4 צפייה בגלריה
קטש. צילום: עוז מועלם
קטש. צילום: עוז מועלם
קטש. צילום: עוז מועלם
"עשינו מהפכה העונה", אומר לנו השבוע מאמן הפועל עודד קטש, מבושם מהזכייה בגביע המדינה ביום חמישי האחרון, אחרי ניצחון 67:82 בארנה על מכבי ראשון לציון בגמר. הזכייה לא רק שברה 11 שנות בצורת של הפועל ללא גביע, אלא גם סתמה את הגולל על תשע שנים שחונות של קטש מתארים - מאז שזכה באליפות עם גלבוע ב־2010. "השמחה האדירה היתה לא רק כי ירושלים שברה נאחס של 11 שנים בלי גביע, אלא כי כולנו הרגשנו שהגביע הוא פרס על כך שאנחנו הולכים בדרך הנכונה", מסביר מאמן הפועל בראיון ל"ידיעות ירושלים".
קטש - שכשחקן זכה בתארים 'נחשבים' יותר מגביע המדינה, ובראשם כמובן הכתרתו כאלוף אירופה בגמר המפורסם בשנת 2000 שבו ניצח עם פנתינאייקוס את מכבי - מודה כי הגביע האחרון היה אחד מציוני הדרך המשמחים בקריירת הכדורסל שלו. "גם בשנת האליפות שלי עם גלבוע היה אפשר להרגיש מהשבוע הראשון שמשהו מיוחד מתחבר. המון שחקנים טובים עם אופי מיוחד. אנחנו מאוד גאים במה שקורה השנה בקבוצה, וגם הקהל מרגיש את האהבה הגדולה שיש בין השחקנים. התחושה היא שלא רק המטרה הסופית הושגה אלא גם הדרך מנצחת. כשאתה עושה דברים נכון ואז קוטף את הפירות אתה מרגיש הרבה יותר שלם".
השמחה גדולה יותר גם משום שבתחילת העונה עמדתם בפני קשיים רבים לנוכח העזיבה של אורי אלון? "קודם כל, לאורי יש מניות רבות בזכייה שלנו בגביע. נכון שהוא עזב אבל הוא הניח את התשתית לירושלים של העונה והשאיר מאחוריו מערכת משומנת ומתקתקת שבזכותה גיא וחומסקי מסוגלים לעשות את הדברים המצוינים שהם עושים העונה".
4 צפייה בגלריה
הפועל ירושלים חוגגת. צילום: עוז מועלם
הפועל ירושלים חוגגת. צילום: עוז מועלם
הפועל ירושלים חוגגת. צילום: עוז מועלם
השמחה הגדולה של הראל וחומסקי נבעה בין היתר מהתסכול שחוויתם בעונה שעברה? "כמובן, אפשר לומר שהעונה שעברה היתה טראומטית עבורנו. הגעתי אומנם לקבוצה אחרי מחצית העונה אבל ברור שדברים לא הסתדרו. בקיץ החלטנו לעשות מהפכה, להחליף כמעט את כל סגל השחקנים, פרט לישראלים הבכירים. הצלחנו לחבר ביחד גם אופי וגם יכולת. מהרגע הראשון ראיתי שיש לנו קבוצה בריאה, ובינתיים אנחנו גם משיגים תוצאות".
"ליאור היה צריך גבולות"
הפועל ניצחה את ראשון לציון בגמר הגביע בעיקר בזכות הופעה הגנתית מרשימה מצד שחקניו של קטש, שהצליחו לפרק את תוכנית המשחק של גודס ושחקניו. "ביטחון אמיתי במשחקים גדולים מגיע דרך ההגנה", אומר קטש. "נכון שאתה יכול לקלוע 100 נקודות במשחק ולהתפוצץ, אבל בפעם הבאה אם הכדורים לא ייכנסו תפסיד כי אי אפשר לחזות מה יקרה מבחינה התקפית. שיחקנו גם בחצי הגמר מול חולון וגם בגמר נגד ראשון מול שתי קבוצות שבאו מוכנות מבחינה הגנתית והיינו צריכים לשבש להם את המשחק ההתקפי. אני שמח שראשון לא הצליחו לנצל את המיסמאצ'ים והוצאנו את הישראלים שלהם מהמשחק".
4 צפייה בגלריה
סטודמאייר. "חוויה גדולה לאמן אותו". צילום: עוז מועלם
סטודמאייר. "חוויה גדולה לאמן אותו". צילום: עוז מועלם
סטודמאייר. "חוויה גדולה לאמן אותו". צילום: עוז מועלם
כמה עבודה מנטלית היית צריך להשקיע לפני הגמר? "בדרך כלל זו ה־עבודה של המאמן, לדאוג לעניין המנטלי, בעיקר לפני משחקים מכריעים כשכולם לחוצים ורוצים להניף את התואר. לשמחתי יש לנו שחקנים חכמים ורגועים שידעו שאם נשחק את המשחק שלנו ננצח. זה הצליח לנו יפה ואני שמח שהניצחון היה לנו ביד הרבה זמן לפני שהסתיים המשחק".
הזכייה סיפקה לנו הזדמנות לראות את ליאור אליהו מחייך, לא מראה שכיח בעונה הזו. "בוא נעשה סדר בנושא של ליאור. קודם כל, כשאני מדבר על החיבור בין השחקנים ועל זה שיש מרקם חברתי מיוחד, לליאור יש חלק גדול בהצלחה הזו. לא סתם הוא קפטן. דבר שני, בתור מאמן אני שמח ששחקנים רעבים לשחק, גם אם זה אומר שיעשו לי מבטים לא מרוצים מהספסל ויביעו תסכול כי לדעתם נעשה להם עוול. אני לא צריך להסכים איתם, אבל בתור שחקן לשעבר אני יכול להבין אותם".
ובכל זאת לפני חודש וחצי בלבד התעמת עם אליהו במהלך אימון והוא הושעה ממשחק למשך שבוע. "נכון, היה צריך לשים גבול מסוים ועשיתי את זה. כמערכת הבהרנו לליאור שהתנהגות כזו לא מקובלת ואסור שתחזור על עצמה. לשמחתי ליאור הגיב טוב כמו שחקן מנוסה שעבר דבר או שניים בקריירה ויודע שדברים כאלה קורים. את רוב העבודה ליאור עשה עם עצמו. בסופו של דבר כולנו הרווחנו מזה".
במקביל הוא זוכה ממך לקרדיט נרחב יותר, גם באירופה. "דברים עובדים תמיד ביחד. אני שמח שליאור חזר לשמוח ולהיות בטוח בעצמו ברגעים הנכונים. אין ספק שהוא מאוד משמעותי בזכייה. היה אפשר לראות את הרעב שלו וגם של יוגב, למרות הקשיים. באירופה כל הישראלים יודעים שהסגל הוא אחר ואין חוק רוסי. ובעיקר, זה ששיחקת פחות לא אומר בהכרח שהשפעת פחות".
4 צפייה בגלריה
קטש. צילום: עוז מועלם
קטש. צילום: עוז מועלם
קטש. צילום: עוז מועלם
מי שמאוד משפיע הוא תמיר בלאט, שדווקא בגמר היה אנמי יחסית. אתה מסכים לביקורת על משחק ההגנה שלו? "לא ממש. הוא שומר הרבה יותר טוב מהדיבור עליו. צריך להסתכל על שחקן כמכלול. הוא בן 21 בסך הכול, ומאז שיצא לי לאמן אותו בעתודה הגיע לארבעה גמרים - פעמיים גמר גביע, גמר אליפות אירופה עם העתודה וגמר גביע וינר. בכל פעם הוא מוכיח את עצמו מחדש. אני לא מצפה משחקנים להפגין כל ערב מאה אחוז יכולת, אבל כן שייתנו מאה אחוז רצון, ואת זה יש לבלאט בכמויות. יש לו חלק גדול בהצלחה שלנו העונה והוא בהחלט יכול להגיע רחוק, לא רוצה להמר כרגע עד לאן".
"היורוליג לא חסר לי"
הקדנציה השנייה של אמארה סטודמאייר בהפועל מקנה לקטש את הזכות לאמן אגדת אן־בי־איי שהחליט משום מה לבלות בעיר הקודש את שנותיו האחרונות בקריירה. הנושא החם ביותר שעומד על הפרק הוא מתן אזרחות לסטודמאייר - מהלך שגם יקל מאוד על קטש לשלב את הסנטר בליגה במסגרת החוק הרוסי. "בלי קשר לכדורסל, מי שמכיר מקרוב את אמארה ורואה אותו בהתנהלות היומיומית יודע שמגיע לו לקבל אזרחות ישראלית. אבל זו כמובן דעה שלי ואני לא ממש אובייקטיבי. צריך לזכור שהקבוצה נבנתה בתחילה בהנחה שאמארה לא יהיה חלק מאיתנו, בטח לא כישראלי, ואם זה יקרה זו תהיה תוספת כוח משמעותית מאוד עבורנו".
הוא הגיע בכושר מצוין ומייצר הספקים מרשימים גם בדקות לא רבות. "הוא מקצוען ברמות הגבוהות ביותר ומשמש דוגמה אישית באופן שהוא מתייחס למשחק. התוספת שלו בחדר ההלבשה מדהימה. הוא גורם מייצב ומאזן שעוזר לי המון. יש לנו שניים־שלושה מנהיגים בקבוצה ואמארה הוא בהחלט אחד מהם. חוויה גדולה עבורי לאמן אותו".
אתם ואמארה הייתם יכולים להיות קבוצת יורוליג לגיטימית? "הפועל ירושלים כמועדון בהחלט מתאים ליורוליג. זה מועדון שכל הזמן שואף לגדול ולהתפתח כמה שיותר".
מתסכל אותך שגם אם תזכו העונה בטרבל, דרככם ליורוליג חסומה? "קודם כל יש עוד דרך ארוכה לטרבל. לקחנו גביע וזה מצוין, אבל יש עוד המון מה להוכיח בהמשך, בכל המסגרות. לגבי היורוליג, ברמה האישית זה פחות מתסכל אותי, אבל אני מניח שהיית מקבל תשובה אחרת מאורי אלון, גיא או חומסקי, שעשו מאמצים גדולים להיות ביורוליג".
למה אתה פחות מתוסכל, לא היית רוצה לעמוד על הקווים בארנה במשחק יורוליג? "לא הייתי מתנגד כמובן, אבל אני שמח ומאושר מהמקום שאני נמצא בו היום, עם חיבור מדהים לקהל, יריבות ברמה גבוהה והמון הנאה מהדרך".
אתה מאמין שמכבי חסמה לכם את הדרך ליורוליג? "עזוב, לא מתעסק בזה".
עומדת בפניכם האפשרות לארח העונה עוד שני פיינל־פורים, בליגה ובליגת האלופות. בינתיים מחכה לכם קלייפדה הליטאית בשמינית גמר ליגת האלופות וטנריפה ברבע הגמר, אם תעפילו אליו. אתם פייבוריטים מול הליטאים?
"פחות מעניין אותי להצהיר שאני פייבוריט. זה מתאים לכותרות אבל לא עוזר לי בפועל. קיבלנו הגרלה מאוד קשה ומאתגרת. הליטאים טובים, ניצחו את ז'לגיריס פעמיים ואת בולוניה. יש להם המון שחקנים צעירים מוכשרים שיכולים להתפוצץ ברגע הנכון, או יותר מדויק הלא־נכון עבורנו. נגיע מוכנים ומרוכזים לסדרה, ואם נעבור אותה טנריפה תהיה חתיכת משימה כדי להעפיל לפיינל־פור".
אתה לא חושב שהיורוקאפ איכותי יותר מליגת האלופות? "לא מתעסק בהשוואות האלה. אנחנו גאים מאוד להיות חלק מהמפעל הזה, שלטעמי הוא גם מאוד מאתגר".
אליפות עם ניצחון על מכבי בגמר תהיה מתוקה יותר? "יכול להיות שעבור האוהדים, אבל כמאמן אני רוצה להתרכז אך ורק בנו. תן לי להגיע לפיינל־פור ואז לגמר ואז לנצח אותו. מבטיח לך שאם אזכה באליפות אהיה מאושר לפחות כמו בחגיגות הגביע, ולא יעניין אותי את מי ניצחתי בגמר".
החוזה שלך מסתיים בסוף העונה אבל גיא הראל כבר אמר שאתה לא הולך לשום מקום. "אני יכול רק להגיד שאני שמח מאוד במקום שאני נמצא בו עכשיו. כיף לי מאוד בירושלים. לא נכנס כרגע לעונה הבאה אלא מתמקד בלנצח כמה שיותר משחקים בעונה הזו".