1 צפייה בגלריה
עלי מוחמד. צילום: עוז מועלם
עלי מוחמד. צילום: עוז מועלם
עלי מוחמד. צילום: עוז מועלם
סיום המשחק ביום ראשון בבלומפילד. לחדר ההלבשה של בית"ר מסתננים שלושה בכירים בארגון לה פמיליה. כל מה שהם מבקשים באותו רגע זה להצטלם עם עלי מוחמד ולברך אותו על הניצחון של בית"ר כמה דקות קודם. למתבונן מהצד זה היה סוג של חזון אחרית הימים. אלה אותם חברי ארגון האוהדים שקיץ שלם יצאו נגד משה חוגג על שהעיז להנחית בקבוצה שלהם שחקן עם השם מוחמד, שבאופן אינפנטילי קראו לו שבועות ארוכים "ססק פברגאס", שבאימון הפתיחה קיללו אותו נמרצות עד שחוגג איים שיעזוב את המועדון. בכלל לא בטוח אם חוגג עצמו, אחד שרואה למרחקים ארוכים, היה מבסוט ביום ראשון יותר מהניצחון של בית"ר או יותר מהגושפנקה שעליה נלחם בחירוף נפש: החותמת של הקומץ שמקבל את מוחמד לחיקו ללא תנאים.
הטלפון הסלולרי של מוחמד היה עמוס במהלך השבוע בהודעות תמיכה. אפילו הוא התקשה להאמין כשראה את המסרונים בעברית ובאנגלית עילגת שמפארים את שמו. לשמוע 6,000 איש בצהוב־שחור צועקים בקצב "עלי מוחמד, עלי מוחמד" זה כבר מחזה שאף במאי לא היה מצליח לצלם בוואן שוט. זו בשורה ענקית לפני שלושת הנצחונות הרצופים של בית"ר המתחברת, גדולה יותר מהשער של מוחמד, שבכלל היה באשמתו הישירה של שוער בני יהודה, זובאס. בתחילת העונה, כשמוחמד חתם בבית"ר, אמר משה חוגג: "מוחמד לא מבקיע הרבה, אבל בדיוק כמו שכשעידן ורד מבקיע כל הקהל צועק 'ורד, ורד', כך יהיה כשמוחמד יבקיע והקהל יצעק 'עלי מוחמד'". ביום ראשון האחרון, כמעט ארבעה חודשים אחרי שהגיע לבית וגן, הנבואה הזו הגשימה את עצמה. ועדיין, שיהיה ברור: זו בשורה חלקית, שכן בלה פמיליה יש מי שאומר את המשפט המורכב הזה: "קיבלנו את השחקן, נתמוך בו ונעודד אותו וניתן לו את כל הכלים להצליח, אבל כן, עדיין יש לנו בעיה עם השם. לא קל לשמוע את השם מוחמד בטדי ומי שרוצה לצעוק את השם הזה ולעודד אותו, זכותו".
× × ×
ההתחלה של מוחמד בבית"ר היתה סוג של הלם קרב, בדיוק כמו ההתחלה שלו במכבי נתניה. בעיר היהלומים היו אלה שני האימונים הראשונים שבהם זכה לצרחות מערן לוי בגלל איבוד כדור וירד מהמגרש עם דמעות בעיניים, עד שבנתניה ביקשו מלוי לחבק את השחקן, ומאז לוי אימץ את מוחמד לחיקו. בבית"ר, למרות כל הנסיונות הדיפלומטיים לרכך את הפגיעה, העליהום של הקהל והעיסוק התקשורתי במאבק בין לה פמיליה לחוגג, כשהטריגר הוא שמו ומוצאו הקשר המצוין, לא הוסיפו למוחמד בריאות.
ככה הוא גם נראה במשחקים הראשונים של בית"ר בליגה, כאילו מועקה קשה רובצת עליו. העובדה שבבית"ר גם הוא נאלץ להיות חוטב העצים לצד הפנטזיסטים גארסיה ופלומיין הוציאה את מוחמד לגמרי מפוקוס. בהגדרת התפקיד הוא לא אמור להיות השחקן האחרון בקישור אלא הלב שלו, זה שמשמש כידית ההילוכים של בית"ר ומנווט את העסק. אחרי ההפסדים להפועל רעננה והפועל חיפה מוחמד היה יורד לחדר ההלבשה ושואל את חבריו לקבוצה איך בדיוק הוא אמור לשנות קצב של משחק כשכל השחקנים סביבו סטטיים, כשכל שחקן לוקח את הכדור ומנסה להציל לבד את המולדת.
חלק מהשינוי מסתבר הגיע באופן הבא: מנהלת קשרי הזרים במכבי נתניה, שעושה את זה בהתנדבות מלאה, היא במקרה זו ששוכרת דירה בנתניה ממאמן בית"ר, רוני לוי. וכך, מתברר, לוי גילה בסמול טוק'ס עם הדיירת שלו שמוחמד מתקשה לבוא לידי ביטוי כשאין מאחוריו בקישור מישהו שיעשה את הסטופ ההגנתי לקבוצה היריבה ויפנה אותו לנהל את המשחק של בית"ר. למשבצת הזו נכנס תמיר עדי, שבכלל הגיע לכאן כדי להשלים 11 על 11 באימונים או למלא את הפוסטר הקבוצתי של בית"ר. זה חלילה לא נועד לפגוע בתמיר, שבלי לשים לב עושה עבודה גדולה ומרוויח ביושר כל קרדיט שהוא מקבל מרוני לוי.
המספרים של עלי מוחמד מסירות: 461 מסירות מדויקות: 399 דריבלים: 33 דריבלים מוצלחים: 19 תיקולים: 27 תיקולים מוצלחים: 16 בישולים: 2 שערים: 1
העניין הוא שמאז המשחק של בית"ר מול קרית שמונה במחזור הרביעי, כשהקישור של בית"ר כולל את עדי מוחמד ואיינבינדר, עובדתית הקבוצה עם חמישה נצחונות בשישה משחקים (כולל גביע הטוטו), כשפרט למשחק התבוסה מול מכבי תל אביב בית"ר לא סופגת.
"קבוצת כדורגל מורכבת מ־11 שחקנים על המגרש, אבל שניים-שלושה שחקנים שהם מעל הליגה יכולים לעשות הבדל עצום, ועלי מוחמד הוא בפירוש שחקן מעל הליגה בישראל", אומר אחד המאמנים הבכירים בארץ. במכבי נתניה, המקום שבו מכירים את מוחמד טוב מכולם, מודים היום שהם מתגעגעים בטירוף למספר 55. "אנשים שלא מבינים את המהות של המשחק מסתכלים על זה שעלי לא מבקיע הרבה ולא מבשל הרבה, אבל הם שוכחים שזה שחקן שמחלץ המון כדורים במשחק, שמשנה קצב, שנותן מסירה מדויקת על 50 מטר ופותח פלונטרים", אומרים בנתניה. "קח את המשחק מול בני יהודה. ברגע שיוסי אבוקסיס החליט שהוא לוחץ את בית"ר עלי מוחמד סימן לכולם עם היד שעכשיו הוא נכנס לפעולה והדף שלושה נסיונות של בני יהודה לדחוף את בית"ר לחלק המגרש שלה. בני יהודה הרימה ידיים ופתחה לבית"ר את הדרך לשער השני, שגמר את המשחק, ובמקרה לגמרי זה גם היה שער שכבש מוחמד".
אנחנו עוסקים בבית"ר ולא בנתניה, אבל לא יהיה מוגזם להגיד שחלק גדול מאפקט הדומינו שחווה הקבוצה של סלובודן דראפיץ' ושי ברדה עד כה העונה זה החיסרון של מוחמד. שלושה משחקים קריטיים מסמנים את כדור השלג בקבוצה של אייל סגל: תיקו 2 מול כפר סבא אחרי פנדל בדקה ה־97 לטובת הכפר סבאים, הפסד 0:1 לחדרה וההפסד בשבת האחרונה 4:2 לאשדוד. בשלושת המשחקים האלה נתניה נפלה מכיוון שהיה חסר לה מישהו שישאיר אצלה את המומנטום. בהיעדר אחד כמו מוחמד כפר סבא חזרה עם פנדל משום מקום בתוספת הזמן, פנדל מוחמץ מול חדרה הפך את המשחק לטובת החניכים של אורי גוטמן, ושני כרטיסים אדומים מול אשדוד הורידו את נתניה אל מתחת לקו האדום. × × ×
מוחמד הוא אחד השחקנים האהובים ביותר בחדר ההלבשה בבית וגן. הוא שולט בצרפתית, מה שהופך אותו אוטומטית לחלק מהחבורה של אנטואן קונטה, לוי גארסיה ופרדי פלומיין, מתקשר באנגלית ומצליח להבין ולדבר עברית, אז הוא מרגיש לגמרי נוח במועדון. בניגוד לקונטה, גארסיה ופלומיין המוחצנים, הוא די נחבא אל הכלים. ב
עוד פלומיין מייצר המון רעש סביבו, גארסיה כל כך צמא לתשומת לב עד שהלחים לעצמו תוספות שיער וקונטה, שאף פעם לא מסתיר את חוסר שביעות הרצון שלהם ממשהו, מוחמד מופנם ובקושי מורגש. ועדיין, בבית"ר מתקשים להבין את התנודות שיש ביכולת של מספר 55 תוך כדי משחק. "אתה יכול לחשוב שהוא לא עלה בהרכב עד הדקה ה־20, כי הוא בקושי מעורב ונוגע בכדור, ואז פתאום משום מקום הוא משתלט על המגרש ונותן הצגה. זו תופעה שאי אפשר להסביר", אומרים בבית"ר. בניגוד לגארסיה או פלומיין, ששכחו שהם אי פעם שיחקו בקרית שמונה או בחדרה (בהתאמה), מוחמד ביקר לפני כחודש וחצי באימון מכבי נתניה, בא להגיד שלום, שוחח עם השחקנים והצוות. "כל הכבוד לך שלא שכחת מאיפה באת", אמרו לו בנתניה על הביקור הזה, ומוחמד ענה: "בזכותכם הקריירה שלי השתדרגה", תוך שהוא מזכיר שאחרי שעזב את בית"ר תל אביב/רמלה אפילו הפועל כפר סבא הקטנטנה שחררה אותו אחרי מבחנים של אימון אחד.
נוטים לספר על המקצוענות של מוחמד ועל העובדה שהוא דוגמה ומופת להתנהלות של הכדורגלן המודרני, אבל גם כאן העסק די טעון שיפור. מוחמד הוא מסוג השחקנים שתמיד ישאל ראשון מתי האימון הבא, אבל בצד זה הוא עשוי פתאום להגיע דקה לפני שכל הקבוצה מתכנסת על כר הדשא בגלל שהתבלבל לו השעון. לפני שלושה שבועות הוא חגג יום הולדת 24 ואת המאורע חגגו לו במשרדי המועדון בבית וגן, מה שגרם למוחמד להודות לכל מי שהוא פגש ולהתרגש כמו ילד. "הוא ילד טוב שרק רוצה להצליח" אומרת רינת סילבסטר, ממשרד הנדל"ן חזון נכסים. סילבסטר היא זו שדאגה לדירות לשחקני בית"ר, והיא מצויה עם כולם בקשר רציף. "אחרי האימון שקיללו אותו" מספרת סילבסטר "מוחמד אמר לי 'אני יודע שאם אשחק טוב כולם יירדו מהשטויות של השם שלי והמוצא שלי ויעודדו אותי' הוא כל כך התרגש כשאוהדי בית"ר עודד אותו בסיום המשחק מול בני יהודה".
× × × לפני כמה שבועות, פורסמה רשימת 100 הכדורגלנים הכי טובים בעולם מטעם EA, שמשווקת את פיפ"א פלייסטיישן. גדי קינדה אמר עם פרסום השמות באימון בבית וגן: "אני לא מבין איך עלי מוחמד לא ברשימה הזו". זה נאמר בהומור אבל המחיש עד כמה שחקני בית"ר מעריכים את היכולות של מוחמד. ועדיין, גם מוחמד עצמו מבין שרק עונה באמת גדולה עם בית"ר היא הצ'אנס האחרון שלו להגיע לאירופה.
את קפיצת המדרגה הזו הוא אמור לעשות תחת רוני לוי, שכבר הרים לכמה שחקנים את הקריירה. אלא שבזמן שכולם מתבשמים ממה שיש למוחמד ברגליים לוי לא מפסיק לדרוש ממנו: יותר דקות משחק שבהן הוא מגלה עליונות, יותר חתירה למגע ליד השער, יותר לחץ על היריב, והכי חשוב, להיות הסטופר שלו כשבית"ר במגננה ולהוציא את הקבוצה קדימה. לוי שחרר חיוך רחב במשחק ביום ראשון האחרון, קצת לפני הגול של מוחמד שהבטיח את הניצחון, כשאבוקסיס התחיל לזרוק שחקנים שלו קדימה בניסיון להשיג שוויון ומוחמד ירד אחורה והתחיל ליירט את הנסיונות של הזהובים.
באחד המקרים שבהם הצליח מוחמד להתל בארבעה שחקני בני יהודה בדקות הסיום אמרו בספסל של בית"ר: "עלי יכול להחזיק את הכדור עד שהשופט ישרוק לסיום. אף אחד לא יוציא את הכדור ממנו".
שאלת המפתח היא האם מוחמד בשל לשמור על יציבות ואיזה תג מחיר בקיץ ישכנע את חוגג למכור אותו אחרי שרכש 60 אחוז מכרטיסו ב־2.5 מיליון יורו? אם מוחמד יוביל את בית"ר למאבק על האליפות אפילו אחרוני האדוקים שבאנשי לה פמיליה, יתפללו שחוגג לא יקבל עליו הצעה שתסיים את דרכו בבית וגן.