1 צפייה בגלריה
פריירה. לא נגמר | צילום: עוז מועלם
פריירה. לא נגמר | צילום: עוז מועלם
פריירה. לא נגמר | צילום: עוז מועלם
בתחילת העונה נשאל גיא לוזון לגבי המשך דרכו של קלאודימיר פריירה בבית"ר. לוזון לא המתין אפילו שנייה וענה: "הוא כבר בסוף שלו. צריך מישהו שישדרג את העסק". האמירה הזו היתה אומללה כמעט כמו הקדנציה של לוזון בבית"ר. מאז במשך ליגה שלמה בית"ר ניסתה כל קומיבנציה אפשרית כדי למצוא מישהו שימלא את תפקיד הקשר האחורי כמו שצריך.
אפונסו טיירה, אופיר קריאף בחלק קטן מהעונה, אנתוני אנאן שהגיע כשחקן חיזוק, והלבשת התפקיד על מיקי סירושטיין, בכלל בלם בהגדרתו, והבור שהשאיר קלאודימיר, אחד המצטיינים בעונה שעברה, עדיין לא נסגר. מה שכנראה כן נסגר זה החשבון בין לוזון לפריירה, שביום שני פירק את הקבוצה של המאמן וניצח על שישייה כואבת שהבקיעה הפועל תל אביב לרשת של מכבי פתח תקווה.
בינתיים משה חוגג סימן בתוכניות לעונה הבאה את "מספר שש", בעגה המקצועית קשר אחורי קלאסי, כדבר הדחוף ביותר שהסגל שלו זקוק לו. קלאודימיר הספיק מאז שעזב, בגלל שיקולי פרנסה, לעבור לשתי היריבות הכי שנואות על בית"ר, לבני סכנין בתחילת העונה, ובחלון ההעברות בינואר להפועל תל אביב. בבית וגן, אגב, לא חשבו אפילו להחזיר את פריירה, מה שקצת מעיד על האופי החדש של המועדון מבית וגן, שממלא את עצמו בשמות ריקים מתוכן ועמוסים באגו עד שלא נשאר מקום לחוטבי עצים ושואבי מים, הלב של כל קבוצת כדורגל שמכבדת את עצמה.
סיפור אהבה באדום
הכישלון של פריירה בסכנין נולד והגיע בגלל הדומיננטיות של חאלד חאליילה ומהראן ראדי, שזכו להעדפה על פניו הרבה בגלל פוליטיקות פנימיות ופחות בגלל כדורגל. לא רק זה, אלא שבדוחא היה נוח להפיל את תיק הכישלון על פריירה ולוותר עליו. ובכל זאת, שבוע בלבד אחרי שעזב צוטטו בכירים בסכנין כשהם אומרים את המשפט הזה: "טעינו כששחררנו את קלאודיו. גם נחלשנו וגם חיזקנו יריבה שלנו לתחתית".
מאז שהגיע, לפריירה יש סיפור אהבה אחד גדול עם יושבי שער 5 האדומים: שני שערים (אחד מהם מועמד לשער המחזור מול בני יהודה, השני השבוע בתבוסה הכואבת שהנחיל יחד עם חבריו לגיא לוזון ומכבי פתח תקווה) בדרך למסע ההיחלצות של הפועל תל אביב מאימת הירידה.
ההגעה לבלומפילד היא רעיון של המאמן העוזב של האדומים, אופיר חיים, שהתעקש ונלחם מול האחים ניסנוב כדי להנחית את פריירה למלחמות ההישרדות שלהם. "כשהעליתי את השם של קלאודיו כמועמד לחיזוק, אמרו לי שהוא בליין שהוא מבוגר מדי, שהוא בסוף הקריירה. אבל אתה רואה שחקן עם ים ניסיון, מנהיג, חכם, משנה אנרגיות בחדר הלבשה שלא לדבר על הבעיטות החופשיות שלו ועל העובדה שגם בגילו, בליגה שלנו זה אחד הקשרים האחוריים הקלאסיים. זה שחקן שאתה כמאמן מסמן כמי שהיית רוצה שיהיה בצד שלך כשאתה יוצא למלחמה, ואני שמח שהוא הביא את השינוי להפועל".
מי שנהנה מפירות ההחתמה של פריירה הוא המאמן המתקמבק קובי רפואה. "זה בדיוק מה שהיינו צריכים, את השחקן שיעלה לכולם את הביטחון, שייקח אחריות, שישנה אווירה בקבוצה. קלאודיו יכול עדיין בגיל 34 וחצי לשחק במועדון גדול ולהיות שחקן מוביל בו. במועדונים כמו הפועל תל אביב, כמו בית"ר, צריך קצת ערך מוסף של ניסיון, של בגרות, של עמידה בלחצים, וקלאודיו מביא את זה איתו בכמויות. שחקנים אחרים, אתה צריך לתת להם הרצאה טקטית עם כפית, להסביר כל דבר, כל פרט. אצלו זה בראשי פרקים. הוא מבין עניין, הוא מגדיל ראש, והוא משתמש בחוכמת המשחק ובניסיון שהוא צבר כדי להביא את המקסימום בכל משחק. שחקנים מסתכלים עליו ומבינים שבכדורגל אין בלוף. אפשר כמוהו לצחוק בחדר ההלבשה ולהיות קצת ליצן, אבל במאני טיים לשים את כל כולך על כר הדשא. הוא שינה את הקבוצה בתשעת המשחקים מאז שהוא הגיע מהקצה אל הקצה".
בהפועל מספרים על פריירה בדיוק את החומרים שאתם מכירים משלוש העונות הנפלאות שלו בבית"ר. "בכל פעם שלא הלך, שהקבוצה החמיצה או ספגה שער וכולם נכנסו לפאניקה וברחו מהכדור, קלאודיו היה בא, עושה עם החיוך שלו תנועה של 'לא קרה כלום, תצאו מהדיכאון', מבקש את הכדור ומתחיל להזיז את המשחק", אומר שחקן בהפועל תל אביב.
לפני כמה שבועות, שעות ספורות לפני הדרבי מול מכבי, כשכולם הימרו כמה חתיכות תיתן האלופה שבדרך ליריבה השנואה מתל אביב, אנשים במתחם האימונים בוולפסון היו בהלם מהגישה של קלאודימיר. בזמן שהקבוצה של רפואה שקשקה מהלחץ, הוא הסתובב בחדר ההלבשה וסיפר בדיחות. "פריז סן ז'רמן יכולה להפסיד לקבוצה מהליגה השלישית בצרפת? ריאל מדריד יכולה ליפול מול קבוצות תחתית בספרד עם עשרה אחוזים מהתקציב שלה? אז גם הפועל יכולה להסתכל למכבי בלבן של העיניים. זה בסך הכול פאקינג כדורגל. "בשורה התחתונה, מכבי לא ניצחה, וגם לא תנצח העונה את הפועל בדרבי גם אם תזכה בדאבל", מסכם השחקן
אגב, לאנשים בהפועל תל אביב לקח זמן להבין את הפער שיש בין פריירה של האימונים לבין זה של המשחקים. כלומר את רוח השטות שיש לו ביום־יום כשהקבוצה מתכוננת למשחק הבא, ואת הרצינות התהומית, השקט והשלווה שהוא מקרין באסיפה המסכמת.
הפועל תל אביב מאוהבת בקלאודימיר כי גם בואכה גיל 35 הוא עדיין אחד הקשרים הכי דומיננטיים בליגה הזו. אבל הרבה מעבר לזה, הוא ממתי המעט הנדירים שמשאירים הכול על המגרש. מחר הוא ינסה במקום שהוא מכיר כל כך טוב, לתת עוד אוויר לקבוצה שלו על חשבון הפנטזיות של בית"ר על פלייאוף עליון.