5 צפייה בגלריה
יוסי בניון. צילום: עוז מועלם
יוסי בניון. צילום: עוז מועלם
יוסי בניון. צילום: עוז מועלם
ביום שבו הודיעה בית"ר על פרישה רשמית של יוסי בניון ממשחק פעיל והפכיתו למנהל מקצועי בבית וגן, רק אז באמת הבינו במועדון הכדורגל הצהוב־שחור את מידת הפופולריות של מספר 15. מכל פינה בעולם החלו לזרום הודעות וברכות שמשבחות את בניון, ולרגע אחד בית"ר הפכה במסגרת הרשתות החברתיות למעצמה אירופית.
בליברפול יצאו מגדרם, וגם במדריד (פרננדו טורס וצ'אבי אלונסו) ובלונדון. הדבר בא לידי ביטוי בגשם של הודעות על 'גוסי', כפי שמכנים אותו בתחנות הקריירה שלו בחו"ל. "האיש מעצמה", התבטא גורם בבית"ר. "לא ייאמן מה שקורה פה".בניון לא יצא לקהל הרחב מאז שמונה למנג'ר. הוא עובד בשקט, בחשאיות של שב"כניק כדי להכין את בית"ר לעונה החדשה, בידיעה שזה המבחן הגדול ביותר שלו מאז פשט את מדי המשחק ועבר לחליפת המנהל. בניגוד לעבודה על המגרש, שם הכל היה תלוי כמעט רק ברגליים שלו, בניון נאלץ לא פעם ללמוד בדרך הקשה שכמנג'ר הוא תלוי בהמון משתנים. השיעור הראשון שהוא למד היה במשא ומתן עם המגן הגרמני קווין וולץ.
בניון, שעקב אחר השחקן, כבר רכש לוולץ ולבת הזוג שלו כרטיסי טיסה לישראל, אבל הידיעה על ההתעניינות של בית"ר בו גרמה לכך שהוא זכה להצעה משודרגת בגרמניה ונאלץ להבריז. בניון הודיע מאותו רגע לכל סוכן שהוא מדבר איתו שאם הדיאלוג ביניהם ידלוף לתקשורת הוא יפוצץ את העיסקה. זו הסיבה שבניון סגר מתחת לאף של כולם את הבאתו של לוי גארסיה בזמן שמכבי תל אביב, חיפה ובאר שבע מחכות לטלפון מאיזי שרצקי. "אנחנו נסגור את העיסקה בתנאי שאף אחד בקרית שמונה לא יזכיר בכלל שבית"ר מעוניינת", אמר בניון לאנשי הקריה. כשהסיפור נסגר התעקש בניון להכניס בהודעה הרשמית על החתמתו של גארסיה בבית"ר מילים חמות לשרצקי ולמנכ"ל שלו יוסי אדרי.
5 צפייה בגלריה
בניון בבית וגן. הביא סטנדרטים חדשים למועדון. צילום: (ראובן שוורץ)
בניון בבית וגן. הביא סטנדרטים חדשים למועדון. צילום: (ראובן שוורץ)
בניון בבית וגן. הביא סטנדרטים חדשים למועדון. צילום: (ראובן שוורץ)
מאז שפרש בניון ראה בעיני רוחו את בית"ר החדשה נבנית סביב הציר המרכזי של גארסיה ועלי מוחמד, שחקנים שבשליטה שלהם בכדור מזכירים במידה רבה מאוד את בניון השחקן. בעיניו של בניון, הדי.אן.איי של בית"ר הוא האטרקטיביות. תבדקו ותראו, אין היום בסגל של רוני לוי אפילו שחקן אחד שהוא אפור, שאין לו מגע קסם בכדור. זה לא מבטיח הצלחה אבל זו התעקשות על הדרך. בעניין מוחמד, בניון חיזר בשקט. קודם כל הוא רצה לדעת אם השחקן יהיה מעוניין להגיע לבית וגן כשלכולם ברור שלפחות בהתחלה, בגלל שמו, הוא ייתקל בהמון הזועם של לה־פמיליה ושלוחותיו. לא סתם תוכנית המגירה של בניון היתה איסמעיל סורו מבני יהודה. השמות הפרטיים לא שיחקו כאן תפקיד. בניון רצה שחקן שמשנה קצב של משחק, יוסי אבוקסיס מודל 2020/2019. הדבר הכי קרוב לזה אלה הם מוחמד וסורו. משם הדרך לאייל סגל והבקשה לקבל מבעלי נתניה מספרים לפני שמשה חוגג נכנס לתמונה היתה קצרה.
5 צפייה בגלריה
קלינגר. צילום: עוז מועלם
קלינגר. צילום: עוז מועלם
קלינגר. צילום: עוז מועלם
כל שחקן שהגיע לבית"ר, מהראשון ועד האחרון, קיבל טלפון אישי מבניון עם השאלה: "היית רוצה לשחק בבית"ר ירושלים?" זה עניין מהותי. בניון ראה איך באנגליה שמות ענק כמו הארי רדנאפ או ארסן ונגר מנהלים קשר בלתי אמצעי עם שחקן כשהם חושקים בו, משאירים את המשא ומתן להנהלות ומנהלים דיאלוג בעצמם עם אותו שחקן רכש שבו הם מעוניינים. זה מקצר תהליכים. ראשית, כי אותו שחקן שמקבל טלפון מבניון מבין שהוא נבחר. שנית, זה בכל זאת בניון, שם גדול שמייצג מועדון גדול. את הטלפון מהמנהל המקצועי של בית"ר קיבל מיכאל אוחנה כששהה במקסיקו. "אנחנו רוצים אותך בבית"ר", אמר בניון. "אתה בעניין?" אוחנה לא הגיב בהתחלה. לקח לו זמן להבין מי באמת נמצא בצד השני של הקו. כשאישר לבניון שבית"ר זה סוג של חלום, רק אז שלח המנהל המקצועי את חוגג לסגור את הקצוות מול אלונה ברקת.
בניון, אומרים במועדון, מגיע לבית וגן בשעות הבוקר המוקדמות ויוצא מהמתחם בחושך. הוא טוחן את הטלפון, מדבר עם השחקנים, יושב שעות עם אלי אוחנה ורוני לוי, לא משאיר פסיק לספק ולמזל. הוא באטרף להצליח, להוכיח שהאתגר הזה, שלא מעט אגדות כדורגל בדימוס נכשלו בו, כמו מוטל'ה שפיגל ומשה סיני ואבי נמני, קטן עליו.
5 צפייה בגלריה
על כתפי האוהדים. זו התתמונה שהוא רוצה לראות בסיום העונה. צילום: (אלכס קולומויסקי)
על כתפי האוהדים. זו התתמונה שהוא רוצה לראות בסיום העונה. צילום: (אלכס קולומויסקי)
על כתפי האוהדים. זו התתמונה שהוא רוצה לראות בסיום העונה. צילום: (אלכס קולומויסקי)
מהרגע הראשון בניון התעקש יחד עם אלי אוחנה מול משה חוגג על רוני לוי לעמדת המאמן. מאז הקדנציה המשותפת שלהם במכבי חיפה, שהסתיימה בזכייה בגביע וגם בכמה פיצוצים ביניהם במהלך העונה, לוי ובניון הפכו לחברים הכי טובים, סוג של אחוקים בלשון השכונה. בניון מעולם לא היה טיפוס קל בחדר ההלבשה, תמיד היה אובססיבי לגבי דקות המשחק שלו, מה שיצר סוג של הערכה רבה כלפי הרעב שלו מצד אחד, אבל גם גרם ללא מעט אנשים להתייחס אליו כאל טרחן, סוג של מלכת יופי בדימוס שמסרבת להכיר בפגעי הגיל והשעון הביולוגי. בניון הדף פיזית במשך שבועות כל ניסיון להנחית עליו מאמן אחר, החל מהפנטזיות של משה חוגג לראות כאן את סלובודן דראפיץ', יוסי אבוקסיס או אילן בכר (בסדר הזה) ועד לכל מיני מקורבים שניסו לעשות נפשות לאלישע לוי. הגדולה של בניון בסוגיה הזו היתה, אומרים בבית"ר, שהוא לא פסל אף אחד על הסף אלא פשוט חייך כממתיק סוד כשפנו אליו. "יהיה כאן המאמן הכי טוב בארץ", היה אומר. לאורך תקופה ארוכה, בזמן שלכולם היה ברור שבניון יחד עם אוחנה שמים את יהבם על רוני לוי אף אחד מהם לא פנה ללוי. כשהיו שואלים את בניון מאיפה הוא כל כך בטוח שלוי בכלל רוצה במשרה, הוא היה אומר שברור לו שלוי לא יסרב לאחד כוחות מחדש איתו (עם בניון) ועם אלי אוחנה. "יוסי מסמן מטרה והולך עליה בכל הכוח", אומר מקורב לשחקן. "הוא שומע את כולם אבל אף אחד לא יכול לדחוף לו מישהו שהוא לא מאמין בו. מבחינתו זו המשמרת שלו ואם הוא יעשה פשרות אז התפקיד שלו ריק מתוכן ומיותר. הוא מקבל את ההחלטות שהוא מאמין בהן וגם נושא באחריות. חוגג נתן לו את המפתחות אז יוסי לא כאן כדי לרצות אלא כדי לקבל החלטות".
צריך לציין שהמשא ומתן עם רוני לוי בגלל הנוכחות של בניון ושל אלי אוחנה היה די מהיר וקל. לוי הבין מהרגע הראשון שהוא המועמד היחיד ומכאן הדרך למינויו היתה סלולה. המאמן והמנהל המקצועי צמודים זה לזה 24/7, עושים הכל יד ביד. לא סתם עם הנחיתה של חוגג במחנה האימונים בפולין, רגע לפני שבעל הבית ובניון התחרו בבעיטות פנדל, אמר בניון לחוגג: "אתה יודע מה הרכש הכי טוב שהבאנו לכאן?" חוגג היסס, ניסה לבדוק לאן רומז בניון, והאחרון אמר לו בקול פסקני: "רוני לוי זה הדבר הכי טוב שעשינו בקיץ הזה", משפט שנועד למוסס ספק כלשהו, ולו הקטן ביותר, אם כרסם במוחו של בעל המאה.
5 צפייה בגלריה
משה חוגג. צילום: עוז מועלם
משה חוגג. צילום: עוז מועלם
משה חוגג. צילום: עוז מועלם
בניון, וזה מודל שהוא ישמח לאמץ ממכבי תל אביב בעידן מיץ' גולדהאר, מחפש שקט. הוא מאמין שמועדון רועש כמו בית"ר צריך לעשות את הדברים מתחת לפני השטח, לייצר עובדות ולמעט בדיבורים. הברברת הבלתי פוסקת של חוגג בתקשורת לא נוחה לו, גם לא ההצהרות של בעל הבית, והוא מנסה בצורה מכובדת לגרום לו להנמיך ווליום. ההצהרות על אליפות מצידו של הבוס, שבינתיים התחלפו בכמיהה למקום שני, לא מוסיפות בריאות לבניון, וסביר שביום שבו ייצא לתקשורת יבקש להנמיך ציפיות. הוא מודע היטב לכך שאף אחד לא נמצא בבית וגן כדי לבזבז את הזמן אבל מעדיף שנצחונות והישגים יקרו על כר הדשא. הוא ראה בקריירה הענפה שלו איך מכבי חיפה פוצצה סכומים והצהרות והתרסקה. הוא זוכר מצוין את התקופה בליברפול שהאובססיה שלה לאליפות במשך שלושה עשורים עדייין לא גרמה לה להוריד את הקוף מהגב. בניון הוא הראשון שרוצה אליפות וגביע וגביע הטוטו, אבל לייצר לחץ ולהכניס את לוי, את השחקנים ובעיקר אותו עצמו לכביש ללא מוצא זה טיפשי. אגב, גם ההתמהמהות בהחתמת בלם היא בגלל ההתעקשות של בניון שלא להתפשר על איכות ועל כך שהסבלנות תשתלם בסופו של דבר.
בניון, שעובד בבית"ר כמעט בהתנדבות (כי את הכסף הוא כבר עשה במקומות אחרים) אינו חושש להציג עמדה הפוכה מזו של בעל הבית, ולא פעם דווקא בגלל זה הוא זוכה להערכה רבה מצידו של חוגג. ההתעלמות של בניון מכל מיני מאמנים שחוגג הציע וההתעקשות על רוני לוי לפחות כרגע העלתה את מניותיו אצל הבוס. בצד זה, בניון גם שימש אופוזיציה לוחמת לחוגג כשהבוס הודיע בישיבת הנהלה על 'מלחמה' בלה־פמיליה. בניון בעד שלום בית, נגד רעשי רקע שיפגעו במועדון, והוא זה שהציף את העובדה שבית"ר יכולה להשליך לפח השקעות כלכליות עצומות ולהרוס לעצמה את העונה במקרה של מלחמה עם היציעים.
בבית"ר שומעים לא פעם את ההקבלה בין בניון לג'ורדי קרויף, מצפים שאת מה שעשה ההולנדי בקרית שלום יעשה הדימונאי בבית וגן. בעניין זה חשוב לומר שבשנה האחרונה שלו במכבי סיגל קרויף לעצמו כמה תכונות לא טובות של ישראלי, היה מערבב קצת ומעגל פינות. בניון לא שם. השאלה הגדולה היא איך הוא יתמודד ברגע שבית"ר תיקלע למשבר מקצועי ואיך יתפקד כשהעסק יתחיל לחרוק.