבינדר יתבע בין שלושה לארבעה מיליוני שקלים בהליך בוררות על כל הנזקים שנגרמו לו לטענתו. מי שחושב שמספר 9 של בית"ר בונה על תוכנית חיסכון שתסדר אותו בחיים דרך המלחמה עם בית"ר לא יודע על מה הוא מדבר. נתחיל מזה שמספרית, הקיצוץ שקיבל על עצמו (לא לבד, אלא כמו כל יתר עובדי המועדון) חסך לבית"ר לא פחות מאשר 700(!!!) אלף שקל- הפחתה של 30 אחוז משכרו פלוס. כמו כן, ביטול האפשרות להרוויח פרמיות על נקודות ליגה, שהרי איינבינדר לא שותף באף אחד ממשחקי בית"ר עלו לו ביוקר.
לטענת מקרובי הקשר, לאיינבינדר תיעוד של אנשי המועדון שלפיו ההחלטה לוותר עליו התקבלה כבר בחודש מרץ 2020, כחלק מההתארגנות לעונה הבאה. אם הוא צודק (ואנחנו לא משפטנים) הוא יטען לחוסר תום לב. ראשית, כי ההודעה על כך שהוא לא בתוכניות המקצועיות של המועדון הושמעה לו לראשונה רק בחודש אוגוסט. קיימים גם כמובן גם כל הדברים הנלווים להתנהלות המועדון, כמו למשל הנסיעה של מספר 9 למשחק בכפר שלם כשהוא מתייבש על הספסל, תרגול באימונים שהוא מוצא ממנו מראש, ומשחק אימון מול בני יהודה ששם הוא מתייבש שעות בשמש, ואז עולה לאימון כושר בחום כבד כשכל שחקני בית"ר צופים בו ובמאמן הכושר מהיציע כשהם אוכלים סנדוויצ'ים. לא מכובד.
בבית"ר לא מבינים כמה דברים. הראשון: למה אייבינדר לא משחרר. הרי חוגג באחת השיחות אמר לו שגם אם בקבוצה אחרת ישלמו לו שכר חייל (ההגזמה מכוונת כמובן) הוא ישלים לו כל שקל. שנית, לא יפה ולא מכובד, זכותו של מועדון להחליט שהוא לא מעוניין בשירותיו של שחקן כזה אחר. שלישית: בבית"ר נשבעו השבוע שאם איינבינדר היה בסיום הקריירה בשנה האחרונה שלו ככדורגלן פעיל, היו מכבדים אותו ומסיימים את הרומן הזה יפה. חוגג לא יכול לסבול את העובדה שאייבינידר ביציע מנהל לו את סדר היום התקשורתי במועדון. שלשום איינבינדר הגיש את התביעה לבוררות. הדרישה שלו היא סעד זמני וחזרה מיידית לאימוני הקבוצה משום שפוטר אחרי מועד ההעברות בישראל ונשאר ללא מסגרת ספורטיבית. איינבינדר גם תובע את מלוא שכרו בבית"ר הסכום המקורי לפני שקיצץ בשכרו. איינבינדר גם שומר לעמו את הזכות לתבוע כספי נזיקין ופיצוי כספי בגין פגיעה תדמיתית בו. בבית"ר מסרו לדברים האלה, תגובה קצרה בזו הלשון: "אנחנו לא מתכוונים המאבק המשפטי בתקשורת. את מה שיש לנו לומר, נגיד בצורה מסודרת ומכובדת במסגרת הבוררות".

איינבינדר השבוע באימון פרטי עם מאמן הכושר רוני הילל | צילום: האלבום הפרטי