1 צפייה בגלריה
גארסיה במדי קרית שמונה. צילום: עוז מועלם
גארסיה במדי קרית שמונה. צילום: עוז מועלם
גארסיה במדי קרית שמונה. צילום: עוז מועלם
יוסי בניון יכול לסמן לעצמו וי ענק במחברת. גם אם הרכש הראשון שלו כמנהל המקצועי של בית"ר יתגלה כפגיעה בול וגם אם לא, חיוך רחב היה פרוש על פניו ביום חמישי שעבר בעקבות ההחתמה של לוי גארסיה. הסיבה: למרות עונה בינונית מינוס במדי עירוני קרית שמונה, אחרי גארסיה חיזרו בשבועות האחרונים מכבי חיפה והפועל באר שבע, ובניון הקדים את יעקב שחר ואלונה ברקת והנחית את הכישרון הצעיר מטרינידד וטובגו בבית וגן.
"חד־משמעית היו לנו הצעות מהקבוצות הכי בכירות בארץ ורדפו אחרי גארסיה במשך שבועות", אומר יוסי אדרי, מנכ"ל עירוני קרית שמונה. "היתה לנו גם עיסקה כמעט סגורה עם קבוצה מחו"ל, ואם בית"ר לא היו מזדרזים ויוסי בניון לא היה חותך עניינים מהר, הם היו מפספסים את גארסיה", הוא מוסיף.
השאלה הגדולה היא אם לשלם 1.2 מיליון יורו על שחקן שהבקיע בעונה האחרונה שלושה שערים ולא הטביע חותם זו עיסקה כדאית? מפגשים אקראיים עם אוהדי בית"ר ברחוב שתוהים 'בשביל מה אנחנו צריכים עוד אחד שיבוא להתגלח על הזקן שלנו?' מבהירים שזה לא מה שיאיץ את מכירת המינויים, ואדרי מנסה לעשות סדר. "תגיד לכל אוהדי בית"ר שהם החתימו כוכב כדורגל שהוא תותח וזה עניין של מעט זמן עד שהוא יהיה הכדורגלן הטוב ביותר בארץ. גם כשטוני וואקמה שיחק ברעננה היה מי שפקפק ביכולות שלו. יש לו עוצמות שאין לאף שחקן בארץ, אם זה במהירות, במשחק הראש ובטכניקה, ואני חותם לך שהוא יהיה השחקן הכי טוב בארץ. לכל שחקן זר יש שנת התאקלמות והוא עבר אותה בקרית שמונה. בגלל זה הוא יהיה מצוין בבית"ר".
אם הוא כזה גדול, למה לא השארתם אותו? "ראשית, אנחנו מאפשרים לשחקנים שלנו אם יש להם הצעות להשתדרג ולהתפתח. שנית, לצפות משחקן שיציג את כל מה שהוא יודע מול 300 איש בקבוצת תחתית שסובלת מחוסר יציבות. זה לא כל כך הוגן. והדבר הכי חשוב, הקבוצה נקלעה לעונה כזו שגם מסי ורונאלדו, ותקשיב למי שמכיר את קרית שמונה הכי טוב, לא היו עוזרים לנו. בית"ר והקהל שלה ייהנו ממנו, ובית"ר גם תמכור אותו בעתיד בהרבה כסף. היתרון הכי גדול של העסקה הזו הוא שגארסיה עבר את עונת ההתאקלמות שלו ובית"ר מקבלת אותו אפוי ומוכן. חשוב גם לציין שלמרות שהוא ילד בן 21, הוא כבר אבא לילד ואיש משפחה למופת. מועדונים ובילויים וכל השטויות האלה לא מעניינים אותו... הוא מסיים אימון וטס לאשתו ולילד.
"בית"ר צריכה לעשות תיאום ציפיות לגבי גארסיה. לכי מי שמצפה שהוא יהיה סקורר, זה לא הטייפ־קאסט של השחקן הזה. הוא לא שחקן של מספרים. מצד שני, אין בכדורגל הישראלי שחקנים עם נתוני מהירות ואתלטיות בסגנון שלו, ובעצם ההחתמה שלו, בבית"ר נמצאים היום שחקני הכנף הכי מפחידים בארץ, גארסיה בצד אחד ופרדי פלומיין בצד שני. אני לא חושב שיהיה אפשר להתמודד עם בית"ר בהתקפות המעבר שלה, מה גם שגארסיה ופלומיין ירתקו אליהם את הגנות היריב, ואז אם וכאשר לבית"ר יהיה גולר בעמדת החלוץ בשפיץ, הוא יחגוג".
תפסנו השבוע את גארסיה ביפן, לפני משחק נבחרתו, טרינידד וטובגו. "אני מתרגש להגיע לבית"ר. זה בשבילי חלום לשחק במועדון גדול. אעשה הכל כדי להצדיק את האמון בי. אני מקווה שייתנו לי את החולצה מספר 11 למרות שיש לחולצה הזו היסטוריה וכבוד גדול ומחייב ואני אצטרך להצדיק שאני ראוי לה" , אמר לנו גארסיה.
בגיל 19 (רק לפני שנתיים וחצי) הוא הגיע למקום ה־37 במגזין הכדורגל הנחשב 4:4:2 ברשימת 100 השחקנים המבטיחים עד גיל 20 בכדורגל העולמי. לא ברור איך שחקן שנחשב לאחד הכשרונות הגדולים באירופה הגיע דווקא למדינה כמו ישראל שאין לכדורגל שלה אפליקציה בעברית. "אני לא מסתכל על למה אני בישראל ולא באיטליה או ספרד. כל מה שאני מודה לו כל יום זה שאני מתפרנס מכדורגל ושנותנים לי הזדמנות. אני לא חופר במה שפספסתי אלא במה שקורה כאן ועכשיו, ועכשיו אני רוצה להצליח בבית"ר כדי שהחלומות שלי להצליח בגדול לא יהיו חסרי סיכוי", הוא אומר. "אני חולם בשביל הבן שלי".
אתה רק בן 21 וחצי ואבא לילד בן שנה. "זה משהו אצלנו במשפחה, להתמסד בגיל צעיר. גם אבא שלי הקים משפחה בגיל שבו אנשים הולכים ללמוד באוניברסיטה. אני עדיין לא נשוי אלא חי בזוגיות עם האם של בני. אני מקווה שנתמסד בקרוב. חיי המשפחה עוזרים לי להיות מרוכז בדברים החשובים באמת, לסיים אימון ולהגיע הביתה בלי רעשים ושטויות שיכולים להסיט אותי מהמסלול".
× × ×
גארסיה נולד בטרינידד וטובגו, מדינה שהכדורגל שלה לא מי יודע מה מפותח, לפני 21 שנה. הוא החל את הקריירה שלו בקבוצה המקומית שיווה בויס בגיל 13, עבר להינדו ומשם לטי.טק. בגיל 15.5 ערך את הופעת הבכורה שלו בבוגרים של טי.טק, שקרסה כלכלית ועלתה עם שחקני נוער למשחק, ובהם גארסיה.
את הרכש החדש של בית"ר איתר סוכן השחקנים ההולנדי המפרי ניימן, שבין רשימת הלקוחות שלו ניתן למצוא את ג'יימי ויאנלדום, שחקנה של ליברפול. גארסיה הגיע לאלקמאר בפברואר 2015, אבל הצטרף לקבוצה רק בסיום העונה משום שטרם מלאו לו 18 וחוקי פיפ"א לא אפשרו לנחות בהולנד לפני שהוא בוגר. 11 חודשים לאחר מכן, בינואר 2016, גארסיה, כשהוא רק בן 18 ו־65 ימים, עשה את הפרמיירה שלו בצעירי אלקמאר, קבוצת הבת של הקבוצה מהליגה ההולנדית הבכירה, בניצחון 1:4 על פיינורד.
שבוע לאחר מכן הוא כבש לראשונה בניצחון 0:3 על ניימכן. את העונה הזו הוא סיים עם שער אחד בשמונה הופעות וזכייה באליפות הליגה לצעירים.
באלקמאר פגש גארסיה את מרקו ואן באסטן, גדול חלוצי הולנד בכל הזמנים. ואן באסטן המאמן, שהיה אמור לטפח את גארסיה, התלהב מהמהירות של הילד הצעיר, מהדריבל ובעיקר מהיכולת שלו להיכנס כשחקן כנף מהאגף לאמצע. אלא ששוב, דבר אחד לא הסתדר, ואת זה אפילו מרקו ואן באסטן הגדול לא הצליח לשפר: לגארסיה פשוט אין את זה מול השער. הוא לא מסוגל לסיים מהלך גדול ככל שיהיה עם הכדור ברשת. מצד שני, בכל דו"ח שנכתב עליו לאורך הקריירה תמיד הופיעה השורה הזאת: מהירות פנטסטית, משחק מעבר קטלני, דריבל ברמות הכי גבוהות בעולם, אבל אל תצפו למספרים.
"מרקו ואן באסטן לימד אותי דבר אחד חשוב בכדורגל: 'אתה שולט בכדור, לא הכדור שולט בך. זה כמו ריקוד. אתה מוביל אותו. הוא עבד איתי המון על הביטחון העצמי שלי".
ואפילו הוא לא שיפר את יכולת הסיום שלך. "אני יודע שיש לי בעיה בפרמטר הזה, אבל אני עובד על זה קשה מאוד ואני מבטיח לך שזה יסתדר. רק צריך לפתוח את הפקק והגולים יבואו. אני יודע לתת גולים אבל יש מחסום שצריך לשבור".
בעונת 2017/2016 גארסיה הגיע לאקסלסיור רוטרדם וב־12 משחקים כבש שער אחד בלבד. בקיץ שעבר איזי שרצקי היה להוט למצוא תחליף הולם לנייג'ל האסלנבייק והנחית בקבוצה שלו את גארסיה. "מבחינת פוטנציאל לוי גארסיה הוא השחקן הכי טוב שהבאתי לארץ", אמר עליו שרצקי במהלך העונה. הבעיה היא שגארסיה סבל במהלך העונה מפציעה בירך שהשפיעה עליו והשביתה אותו למספר מחזורים. העובדה שבקרית שמונה פיתחו תלות בשחקן והאיצו בו לחזור למגרשים מוקדם מדי עוד לפני שהחלים לגמרי רק גרמה יותר נזק הן לקבוצה והן לשחקן עצמו. "מה שקרה בקרית שמונה זה בעיקר הפציעה שהפריעה לי מאוד, אבל אני לא מחפש תירוצים, פשוט מסתכל קדימה. עכשיו אני בבית"ר וזה הזמן שלי לפרוח".